• Emmich

Är det fel att lämna en full människa själv när den spyr

Har man rätt att gå när ens kompis spyr? måste man hålla uppsyn på den personen? Kan man lämna personen själv? 

Om man är hemma hos en vän och man har druckit lite och den andra personen som är ens kompis har druckit ännu mer är så full att den spyr. Är det rätt att lämna personen då? Man går hem och lägger sig och sover för man inte orkar vara hos en som spyr.

Vad tycker ni? Skulle ni lämna en person som spyr?  

• Svar på tråden Är det fel att lämna en full människa själv när den spyr
  • Ingen som du känner

Kan du inte säga spyr, en gång till.

• frågvis

Jag hade utan tvekan gått hem.
    Det är både äckligt och pinsamt med människor som inte kan hantera alkohol.
    När man dricker bör man göra det så pass städat att man klarar att rå om sig själv.
    Gör man inte det tycker jag att man tar itu med sitt problem istället för att eventuellt skälla på den som lämnade en ensam. 

• MammaEmelie91

Jag hade aldrig lämnat en person som spyr. 
    En kompis gjorde det för några år sedan, hon hade inte druckit mer än mig. Hon blev medvetslös tillslut och ambulans fick komma. Hade hon blivit lämnad själv eller druckit lite till hade hon dött.  

mammatillebbaa.blogg.se - 21år & TREbarnsmorsa!
  • missen73

Fy vilket dåligt samvete man skulle ha om något hände o man bara gått

• sextiotalist

Det beror på tillståndet för övrigt. En del kräks väldigt lätt av alkohol, dvs behöver inte vara mycket berusad, andra när de kräks har en sådan alkoholhalt i blodet att personen inte bör lämnas utan övervakning.

Under min studentid, då man arrangerade fester så hade vi principen, ingen som druckit så mycket så att han/hon kräktes skulle lämnas ensam. Detta pga dels kvävningsrisken och att kräkningarna kan vara ett tecken på att man var alkoholförgiftad. Nu hände det väldigt sällan, men vi körde igenom dessa regler tillsammans med andra regler (utrymning vid brand, kolla brandväggar, svåra olyckor, eventuella konflikter etc) inför de större festerna.

Sedan sitter det i ryggmärgen, man lämnar ingen som är så full att han/hon kräks och tappat delar av medvetendegraden utan uppsikt. 

• Emmich
    Ingen som du känner skrev 2012-09-04 14:43:23 följande:
    Kan du inte säga spyr, en gång till.
    Vill vara tydlig haha :) 
    missen73 skrev 2012-09-04 14:44:18 följande:
    Nä skulle jag inte
    Samma här den kan åka riktigt illa ut. 
    frågvis skrev 2012-09-04 14:46:09 följande:
    Jag hade utan tvekan gått hem.
    Det är både äckligt och pinsamt med människor som inte kan hantera alkohol.
    När man dricker bör man göra det så pass städat att man klarar att rå om sig själv.
    Gör man inte det tycker jag att man tar itu med sitt problem istället för att eventuellt skälla på den som lämnade en ensam. 
    Jo, fast ibland kan man få så mycket alkohol att man spyr ändå utan att vara så full. 
    Om du nästa dag fick veta att kompis hade dött eller typ blivit medvetslös och dött i sina spyor?

Äckligt? hur menar du? Att spy är äckligt eller äckligt att man dricker så man spyr? 
    MammaEmelie91 skrev 2012-09-04 14:52:09 följande:
    Jag hade aldrig lämnat en person som spyr. 
    En kompis gjorde det för några år sedan, hon hade inte druckit mer än mig. Hon blev medvetslös tillslut och ambulans fick komma. Hade hon blivit lämnad själv eller druckit lite till hade hon dött.  

Hemskt :( Hoppas allt gick bra 
    missen73 skrev 2012-09-04 14:54:47 följande:
    Fy vilket dåligt samvete man skulle ha om något hände o man bara gått
    Usch ja .. nästa dag ringer personen och säger att den somna inne på toaletten och frågar vart tog du vägen igår eller frågar varför man inte var där när den vakna .. 
    sextiotalist skrev 2012-09-04 14:56:55 följande:
    Det beror på tillståndet för övrigt. En del kräks väldigt lätt av alkohol, dvs behöver inte vara mycket berusad, andra när de kräks har en sådan alkoholhalt i blodet att personen inte bör lämnas utan övervakning.

Under min studentid, då man arrangerade fester så hade vi principen, ingen som druckit så mycket så att han/hon kräktes skulle lämnas ensam. Detta pga dels kvävningsrisken och att kräkningarna kan vara ett tecken på att man var alkoholförgiftad. Nu hände det väldigt sällan, men vi körde igenom dessa regler tillsammans med andra regler (utrymning vid brand, kolla brandväggar, svåra olyckor, eventuella konflikter etc) inför de större festerna.

Sedan sitter det i ryggmärgen, man lämnar ingen som är så full att han/hon kräks och tappat delar av medvetendegraden utan uppsikt. 
    Ja men absolut men jag skulle nog vara där ändå tills jag vet att den kommer inte spy vara säker på det 
    Ja, samma här jag hade en kompis som drack ett glas vin sen kräktes hon och det var det ändå hon hade druckit  .. så absolut behöver man inte vara berusad eller ens full .. 
    Lilia skrev 2012-09-04 15:02:33 följande:
    Är man i stan eller någon annanstans utomhus tycker jag inte att man lämnar en kompis som inte kan ta hand om sig själv, men är man hemma hos någon hade i alla fall jag gått därifrån.
    Ja i stan så ska man verkligen inte låta en person som inte kan ta hand om sig själv  gå ensam eller inte ha uppsyn men när man är i en lägenhet så kanske .. beror nog på om person vet vad den gör om den inte vet vad den gör skulle jag nog stanna 

• frågvis

Jag tycker att det är ett äckligt beteende att dricka så pass att man kräks.
    Hade inte haft det minsta dåligt samvete dagen efter oavsett vad som hände. När jag väl dricker gör jag det för att ha kul, inte för att agera barnvakt. Jag vill kunna dra iväg var jag vill utan att behöva hålla koll på sällskapet. 

• MammaEmelie91
    frågvis skrev 2012-09-04 15:54:48 följande:
    Jag tycker att det är ett äckligt beteende att dricka så pass att man kräks.
    Hade inte haft det minsta dåligt samvete dagen efter oavsett vad som hände. När jag väl dricker gör jag det för att ha kul, inte för att agera barnvakt. Jag vill kunna dra iväg var jag vill utan att behöva hålla koll på sällskapet. 
    Man behöver ju inte ha druckit mkt alls för att börja spy. Jag tex kan spy av en öl just för att jag inte klarar av smaken alla gånger. 
  • Queenie70

Nej jag skulle inte lämna en kompis som spyr. Men å andra sidan har jag inga kompisar som dricker tills de kräks. En bekan eller ytlig bekantskap skulle jag lätt lämna om jag frågat om han ville att jag skulle ringa nån , samt gjort nån slags bedömning om huruvida Denne behövde hjälp av ambulans eller polis.

• MammaEmelie91
    Queenie70 skrev 2012-09-04 16:17:42 följande:

Är det inte rätt stört att dricka öl fast man inte gillar smaken och vet att man brukar spy av det? I såna fall får du ju dels skylla dig själv och dela skulle det ju inte heller vara nån fara att lämna dug eftersom du bara spyr av smaken!?
    Fast det är skillnad från gång till gång :P Ibland gillar jag det och ibland inte.. Däremot brukar jag känna av det innan och känner jag att idag så skulle jag inte klara det så dricker jag det ju givetvis inte heller. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag lämnar inte en människa som är i behov av hjälp, oavsett vem denna person är. Jag lämnar utan närmare eftertanke personer som kräks men som inte behöver hjälp, oavsett vem denna person är, jag har inget intresse av att umgås med någon som kräks.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Är det fel att lämna en full människa själv när den spyr