• Madelonen1

Jag har blodgruppen 0 Rh negativ!

Hej!

Idag när jag var hos barnmorskan fick jag reda på att min blodgrupp är 0 Rh negativ! Hon berättade att jag skulle få ta tre extra blodprover för att kontrollera någonting (kommer inte ihåg exakt vad).

Men är det någon som har erfarenhet om vad detta kommer betyda för min graviditet nu och för kommande? Har inte riktigt fått kläm på det ännu :)   

Tacksam för hjälp! 

• Svar på tråden Jag har blodgruppen 0 Rh negativ!
  • Neko

Om du är rh negativ men pappan är rh positiv så kan barnet bli positivt också. I så fall så kommer du bilda antikroppar under graviditeten mot rh-faktorn. Det påverkar inte barnet alls men det kan påverka efterkommande graviditeter ifall barnet även då blir positivt. Det enda som man gör vad jag vet är att ge mamman en spruta efter förlossningen ifall barnet nu visar sig vara rh-pos. Det förhindrar antikropparna.

• Jenna0808

Hej,
    jag är också Rh negativ. Runt vecka 20, minns inte exakt, kommer du att få ta en spruta OM din bebis är Rh positiv.

Du kommer också att ta några extra blodprov. Du behöver inte vara orolig, jag har själv fött ett gäng barn utan problem!

När din bebis är född kommer du att få en spruta för att minimera risken att din kropp bildar antikroppar emot nästa bebis...

★*☆Tyra 031208 ★ Kira 080828 ★ John 120224☆*★
  • piffsmile

Jag har också 0 Rh negativ och är nu gravid i v37. Vid inskrivningen togs ju blodprov för att bestämma blodgrupp och sedan har jag vid 2 tillfällen nu fått göra en ny blodgruppering för att se om jag har några antikroppar i blodet. Jag tror att jag ska göra det en sista gång om ca 1 vecka. Dock vet jag inte riktigt vad som skulle hända om jag hade antikroppar i blodet eftersom jag inte haft det.

Vi vet inte vilken blodgrupp min sambo har så vi har ingen aning om vad barnet kommer få för blodgrupp heller. Det kommer att tas ett blodprov på barnet (eller moderkakan) när det fötts för att se om det är Rh positivt och i så fall kommer jag få en spruta för att förhindra att jag bildar antikroppar nästa gång.

• Uskus

Är rh negativ och fått 2 positiva barn, efter första barnet fick jag spruta (antar jag) och i min andra graviditet fick jag spruta för att det var för sent att ta reda på om barnet var positivt tror jag så jag fick den ifall att. Den kostade 700 kr men i sverige tror jag att den är gratis...

• sissi76

först o framst grattis... 0 - betyder ju att du kan donera blod till alla andra blodgrupper! cool blodgrupp du har!
    du ska inte oroa dig för graviditeten så som alla skrev ovan. Jag o min bror är rh-positiva barn till en rh-neg mor och allt har gått finfint ( mamma fick sprutan vid graviditeten). Lycka till!

Svar på tråden Jag har blodgruppen 0 Rh negativ!