• Callina

Tillagar ni köttfärs som börjat bli brun om den fortfarande luktar fräscht?

Eller slänger ni den vid minsta bruna?

Ska precis börja laga köttfärssås och enligt förpackningen är idag sista dagen att tillaga färsen. Den är brun/grå på det översta skiktet där den ligger men luktar inte konstigt på något sätt.

Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Tillagar ni köttfärs som börjat bli brun om den fortfarande luktar fräscht?
  • MizzTez

Jag smakar och luktar på maten innan, är den ok så är den ok.. Går sällan efter datumen jag

• Callina
    MizzTez skrev 2012-09-04 18:23:29 följande:
    Jag smakar och luktar på maten innan, är den ok så är den ok.. Går sällan efter datumen jag
    Ja eller hur, det kan ju inte vara någon fara. Tänkte först om jag skulle skrapa bort det färgade och det kanske jag gör.. 
  • Thezz82

Det blir oftast så när färsen ligger emot plasten, inget att oroa sig över :)

• TrailerTrash

Brun köttfärs är helt ok att äta..Så länge köttfärsen inte luktar illa eller surt så är den ok

Två färger,en tro
  • Callina
    Thezz82 skrev 2012-09-04 18:28:41 följande:
    Det blir oftast så när färsen ligger emot plasten, inget att oroa sig över :)
    Jag har faktiskt inte varit med om det förut även fast jag köper färs ofta. Å andra sidan brukar jag köpa vacumförpackad och den här var som vanlig gladpack runt, så det är kanske därför.

Nu går jag iväg och lagar färs

• rebeckan

Jag hade tillagat den, hade inte brytt mig. Gå inte alltid efter datumen!

• katalysator

Köttfärs blir brun när den har varit i kontakt med syre under en längre stund, det påverkar inte köttfärsens kvalitet eller ätbarhet på något sätt Glad Bara att steka så ser den mycket aptitligare ut sen.

• Nyfiken gul

att kött ibland blir brunt beror endast på att det kommer i kontakt med syre, det är en kemisk reaktion helt enkelt. 

Därför hittar du det aldrig på vacuumförpackat kött. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Callina
    Nyfiken gul skrev 2012-09-04 18:40:45 följande:
    att kött ibland blir brunt beror endast på att det kommer i kontakt med syre, det är en kemisk reaktion helt enkelt. 

Därför hittar du det aldrig på vacuumförpackat kött. 
    Aha - där ser man, då har jag lärt mig något nytt :)
Svar på tråden Tillagar ni köttfärs som börjat bli brun om den fortfarande luktar fräscht?