• Anonym (maktlös)

Råd till en lärare som känner sig värdelös

Hej! Jag är en nyexad lärare som har fått en anställning i en tredjeklass. Skolan ligger i ett problemområde och jag har tidigare under min praktik aldrig stött på någon liknande klass en den jag har fått nu. Klassen består mest av killar som är väldigt tuffa att hantera. De krålar runt på golvet, hoppar på bänkarna, slåss och vägrar att jobba. Jag klarar inte av att få ordning alls i denna klassen. De lyssnar överhuvudtaget inte på mig och vissa barn skrattar till och med när jag blir upprörd och höjer rösten. Jag har provat allt, känns det som. Allt från att försöka bygga relationer, ringa hem, kvarsittning, skicka ut elever, positivt beteendesstöd. Jag känner mig oerhört maktlös och börjar tänka att det är mig det är fel på, att jag har svårt för att jag få respekt. Hur ska jag få ordning och motivera barnen att jobba på lektionerna och inte leka. Vad jag förstår så har det varit en jobbig klass tidigare också men att det verkar ha eskalerat rejält sedan jag tog över dem nu i trean. HJÄLP!!!

• Svar på tråden Råd till en lärare som känner sig värdelös
  • Anonym

Har du inget stöd från rektor? Jobbar du ensam i klassen? Har du kontaktat föräldrarna?

• Anonym

Förlåt  ,jag såg att du hade  ringt hem.

• Anonym (maktlös)
    Anonym skrev 2012-09-04 19:44:50 följande:
    Har du inget stöd från rektor? Jobbar du ensam i klassen? Har du kontaktat föräldrarna?

Jag har kontaktat föräldrarna och ringer säkert 6-7 föräldrar om dagen. Jag har pratat med rektorn men det känns inte som det händer något. Han tycker att alla på skolan har stökiga klasser och att man måste kunna hantera detta typ. Jag är helt ensam i klassen.
  • Anonym

Då borde rektorn få extraresurser för att anställa assistenter i alla klasser.Finns det ingen fritidspersonal som kan hjälpa dig,iallafall en del av dagen?

• Lena

Kan du inte be att ett par föräldrar är med dig på lektionerna? Annars tycker jag det låter som klassen skulle delas upp. Man flyttar runt de stökiga eleverna mellan klasserna.

• Lili78

Men skolan har precis börjat, hur har du hunnit med allt det du skriver ???
    Sen är det så att även om det inte var problem med klassen från början, så brukar eleverna prova sina gränser med det nya läraren
    Hur som helst ta hjälp av rektorn om det inte blir ordning ...

• Anonym

Kan det vara såhär att eleverna har bytt lärare så mycket att det kör så här tills de få en ny det har liksom satt i system att "knäcka" läraren? I så fall kanske du ska göra som andra sagt dela klassen, kolla om du kan ha halva klassen inne och den andra på rast eller något så länge, när andra ha rast så det finns vuxna ute förstås, sedan tycker jag överlag att barn har blivit tuffare, jag skulle aldrig drömma om att göra så mot en lärare, all respekt är borta nu för tiden tycker jag;( Jag tycker synd om dig bjud in rektorn att bara komma in oanmäld på någon lektion och be om extra föräldrarmöte

• Silverflingan

Min sons klass var sådan när han gick i låg- och mellanstadiet och vi bodde i ett vad som kanske anses som ett problemområde. Men de var alltid två vuxna i klassrummet, fanns alltid en person från fritids med. Tycker det verkar konstigt att det inte är så hos er. De har ju dragit ner på pengarna till skolorna så kan ju vara så att de inte har råd med mer personal. Pratade med rektorn i skolan sonen gick i och hon sa att hon rev två hus (p g a att de fick börja betala för all yta) så att de skulle ha mer pengar över till personal vilket hon prioriterade. 

Det bästa vore väl om du kunde bolla saker med någon annan lärare som har liknande problem, antingen på din skola eller på någon annan skola. 

• Anonym (maktlös)
    Anonym skrev 2012-09-04 19:51:44 följande:
    Då borde rektorn få extraresurser för att anställa assistenter i alla klasser.Finns det ingen fritidspersonal som kan hjälpa dig,iallafall en del av dagen?

Nej, tydligen inte. Fritidspersonalen jobbar bara bland de äldre barnen.
    Lena skrev 2012-09-04 19:52:27 följande:
    Kan du inte be att ett par föräldrar är med dig på lektionerna? Annars tycker jag det låter som klassen skulle delas upp. Man flyttar runt de stökiga eleverna mellan klasserna.

Jag har faktiskt bett om detta men intresset verkar inte finnas alls. Det kom en förälder på föräldramötet som jag hade förra veckan.
    Lili78 skrev 2012-09-04 19:53:25 följande:
    Men skolan har precis börjat, hur har du hunnit med allt det du skriver ??? Sen är det så att även om det inte var problem med klassen från början, så brukar eleverna prova sina gränser med det nya läraren Hur som helst ta hjälp av rektorn om det inte blir ordning ...

Jag har gjort allt samtidigt men jag vet att jag borde ge det mer tid. Det är bara det att det känns så hopplöst nu eftersom det inte har blivit ett dugg bättre.
  • Anonym (också lärare)

Jag känner igen mig lite, även om det inte är riktigt lika illa för mig. Jag jobbar på en friskola, som visserligen har små klasser, men det ska man inte låta sig luras av! För när det är minst 3 elever som kräver assistent så är det som att ha det dubbla antalet elever - minst! 

Jag har en "assistent", men hen är mer borta än närvarande. Och väl på plats så gör hen ändå inte sitt jobb. Så jag är också ensam kan man säga. Effektiv undervisningstid blir väl ca 5-10 minuter per lektion pga dessa stökiga elever. Pratar, går omkring, gör inte som man säger. Oerhört tröttsamt!

Jag tar INTE på mig skulden att jag skulle vara dålig lärare - no way. Här är det brister dels i skolledningen - att eleverna inte får rätt hjälp - och dels pga elevernas bakgrund. Hade inte tänkt skriva det, men känner att det är relevant trots allt: de flesta är invandrare och det märks att vi har helt olika syn på skolan. De, föräldrarna alltså, skiter i skolplikten, skiter i sitt barns skolgång. Inte konstigt att det går åt helvete.

Här letas det nya jobb febrilt kan jag säga. Har varit på denna skola i knappt 1 år. Tills jag får nytt jobb så är mitt knep för att palla: sänk de egna kraven. Jag har insett att jag aldrig kommer att kunna genomföra "drömlektionen" eller "drömtemat" i den här klassen. Man blir bara besviken när man sätter upp för höga mål som ändå aldrig nås.

Men visst ska det inte gå till så här! Din situation låter faktiskt ännu värre än min! Du måste ju få hjälp. Och skiter ledningen i dig (som de gör med mig och alla andra) så SÖK NYTT!

Jag önskar dig all lycka till, medkollega. 

Svar på tråden Råd till en lärare som känner sig värdelös