• Anonym (maktlös)

Råd till en lärare som känner sig värdelös

Hej! Jag är en nyexad lärare som har fått en anställning i en tredjeklass. Skolan ligger i ett problemområde och jag har tidigare under min praktik aldrig stött på någon liknande klass en den jag har fått nu. Klassen består mest av killar som är väldigt tuffa att hantera. De krålar runt på golvet, hoppar på bänkarna, slåss och vägrar att jobba. Jag klarar inte av att få ordning alls i denna klassen. De lyssnar överhuvudtaget inte på mig och vissa barn skrattar till och med när jag blir upprörd och höjer rösten. Jag har provat allt, känns det som. Allt från att försöka bygga relationer, ringa hem, kvarsittning, skicka ut elever, positivt beteendesstöd. Jag känner mig oerhört maktlös och börjar tänka att det är mig det är fel på, att jag har svårt för att jag få respekt. Hur ska jag få ordning och motivera barnen att jobba på lektionerna och inte leka. Vad jag förstår så har det varit en jobbig klass tidigare också men att det verkar ha eskalerat rejält sedan jag tog över dem nu i trean. HJÄLP!!!

• Svar på tråden Råd till en lärare som känner sig värdelös
  • Anonym

Har du inget stöd från rektor? Jobbar du ensam i klassen? Har du kontaktat föräldrarna?

• Anonym

Förlåt  ,jag såg att du hade  ringt hem.

• Anonym (maktlös)
    Anonym skrev 2012-09-04 19:44:50 följande:
    Har du inget stöd från rektor? Jobbar du ensam i klassen? Har du kontaktat föräldrarna?

Jag har kontaktat föräldrarna och ringer säkert 6-7 föräldrar om dagen. Jag har pratat med rektorn men det känns inte som det händer något. Han tycker att alla på skolan har stökiga klasser och att man måste kunna hantera detta typ. Jag är helt ensam i klassen.
  • Anonym

Då borde rektorn få extraresurser för att anställa assistenter i alla klasser.Finns det ingen fritidspersonal som kan hjälpa dig,iallafall en del av dagen?

• Lena