• Anonym (Högskoleprovet)

Hur pass bra är boken till högskoleprovet ?? Någon som har använt boken

Jag har planer att göra högskoleprovet och vill gärna förberda mig inför den. Tänkte köpa boken som finns att köpa, har hört varmt om den. Är den någon där ute som har köpt boken, hur pass bra är den? Är tacksam för svar

• Svar på tråden Hur pass bra är boken till högskoleprovet ?? Någon som har använt boken
  • fridahjalmerson

Menar du den kompletta guiden till högskoleprovet (Holmegaard)? Jag tyckte den var helt okej, men jag skulle istället rekommendera The White Book (www.thewhitebook.se). Lite underligt namn, men en väldigt bra bok med riktigt bra tips och möjlighet till gratis hjälp. Lycka till! Vad ska du plugga sen? Jag ska försöka komma in på läkarprogrammet nu eller åtminstone försöka få ett tillräckligt bra resultat för att komma på intervju.  

• mmeline

Jag har den, och den är väl okej, men det finns säkert bättre. Den innehåller lite korta texter om tex grundläggande matte som kan ingå och räkneregler, några övningsexempel från tidigare prov och lösningar på dessa. Men jag kan tycka att det skulle varit ännu fler övningar.
    Om du köper den så se till att få den nya upplagan där de nya delarna av provet ingår, så att du inte köper någon begagnad variant där de inte finns med.

• mmeline
    mmeline skrev 2012-09-16 10:27:03 följande:
    Jag har den, och den är väl okej, men det finns säkert bättre. Den innehåller lite korta texter om tex grundläggande matte som kan ingå och räkneregler, några övningsexempel från tidigare prov och lösningar på dessa. Men jag kan tycka att det skulle varit ännu fler övningar.
    Om du köper den så se till att få den nya upplagan där de nya delarna av provet ingår, så att du inte köper någon begagnad variant där de inte finns med.
    Det är alltså Holmegaards jag har.
  • jb83

tack för tipset (om den där nya boken). hittade holmegaards bok  billigt på blocket, inte senaste upplagan men det är kanske en bra början. ska kolla in the white book också. hur förbereder ni er annars?

• Lilia

Jag har köpt boken och älskar den. Har dock inte skrivit provet än så jag vet inte hur mycket jag har höjt mig än. Det är mycket bra tips, särskillt på mattedelarna.

• jb83

Lilia - är det holmegaardboken ("den kompletta guiden...") du har? eller the white book? (såg nu att det även fanns böcker med lösningar till tidigare prov att köpa på www.thewhitebook.se- någon som råkar ha någon av dessa, och kan säga om det är bra eller inte?)
    använder ni några andra böcker, eller knep ;), för att plugga till högskoleprovet?

• tobbe02

Är det ngn som provat hpguiden.se här? Deras medlemskap är lite i dyraste laget men det kanske är värt det? Eller kör ni uteslutande på böcker o gamla prov? /Tobbe

• mmeline
    tobbe02 skrev 2012-09-23 11:21:20 följande:
    Är det ngn som provat hpguiden.se här? Deras medlemskap är lite i dyraste laget men det kanske är värt det? Eller kör ni uteslutande på böcker o gamla prov? /Tobbe
    Jag tycker att VIP-medlemsskapet är på tok för dyrt. Jag funderade lite på att gå med, men tyckte inte att det var värt kostnaden. Annars har jag hört att det ska vara bra.
    Jag har varit inne på sidan och gjort några av de gamla proven. Men eftersom de nya proven är just nya och bara har gått 1-2 gånger tidigare finns det inte så många av dem att öva på.
Svar på tråden Hur pass bra är boken till högskoleprovet ?? Någon som har använt boken