• sassabrassa78

4 månaders bebis som äter hela tiden

Är så trött så jag orkar knappt skriva här. Har en dotter på 4 månader. Har helammat sen dag 1 o gjort precis som de sa på bb, dvs gett henne bröstet så fort hon ville ha det.
    Nu är hon alltså 4 mån o äter fortfarande hela tiden. På Dan kan de gå 2-3 timmar innan hon vill äta. Om inte jag är i närheten. Men ofta är max utan mat 1,5-2 Tim. Nätterna är skitjobbiga. hon äter kl .20. Sen lägger jag mig m henne kl 21. (hon sover Fortf då). Sen vaknar hon 23 o vill äta. Sen 02 o sen efter 3 varje timme. Vilket innebär att jag får sovperioder på 45-50 min.
    Hon tar varken napp el flaska. Blir helt hysterisk om vi ger henne det. Det här gör ju att ingen kan avlasta mig. Min man sover på soffan för att orka jobba. O jag orkar ingenting. På dagarnar min lilla tjej ofta superglad, men på bara ngr sekunder kan hon bli helt hysterisk o då är det bara jag i bröstet som gäller.
    Jag orkar snart inte mer. Alla andra verkar ha barn som sover hela natten... Vad gör jag för fel? Hur ska jag göra?

• Svar på tråden 4 månaders bebis som äter hela tiden
  • MissLaila

Går hon upp i vikt som hon ska?
    Har ni testat alla olika sorters nappar som finns? Även de större storlekarna?
    Har hon varit såhär?
    Min äldsta son ammade var 20:e minut, dygnet runt i över en månads tid..   

Om du liter henne skrika en stund och försöker trösta henne på annat sätt än med bröstet, vad händer då? 

• Sisisisi

Vid fyra månader har de en tillväxt-/utvecklinsfas när det är väldigt vanligt att de bara vill äta och aldrig är nöjda. Det går snart över

• Ramborg

Prova låta henne dricka ur en liten kopp och se om det funkar. Så där kan du ju inte ha det, det är ju tortyr! Oavsett om det snart går över eller inte. Fråga BVC om de har några tips.

42.
  • sassabrassa78

Tack för era tips. Imorse prövade vi ge ersättning igen. Tre olika flaskor, men hon var bara hysterisk. Inatt vaknade hon 6 ggr så jag har sovit 4 timmar kanske. Känns som jag inte överlever detta. Att låta henne skrika kan jag inte. Det om ngt måste väl ge otrygga barn. Koppmatning prövade vi igår. Gick inte det heller. Kan inte pumpa ur bröstmjölk heller för hon äter ju hela tiden så det finns inget att pumpa ur. :(

• Jkpg Deluxe

Många barn äter var 2-3:e timme vid den åldern! Vår dotter åt extra mycket/ofta runt 4 mån, för att öka mjölkproduktionen! Det var tufft! men sen blev det ca var 3:e timme igen och nu då hon är 6-7 mån och äter smakisar så kan det faktiskt gå 3-4 timmar mellan målen! 
    Att en 4-månaders som helammar vill ha mat var 3:e timme på natten är inget onormalt...men visst är det tröttsamt! vilar/sover du något pass på dagen?! om inte, gör det! och liggamma nattetid om du vill/kan...det är mina tips!
    kram :) 

• Natulcien
    sassabrassa78 skrev 2012-09-05 07:55:21 följande:
    Tack för era tips. Imorse prövade vi ge ersättning igen. Tre olika flaskor, men hon var bara hysterisk. Inatt vaknade hon 6 ggr så jag har sovit 4 timmar kanske. Känns som jag inte överlever detta. Att låta henne skrika kan jag inte. Det om ngt måste väl ge otrygga barn. Koppmatning prövade vi igår. Gick inte det heller. Kan inte pumpa ur bröstmjölk heller för hon äter ju hela tiden så det finns inget att pumpa ur. :(
    Men hur ammar du på natten? Samsover ni så att du kan liggamma henne? Då behöver du ju knappt vakna...
    Det är en övergående period. Just 4 månaders-fasen är ganska jobbig.

Och hon ammar ju inte extremt mycket på något sätt. Vår son ammades minst varannan timme på dagtid tills han var runt 8 månader. Men det gick bra. Han åt ju snabbare och snabbare. Efter 4-5 mån. åt han ju på 5-10 min. Nu sov, i och för sig, vår son bra på natten, men din dotter är inte extrem på något sätt utan fullt normal.

Och nej, naturligtvis ska du inte låta henne skrika!

Det känns jobbigt att intensivamma när man är mitt uppe i det. Men det är en övergående period, och det är så kort period det handlar om i ens liv. Försök slappna av så gott det går och välj en bekväm plats där du laddar upp med böcker, dator, dricka etc och bara mys med dottern.
  • Chridhe

Jag låg också neroch ammade, hade en kudde bakom ryggen så jag inte rullade iväg när jag somnade (vilket jag akltid gjorde), och spjälsängen stod precis intill min säng så att h*n inte skulle rulla ur sängen. När andra barnet var runt 6 mån började han vilja äta varannan timme, men då tröttnade jag och testade att flytta in hans säng till storasysters rum, förvånande nog började han sova hela nätterna! Antar att det betodde på att han inte kände 'matdoften' från mig..

• pmb

Min son är snart 4 månader, han äter också sådär ofta. På nätterna varannan-var tredje timme, efter kl 4-5 ligger han o ålar sig och boxas och vill ömsom ha, ömsom inte ha bröstet, så då vaknar jag oftare. Vi samsover så jag behöver inte gå upp o vakna till ordentligt varje gång, bara ger honom bröstet.
    Enda gånger det är längre mellan amningarna är om vi är iväg, då har han inte ro att äta innan han verkligen är hungrig, så då blir det var tredje-var fjärde timme.
    Vissa barn äter ofta, andra mindre ofta. Det sägs ju att vi också ska äta var tredje timme (inte på nätterna då), så att barn skulle gå längre med sin lilla mage låter ju galet :) 

• joråsattee
    pmb skrev 2012-09-05 10:43:57 följande:
    Min son är snart 4 månader, han äter också sådär ofta. På nätterna varannan-var tredje timme, efter kl 4-5 ligger han o ålar sig och boxas och vill ömsom ha, ömsom inte ha bröstet, så då vaknar jag oftare. Vi samsover så jag behöver inte gå upp o vakna till ordentligt varje gång, bara ger honom bröstet. Enda gånger det är längre mellan amningarna är om vi är iväg, då har han inte ro att äta innan han verkligen är hungrig, så då blir det var tredje-var fjärde timme. Vissa barn äter ofta, andra mindre ofta. Det sägs ju att vi också ska äta var tredje timme (inte på nätterna då), så att barn skulle gå längre med sin lilla mage låter ju galet :) 

Precis så är det med min dotter. Det är klart att det är jobbigt ibland att det bara är jag som duger och det blir svårt att lämna henne med pappan längre stunder. Men jag har aldrig tänkt att det skulle vara något fel, bara accepterat läget. Konstigt nog är jag inte trött på dagarna, det beror väl på amningshormonerna och att man vänjer sig. TS, som de andra har skrivit så är mitt tips att liggamma (om du inte redan gör det). Jag har bebisen i sängen brevid mig och när hon vill amma så byter jag bara sida, sover en eller två timmar tills det är dags att byta sida igen. Tre timmars sammanhängande sömn är lyx! Annars om du fortfarande tycker att det är jobbigt antar jag att du bara får vänta ut det, det kommer ju ine vara såhär för alltid! Lycka till!
Svar på tråden 4 månaders bebis som äter hela tiden