• Anonym (avlastning)

Avlastningshem-hur fungerar det.

Har börjat fundera lite på avlastningshem. Är helt ensam med två småbarn och jag känner att jag måste göra nått snart för att undvika gå i väggen. Det tar väldigt emot att be om hjälp, att känna att man inte räcker till :( Men risken är ju såklart att jag säckar ihop totalt och det blir ju inte bättre för barnen.. Så jag tänkte iallafall ta reda på lite information;

* Hur ansöker jag?
    * Vilken utredning görs?
    * Måste pappan kontaktas (delad vårdnad, ingen kontakt, inget alternativ)
    * Hur illa ser det ut i en ev. framtida vårdnadstvist om jag har avlastningshem?

Tacksam för all information och hjälp!

• Svar på tråden Avlastningshem-hur fungerar det.
  • Anonym (avlastning)

puffar

• Anonym

Kontakta socialtjänsten i din kommun, det är de som utreder och beslutar om avlastning. Gissar att pappan måste godkänna det om ni har delad vårdnad.  Tycker du tänker klokt, ibland behöver man be om hjälp! Stort lycka till!

• Lilith Dark

Kontaktfamiljer är det socialtjänsten som har hand om. Det görs en utredning för att avgöra vilket stöd som behövs. När jag ansökte pratade de med min mamma, skola och dagis. En utredning får ta max 4 månader på sig, och det gäller ifrån den dagen du tar kontakt och ber om stöd. 

Har ni gemensam vårdnad så kommer de även att ta kontakt med den andra föräldern.  

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • Anonym (avlastning)

Är så svårt att veta om jag gör rätt.. Som det är nu så är jag hemma från jobbet ca 2-4 dagar i månaden för jag får feber och yrsel. Sen orkar man ju ett tag till nästa gång. Förut var barnen hos sin pappa varannan helg och så gick ju allt myket bättre. Dessutom jobbade jag bara 80% då. Nu jobbar jag 100% och inga pappahelger.. Mamma tar dom ibland men jag känner att hon inte riktigt orkar heller och jag skulle behöva nån helg i månaden minst känner jag. Ska till BVC på fredag, ska pejla lite med sköterskan där om det finns nått stöd att få. Jag känner mig bara svag som inte orkar.. Det är ju mina barn, man borde ju orka med sina barn :(

• Lilith Dark
    Anonym (avlastning) skrev 2012-09-05 15:29:31 följande:
    Är så svårt att veta om jag gör rätt.. Som det är nu så är jag hemma från jobbet ca 2-4 dagar i månaden för jag får feber och yrsel. Sen orkar man ju ett tag till nästa gång. Förut var barnen hos sin pappa varannan helg och så gick ju allt myket bättre. Dessutom jobbade jag bara 80% då. Nu jobbar jag 100% och inga pappahelger.. Mamma tar dom ibland men jag känner att hon inte riktigt orkar heller och jag skulle behöva nån helg i månaden minst känner jag. Ska till BVC på fredag, ska pejla lite med sköterskan där om det finns nått stöd att få. Jag känner mig bara svag som inte orkar.. Det är ju mina barn, man borde ju orka med sina barn :(
    Man är inte svag för att man inte orkar utan avbrott, man är mänsklig. Det finns ingen prestige i att bita ihop och köra på. Det är skittufft och jobbigt att vara ensam. Aldrig en sovmorgon, aldrig få slappna av helt för man har hela tiden ett halvt öra öppet. 

Jag hade avlastning i ca 1 år, var tredje helg. Det var vad som krävdes för att jag skulle hamna tillbaka på 100% energi. Sen var det meningen att de skulle börja vara hos sin pappa varannan helg men det blir det sällan. Sonen åker max en gång i månaden och dottern stannar hemma ungefär varannan gång.  
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
Svar på tråden Avlastningshem-hur fungerar det.