• Blazie

STHLM-Kiruna julhelgen med 20-månaders

Sambon är helt inställd på att fira jul hos släkten i norr. Och allt jag kan se är problematiken med att resa dit. Jultrafiken är hemsk, förmodligen även vädret, det går inte att bara köra, måste stannas, äta, blöjbyten, sträcka på benen etc. 
    Hur planerar jag för att det ska bli så smidigt och bra som möjligt?
    Jag hade helst gjort denna resa med bättre förutsättningar, väder och trafikmässigt. Men samtidigt förstår jag sambon och vill iaf ge det ett försök. 

• Svar på tråden STHLM-Kiruna julhelgen med 20-månaders
  • Hannah76

Måste man verkligen stanna då ofta då?

Kan ni dela upp resan?  Övernatta på halva vägen?

Välja flyg eller tåg istället? 

• Sale

Flyg istället! Personligen hade jag inte åkt bil men det är mer för att jag är beväm av mig och vet att flygresan tar en timme och sen är det "klart" men jag kan förstå fördelarna med om man har barn att packa allt i bilen.

Det är ju trotts allt runt tre dagar upp och tre dagar ner med bil, alternativt 12 timmar (om jag inte minns fel) med tåg.

Vi hade en släkting till min man på besök förra sommaren och de flög med barnvagn och allt, de var i Stockholm runt 2 veckor tror jag och det verkade inte gå någon nöd på dem att de inte hade någon bil. Men jo, det är lättare att klara sig i stockholm utan bil än i kiruna men det kanske finns snälla och trevliga släktingar som kan hjälpa er runt? :)

• apelsin81

Vi ska åt andra hållet, då vi bor i Kiruna men ska fira jul och nyår i Eskilstuna med våra familjer. Vi flyger! Finns inte en chans att jag skulle ta bilen den sträckan på vintern. Det kan väl vara någorlunda okej att köra söder om Gävle, men här uppe vet man ju verkligen inte vad det är för väder och väglag, samt att det vid den tiden är mörkt dygnet runt. Flyg är jättesmidigt, upp till att barnet är 2 år åker det ju gratis om det sitter i enat knä vilket går utmärkt de 1,5 timmarna från arlanda till Kiruna. Dessutom åker barnvagnen gratis och barnet får ha en egen resväska med sig. Ni får alltså checka in 3 väskor samt en barnvagn utan att det kostar extra. Barnet får dock inte ha ett eget handbagage, så där får man bara ta två väskor med sig. Men jag rekommenderar att boka flygbiljetter ganska snart om ni väljer det alternativet...priserna kommer att sticka iväg snart.

• Blazie

Det är även med dagens priser billigare att ta bilen, och det är lite det som styr, men även att bilen behövs på plats. Ingen där som har bilbarnstol så då behövs den släpas på också. Skulle behöva köpa en ny vagn i så fall, skulle aldrig få för mig att låta min dyra (present från mormor och morfar) vagn bli behandlad hur som av bagagepersonal.

Samtidigt är jag inte helt sugen på att åka den tiden på året eftersom att jag vet hur vädret kan vara. Och att det är så långt. 

Har som längst åkt 3h utan rast hittills med mitt lilla monster (i bil) och han tycker om bil så det är inga problem.
    Tåg 40min var inte kul, det skulle klättras och sittas på bordet och springas runt runt runt. (jobbigt då jag var ensam med honom och hade en del packning att hålla ögonen på samtidigt) 

• apelsin81

Jo, jag vet att det är billigare att ta bilen, men jag betalar hellre lite mer och reser snabbt och säkert än kör 120 mil mitt i mörkaste vintern...dessutom på årets värsta trafikhelg. Men då verkar ju bilen vara ert enda alternativ. Då vi kört den sträckan (aldrig med barn) har vi alltid haft en övernattning. Vet de som kör nonstop, men det är inget för mig. Kan tänka mig att allt tar längre tid med barn också, då måste man ju stanna och äta och röra lite på sig ibland. Dessutom vet man ju aldrig med väglaget i december. Så ta det lugnt är väl mitt bästa tips då. Kanske kan ni ta någon dag ledigt och påbörja resan redan torsdag eller fredag så kanske ni slipper den värsta trafiken.

• hotten

Hur länge kan ni vara lediga? Kan ni vara lite flexibla 1-2 dagar på resdagarna om vädret är väldigt dåligt? Då hade jag kunnat åka samt en övernattning efter vägen tex sundsvall eller umeå? Scandic brukar ha bra priser samt ännu bättre special erbjudanden under helger/jul/sommar... I både sundsvall å Umeå ligger scandic alldeles vid e4 an, och har även innomhuspool så det blir lite extra kul för barnet..

Svar på tråden STHLM-Kiruna julhelgen med 20-månaders