• Anonym (orkar inte)

Medicin som hjälper vid ADD, social fobi samt depression?

Ni som har detta, vilken medicin har ni och hur hjälper den er? Själv har jag fått prova många utan något större resultat... önskar bara svar om ni har någon medicin som fungerar för er, så ni som tänker skriva att medicin är inte lösningen osv så kan ni bara hoppa över till någon annan tråd. Så ni som har medicin och som fungerar, skriv jättegärna då jag inte orkar mer snart...

• Svar på tråden Medicin som hjälper vid ADD, social fobi samt depression?
  • Anonym (liknande sits)

Jag har själv haft depressiva perioder och står nu i kö för en utredning för ADD och äter Voxra som är antidepresivt och som kan lindra en del av symptomen. Annars är venlafaxin ett annat antidepressivt som också används mot just social fobi men utan samma effekt för ADD/ADHD. Jag hoppas svaren hjälper och du kan prata med din läkare om det

• Anonym (Höö-Pöö)

Jag har ganska nyligen fått min ADHD diagnos. har inte så mycke hyper så skulle kanske ah varit ADD men lika bra det ändå, med ADHD iaf. 
    Jag har börja med medikinet, klarar mig på ganska låg dos. Äter citolapram sen tidigare, den också låg dos. 
    Ja har inte direkt social fobi så kan inte svara dig där vad som är bra medicin. Mitt barn med ADHD diagnos sen 3 år tillbaka äter strattera+ritalin och omega3. Circadin och atarax för sömnen. Jag ahr oxå börjat med circadin och det var jättebra=), känns så skönt på kvällen när man blir trött, har inte känt det tidigare. Inget problem att få husäkarena tt skriva ut det. 

• Anonym (orkar inte)

Ja, jag har funderingar på om Voxra kunde vara något också... hur blir du hjälpt av Voxran? Blir du mer intresserad av omvärlden och har mer energi?

Sista anonym, medikinet, har du fått det som sista utväg eller är det första medicinen du fått? Är det den som läkaren behöver ha nån licens för eller nåt sånt? Hur blir du hjälpt av den? Men du äter alltså citolapram och medikinet samtidigt?

• Anonym (Höö-Pöö)

Hade samtal med medicinsköterska, ritalin sitter i ca 6 timmar, medikinet 9 och conserta ca 12 och jag ville inte ha för långe så testade medikinet och känner mig nöjd med det. Läkaren behöver inte licens för dt. Tror det är Metamina eller rent amfetamin du nog tänker på. Jag känner att jag får ork och energi. Inte det där att man bara sitter isoffan och tänker att man ska, borde måste resa sig upp utan man bara gör det. Samtidigt så blir jag klarare i huvudet, kan tänka färdigt en tanke. Som att lösa ett svårt mattetal i huvudet, 1 i minne där, lånar 3 där och flyttar några decimaler och kommer ihåg uträkninfen medan jag pratar i telefonen och hjälper ett barn på toa. Sen har jag även upptäckt att inte alls har någon spindelfobi med medikinet i kroppen efter kl 16.30 när det har gått ur är jag nästan lika sjåpig igen men någon timme innan hade jag klarat ta ut den själv med ett papper. Jättehäftigt fast jag kan nog sakna lite av den delen av mig som jag trodde var en del av min personlighet. Helt plötsligt så får jag lära andra saker om mig själv. Vet inte om kombon medikinet och citalopram är den bästa men fullt duglig. En medicin som kompliment till för de med ADHD som har centralstimulerande kan annars vara Strattera. Hört talas om den? KRIVER FRÅN MOBIL.

• Anonym (orkar inte)

Så Medikinet är Concerta bara att det verkar i nio timmar istället? Aha, ja då är jag med Hur länge har du haft den? Strattera har jag testat, hände inte något alls förutom att min puls ökade något... Citolapram är det SSRI? Funderar på om man kan kombinera...

• Anonym (Höö-Pöö)
    Anonym (orkar inte) skrev 2012-09-09 07:49:23 följande:
    Så Medikinet är Concerta bara att det verkar i nio timmar istället? Aha, ja då är jag med Hur länge har du haft den? Strattera har jag testat, hände inte något alls förutom att min puls ökade något... Citolapram är det SSRI? Funderar på om man kan kombinera...
    Medikinet och concerta är ungefär samma, det aktiva ämnet. sen har de olkia frisättning, det kan vara 20% direktverkande frisättning och resten långtids och i den andra tex 50-50. Sen finns det nån medicin med med tex 75% direktverkande och resten långtidsverkande. Det är bra om amn behöver en rikti boost för att komma igång på morronen och sen är lite mer självgående. 
    Jag kan inte exakta siffror så det kan hända det inte stämmer så lysna på läkare/sjuksyrra säger om det.
    Känn efter när du behöver den bästa effekten och hur länge du vill ha det.

Jag ville inte ha för speedad effekt för länge på dagen och kunna vila just när det går ur för det blir ett litet antiklimax och jag ville inte det skulle bli när jag hade mycket att med läggning av barn.

har ätit medikinet  i några månader,  4-5 tror jag. citolapram är ssri och ska gå att kombinera med medikinet. Men vet inte om det är den bästa ssri för adhd/add problematik men det är väl läkare som avgör det ihop med just dina problem och tillstånd. 

Citolapram har hjälpt mig med stressen, känner inte av den så mycke, inte att jag klarar av att stressa fram  i livet ännu mer utan,mer att jag inte känner mig stressad när det är mycket den stunden. 

Det är min husläkare som har skrivit ut citolapram och läkaren på NP-enheten som har skrivit ut medikinet, de vet givetvis om vad den andra har gett men de håller isär sina åtagande. 

Jag äter omega3 också, gör att jag orkar mycket mer och klarar av att tänka klarare. blir inte så rörigt i huvudet av det.
    Har du testat Omega3? nu äter jag 3-4 stycken eye-q om dan. Förut åt jag Plus Epa. Var också bra.
  • Anonym (No name)

Jag äter metamina. Har testat ritalin och modiodal, men det hade ingen bra effekt och för mycket biverkningar för mig. Det är väldigt individuellt vilken cs som fungerar bäst för olika personer. Även dosering och tid mellan doser kan variera extremt mellan individer.
    Mot depression har jag prövat lite alla möjliga antidepressiva, men sen kom man fram till att min depression förmodligen ingick i en bipolär problembild så nu har jag haft lamictal vilket hade ganska bra effekt. Efter det prövade jag en gammal anti-depressiv medicin och den har haft absolut bäst effekt.
    Social fobi är ju inte direkt något man kan mediciner mot vad jag vet. I vissa fall har SSRI en positiv effekt. Själv har jag haft lite olika varianter av ångestdämpande t.ex. lyrica och iktorivil, men det har inte hjälpt mot den sociala fobin, bara mot ångesten det ger.
    Tror helt ärligt inte att du kan få några bra recept på vad som kommer fungera för just dig från någon annan här. Antagligen kommer du behöva en kombination av flera preparat för att få bukt med de olika problemen och det ska en bra psykiatriker kunna hjälpa dig med. Det viktiga är att man inte nöjer sig med en lite halvdan effekt, man ska inte känna att medicinen kanske gör skillnad, man ska känna att den gör skillnad.

• Anonym (orkar inte)

Ok tack för era svar Sista anonym, vilken SSRI tar du? Du skrev inte det... ja, det var som jag själv sa att snart får man väl nöja sig med att livet är lite sådär halvdant om man får lite effekt av medicinen, sa det till min läkare. Han tittade på mig och sa "nej du ska inte nöja dig, klart du förtjänar att må bra, vi ska nog kunna hitta något som passar dig också ska du se"...

Har gått igenom rätt många mediciner nu så man börjar ju ge upp snart...

Sista anonym, hur länge har du ätit metamina och vilken effekt ger det dig?

• Anonym (No name)

Äter inte SSRI, det har i princip ingen effekt alls på mig. Har senaste tiden haft Klomipramin som är en gammal antidepressiv som ofta anses förlegad.

Metamina har jag haft i 5-6år nu. Det jag främst märker av den är att den ökar vakenheten, minskar rastlösheten och ökar koncentrationsförmågan, men den har även en positiv effekt på mitt humör (mycket färre utbrott). Nu har jag inte medicinerat på 1 år pga graviditet och jag kan ärligt säga att jag inte känt mig vare sig riktigt vaken eller fokuserad under den tiden. Jag hade bra effekt av ritalin också, men mitt blodtryck steg för mycket och jag hade alldeles för kraftig rebound. Metamina är knepigt att sätta in om man gör det på rätt sätt, man ska ställa in varje dos för sig och även utvärdera vilket intervall man ska ha mellan sina doser.

Vet att det är jättejobbigt att hitta rätt mediciner. Man har så mycket förhoppningar när man blir utredd om att allt kommer att bli bra när man väl fått veta vad problemen är och ingen har talat om för en att det kan ta tid att hitta den rätta medicineringen. I mitt fall tog det lång tid, men jag har mycket pålagringsproblematik u form av GAD, panikångest och sömnstörningar, dessutom har jag tre huvuddiagnoser; ADHD, asperger och bipolär så det har varit en hel del saker att jobba med och sen så ska läkemedlen fungera med varandra osv. Man får ta det ett steg i taget.

Vet inte var i sv du bor, men Attentions olika lokalföreningar har en del aktiviteter på vissa orter. Jag trodde inte att det skulle vara så kul att umgås med massa andra diagnostiserade, men det är det verkligen. Sitter sedan flera år med i styrelsen i Attention Uppsala, håller i en diskussionsgrupp för personer med asperger m.m. Det har verkligen varit skönt att kunna umgås i en grupp där alla har förståelse för att man är som man är och mår som man mår.

Svar på tråden Medicin som hjälper vid ADD, social fobi samt depression?