• Pildi

Komplettering av hälsokontrollmammografi

Hej!

För exakt tre veckor sedan var jag på hälsokontroll (mammografi) i Malmö. Ingick även i en studie en sk brösttomosyntes. ..i alla fall jag blev kallad på en kompletterande undersökning som är om 8 dagar. Undersökningen beräknas ta 1 timme!!

Jag har fruktansvärt ångest. Jag har under hela mitt vuxna liv lidit av cancerskräck och nu känns det som att mina värsta mardrömmar har besannats.. En vecka med fruktansvärt ångest. Hur ska jag klara av att jobba, ta hand om barnen? Det enda jagtänker på är cancer och cancer..

Jag är 41 år gammal, har tre barn..

• Svar på tråden Komplettering av hälsokontrollmammografi
  • Gladskit

Var det någon sorts projekt de håller på med där du blev utvald att komma på en kompletterande undersökning? Eller är du kallad för att de upptäckte något som de vill titta mer på?
    För i såna fall tycker jag det är otroligt dåligt att du ska behöva vänta så länge som åtta dagar!!

Jag är för ung för att bli kallad till vanlig mammografi. Men i samband med att jag skulle göra en bröstförminskning förra året så fick jag först göra en mammografi. Den visade på en förändring och jag leddes från det undersökningsrummet in i ett annat där det inom någon kvart dök upp en läkare för att göra ett ultraljud. Även hon ville att det skulle undersökas vidare, så en sköterska dök upp och promenerade med mig handgripligen bort till en klinik där jag ombads infinna mig följande dag kl 14. Så det var verkligen effektivt och i det läget kände jag mig stolt över vården för det är precis så det ska gå till. Det kändes verkligen som att de tog det på allvar. Och samtidigt gick det så snabbt att jag knappt hann reflektera över något alls.

Biopsin tog kanske tre minuter och resultatet från den kom inom en vecka. Hade jag haft en läkare knuten till kliniken redan innan hade jag kunnat få svar dagen efter, men nu blev det tvunget att skickas mellan sjukhusen så därav dröjde det. Men det var den enda väntan jag upplevde. Och som tur var så var min "knöl" ofarlig. Inte heller hade jag kunnat upptäcka den själv i och med att den var platt som ett mynt och satt en bit in i bröstet.

• Meddelande borttaget
  • Indiansommar

När jag var på mammografi så sa de åt mig att man kan bli kallad på återbesök om tex bilderna inte blev tillräckligt bra och tydliga. Fick du ingen sådan info när du var där? Det behöver alltså inte betyda att du har cancer bara för att du blir kallad tillbaka. Men du kan ju ringa dem på måndag och fråga varför du ska tillbaka så slipper du oroa dig i onödan.

• Pildi

Tack för era svar! Jag ringde samma dag jag fick brevet och frågade om jag fick komma tidigare men det fanns ingen tid. Jag hade fruktansvärt ångest så min snälla man ringde dagen efter och pratade med ngn på mammografin och berättade att jag är mkt orolig. De sa att det fanns ingen anteckning i min journal om att de hade sett ngt men de skulle försöka fixa en tidigare tid. De ringde faktiskt tillbaka och jag får komma redan på måndag morgon.

Tror ni att sjuksköterskan på mammografin håller inne med info. om min undersökning för att inte oroa mig ännu mer? Jag tänker på min kollega som blev återkallat efter sin undersökning och det visade sig att hon hade cancer. Jag har googlat en massa och läst om bröstcancer, bloggar m m

Är rädd för att jag har cancer och den har redan hunnit sprida sig...

Jag har knappt ätit ngt de senaste dagarna...överlevt tack vare att jag hade. några lugnande hemma som jag fick utskrivet av läkare för några år sedan. Jag lider nämligen av hypokondri. Gick i terapi för det.

• Gladskit

Skönt att du får komma på måndag så att du slipper vänta.
    Jag tror absolut inte att sköterskan håller inne med information, det har de ingen anledning att göra.
    Utan de har sina rutiner och vet när och i vilka lägen man ska utöka eller komplettera undersökningen.

• Pildi

Bra fråga. Först sa dem att jag hade bröstcancer,. Opererade dem mig och efter analys av tumören sa de till mig att det inte var cancer.

• Knackebrod

Beklagar att du fick brevet från Unilab.. I fredags fick jag samma brev som du. Det var verkligen inte trevligt men är förstås tacksam över att dom hörde av sej/ Skall ringa på månd.. Är skiträdd... Du kan väl höra av dej till mej, så vi kan prata och lugna varandra/ 0765926719/ Kramar/ Martha????????????

Svar på tråden Komplettering av hälsokontrollmammografi