erika88 skrev 2012-09-06 19:27:38 följande:
Hoppar också in här och är fräck och ställer en fråga! Har precis som TS gravidpeng (havandeskapspenning) från 25:e augusti till 25:e september. Är det samma sak för mig då? Att utbetalningen kommer runt den 20:e september i en klump summa? Och någon som vet vad man får i havandeskaps peng, alltså om dagarna är lika mycket som föräldrarpengen? Tack för svar!!
Pengarna kommer mellan den 25-27. Beror på vilket datum man fyller år. Jag fyller den 14:e och får pengarna den 26. Och ingen klumpsumma utan månadsvis. Nu 26:e augusti fick jag för 21:a juli till den 20:e augusti. Alltså 31 dagar. Den 26:e september får jag 21:a augusti till 5: september då min graviditetspeng är slut.
Hur mycket får man med graviditetspenning
Graviditetspenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här:
Ta din sjukpenninggrundande inkomst. Multiplicera den med 0,97.Multiplicera igen med 0,8.Dela summan med 365.Resultatet är din ersättning per dag.
Ja, det är samma som du får per dag som föräldrarledig, men för att komma upp i ca 80% av din lön som föräldrarledig måste du ta ut 7 hela dagar i veckan.