• sosing

Hur betalas gravidpenning ut??

Hej!

Fått beviljat gravidpenning från 25aug. Skickat in alla uppgifter som de bad mig om efteråt, men det syns
    inget ang detta på min sida "försäkringskassan".

Jag ska få utbetalt till den 9okt. Det jag undrar är om det kommer i en klump summa eller om jag kommer få pengar i slutet av september för aug dvs 5 dagar, i oktober 30 dagar för sep och i nov 9 dagar för oktober. Alltså att försäkringskassan betalar ut en månad i efterskott.

Tycker det är konstigt att man inte får någon preliminär utbetalning plan av försäkringskassan.  

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hur betalas gravidpenning ut??
  • Thezz82

det är lite lustigt på deras hemsida för uppgifter om utbetalning kommer upp bara nån dag innan dom betalar ut pengarna..och sen nån dag efter att man har fått dom får man hem utbetalningsbesked i brevlådan..

Vet tyvärr inte hur du kommer få pengarna utbetalade dessvärre, men när man söker föräldrarledigt så är brytdatumet 19:e varje månad har jag för mig och du får pengarna samma månad så att säga..

• sosing

Har koll på detta med föräldrapenning då jag har två barn redan, men ej gravidpenning. Vore det så att man fick det utbetalt samma månad skulle jag redan fått utb i aug för ca 5 dagar men det fick jag ej.

• erika88

Hoppar också in här och är fräck och ställer en fråga! Har precis som TS gravidpeng (havandeskapspenning) från 25:e augusti till 25:e september. Är det samma sak för mig då? Att utbetalningen kommer runt den 20:e september i en klump summa? Och någon som vet vad man får i havandeskaps peng, alltså om dagarna är lika mycket som föräldrarpengen? Tack för svar!!

• Ingrid 149
    erika88 skrev 2012-09-06 19:27:38 följande:
    Hoppar också in här och är fräck och ställer en fråga! Har precis som TS gravidpeng (havandeskapspenning) från 25:e augusti till 25:e september. Är det samma sak för mig då? Att utbetalningen kommer runt den 20:e september i en klump summa? Och någon som vet vad man får i havandeskaps peng, alltså om dagarna är lika mycket som föräldrarpengen? Tack för svar!!

Pengarna kommer mellan den 25-27. Beror på vilket datum man fyller år. Jag fyller den 14:e och får pengarna den 26. Och ingen klumpsumma utan månadsvis. Nu 26:e augusti fick jag för 21:a juli till den 20:e augusti. Alltså 31 dagar. Den 26:e september får jag 21:a augusti till 5: september då min graviditetspeng är slut.

Hur mycket får man med graviditetspenning

Graviditetspenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här:

Ta din sjukpenninggrundande inkomst. Multiplicera den med 0,97.Multiplicera igen med 0,8.Dela summan med 365.Resultatet är din ersättning per dag.

Ja, det är samma som du får per dag som föräldrarledig, men för att komma upp i ca 80% av din lön som föräldrarledig måste du ta ut 7 hela dagar i veckan.

• erika88

Okej så om jag har förstår det rätt: jag fyller år den 25:e, så då kommer pengarna den 27 september för 25:e augusti- 18 september, och resten (19-25 september om jag har räknat rätt) kommer månaden efter den 27:e? Samma sak när det är utbetalning för föräldrarpengen? Jag har blivit beviljad hel havandeskapspeng, menas det att det är 7 dagar i veckan? Tusen tack för dina bra svar!!

• sosing

Tusen tack för alla svar!

Glömde helt bort det där med brytdatum den 20:e som gäller hos försäkringskassan. Nu vet jag varför jag ej fått pengar i augusti. Jag kommer alltså utbetalt denna månaden från 25 aug till 19 sep och sedan även från den 20 sep till den 9 okt i oktober. Tack så mycket för era svar!

Visst har jag fattat detta rätt nu!!! Vilken dag utbetalningen kommer spelar för mig mindre roll allt mellan 25-30 blir kanon! Bara jag får mina pengar. Tror jag brukar få den 26:e är ju född den 11:e.     

• Ingrid 149
    erika88 skrev 2012-09-07 17:41:11 följande:
    Okej så om jag har förstår det rätt: jag fyller år den 25:e, så då kommer pengarna den 27 september för 25:e augusti- 18 september, och resten (19-25 september om jag har räknat rätt) kommer månaden efter den 27:e? Samma sak när det är utbetalning för föräldrarpengen? Jag har blivit beviljad hel havandeskapspeng, menas det att det är 7 dagar i veckan? Tusen tack för dina bra svar!!
    Rätt, förrutom att jag tror den 19-20:e kommer med på första. Och det gäller alla 7 dagarna i veckan.
    sosing skrev 2012-09-07 18:11:31 följande:
    Tusen tack för alla svar!

Glömde helt bort det där med brytdatum den 20:e som gäller hos försäkringskassan. Nu vet jag varför jag ej fått pengar i augusti. Jag kommer alltså utbetalt denna månaden från 25 aug till 19 sep och sedan även från den 20 sep till den 9 okt i oktober. Tack så mycket för era svar!

Visst har jag fattat detta rätt nu!!! Vilken dag utbetalningen kommer spelar för mig mindre roll allt mellan 25-30 blir kanon! Bara jag får mina pengar. Tror jag brukar få den 26:e är ju född den 11:e.     

Rätt, vad jag vet...Flört

• Ingrid 149
    erika88 skrev 2012-09-07 17:41:11 följande:

Nu läste jag inte ditt inlägg ordentligt. Bryt datum är 20:e varje månad. Så 21-25:e september kommer i oktober.
  • erika88

Härligt, då är jag klok på det här, tusen tack ingrid!! Och tack sosing för att jag fick stjäla tid i din tråd ;D trevlig helg alla!

• lindalinaa

jag har fått utbetalning idag för graviditetspenning, men bara för perioden 13-20 september vilket blev väldigt lite. jag undrar varför jag fått utbetalning idag :S

• Ingrid 149
    lindalinaa skrev 2012-09-24 15:39:38 följande:
    jag har fått utbetalning idag för graviditetspenning, men bara för perioden 13-20 september vilket blev väldigt lite. jag undrar varför jag fått utbetalning idag :S
    De har bryt datum den 20:e. Har du fått beviljat från den 13/9???
    Vet inte varför de betalar ut idag.... 
  • lindalinaa

Ja de vet ja att de har bryt datum den 20 men varför jag fått utbetalat idag va så konstigt.. Jag fick min sjuk penning utbetalat den 7 och 17 vilket också va väldigt konstigt :S

Svar på tråden Hur betalas gravidpenning ut??