• Mathy

Amaryllis lökar och frön

Jag har två lökar som stått sedan julas, jag har skurit ner dom efter jag plockat fröna
    och har sedan dess vattnat dom regelbundet och skurit bort de gröna bladen då dom
    blivit strax över 1 dm både tre och fyra gånger. Nu har jag för mig att dom ska ställas undan och vila tills julen.
    Jag bor i lägenhet och har inte tillgång till ett kyligt garage, ska jag kasta ner dom i källarförrådet eller kan dom stå i garderoben tills jul? Där är det ju ganska varmt ändå..
    Hur lyckas jag få dom att blomma igen helt enkelt.

Fröna.
    Jag har sått fler frön på tre olika sätt, direkt ner i kruka, i kaffefilter och i vatten. Det bästa sättet var i vatten om någon skulle undra ;) Jag planterade i Mars och nu har det vuxit upp rejäla "grässtrån" som är strax över 1 dm. Hur ska jag göra på bästa sätt nu för att få lökar i botten?
    När ska jag plantera om dom? Fler tips för hur jag lyckas med mina frön uppskattas (jag vet att det tar 4-5 år innan det blir blommor).

Tack på förhand!

• Svar på tråden Amaryllis lökar och frön
  • Pimpinellan

Alltså,vissa amaryllisexperter kommer såga mig totalt Flört,men jag gör ingenting med mina amaryllisar och de blommar ändå om! FörvånadGlad De står i full förmiddagssol året om och vattnas som vanliga krukväxter och ändå blommar de. Oftast på våren. Visst,jag klipper av gamla blad som vissnat,men sen gör jag inget,jag fattar inte att de ändå blommar. Provade det där med att stå svalt och inte vattna och nehej då,inte ville den blomma så jag tog fram den och mycket riktigt,den tog sig ändå. Precis alla har väl inte blommat kanske,men rätt som det är kommer en knopp. Du har ju två så då kan du ju prova både rekommenderat sätt och mitt okonventionella!

• Harmagedon

Att de ska stå svalt o mörkt är bara för att de ska blomma på rätt tid. Dvs till jul. De tror ju att de är vår när man tar fram dem. Jag låter mina komma ut på grönbete i rabatten över sommaren. Vilar upp dem från september. Tar fram dem 6 veckor före jul. Brukar funka bra. Några dör dock. Men då får jag köpa nya roliga sorter!

• Harmagedon

Frön har jag aldrig försökt mig på. Men gissar att det är bäst att låta dem följa nån slags normal amaryllis livscykel. Dvs ställa dem ljust på sommaren o mörkt men frostfritt på vintern. Gödsla med benmjöl o inte vattna överdrivet.

Svar på tråden Amaryllis lökar och frön