• Anonym

Kan arbetsgivaren kräva att man ska följa med?

Min arbetsplats ska iväg på en planeringsdag med övernattning. Jag ogillar verkligen att sova borta, och har social fobi så känner mig inte alls trygg i såna situationer. Jag vill verkligen inte åka!

Kan arbetsgivaren kräva att man ska följa med? Jag antar att man bara får betalt som för en vanlig arbetsdag även om man måste sova över där? Och de borde väl inte kunna kräva att man ska offra sin fritid på att sitta inlåst tillsammans med arbetsgruppen i 1 1/2 dygn?

• Svar på tråden Kan arbetsgivaren kräva att man ska följa med?
  • Anonym

AG kan absolut kräva att du följer med, så länge de betalar de tillägg som avtalet säger. Reser du utanför arbetstid skall du ha restidsersättning och antagligen nattraktamente om du sover borta - finns lite olika regler men din närvaro kan AG kräva.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-05 19:36:41 följande:
    AG kan absolut kräva att du följer med, så länge de betalar de tillägg som avtalet säger. Reser du utanför arbetstid skall du ha restidsersättning och antagligen nattraktamente om du sover borta - finns lite olika regler men din närvaro kan AG kräva.
    Googlade lite om traktamenten och det var ju inte direkt några stora summor man fick för att offra sin fritid. Fast hade visserligen inte velat åka även om de betalade mer. Tycker bara att det är orättvist när man egentligen har ett vanligt kontorsjobb och vanligtsvis inte reser alls.. Inte så lätt för ensamstående föräldrar att behöva fixa barnvakt över natten till sina barn heller.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-05 19:40:59 följande:
    Googlade lite om traktamenten och det var ju inte direkt några stora summor man fick för att offra sin fritid. Fast hade visserligen inte velat åka även om de betalade mer. Tycker bara att det är orättvist när man egentligen har ett vanligt kontorsjobb och vanligtsvis inte reser alls.. Inte så lätt för ensamstående föräldrar att behöva fixa barnvakt över natten till sina barn heller.
    Har du PRATAT med din arbetsgivare? Och vad sade han/hon i så fall?

Om inte, kanske du ska börja där? Säg att du inte har någon barnvakt eller att du ogillar att sova borta. Så svårt är det väl inte? Jag har aldrig blivit tvingad att följa med på ledningsgruppsmöten eller planeringsdagar om jag inte själv velat. Hoppade över resor när jag var gravid för att det var för långt hemifrån. Ingen hade problem med det.
  • vivla

Kan du inte försöka tala med ein chef om ditt problem? De kanske kan ha överseende. Bättre det än att ljuga, eller åka med och må dåligt!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-05 19:51:48 följande:
    Har du PRATAT med din arbetsgivare? Och vad sade han/hon i så fall?

Om inte, kanske du ska börja där? Säg att du inte har någon barnvakt eller att du ogillar att sova borta. Så svårt är det väl inte? Jag har aldrig blivit tvingad att följa med på ledningsgruppsmöten eller planeringsdagar om jag inte själv velat. Hoppade över resor när jag var gravid för att det var för långt hemifrån. Ingen hade problem med det.
    Min chef är inte sådan som har överseende. H*ns ribba för ursäkter ligger vid nivå att man ska vara dödligt sjuk för att slippa undan i princip.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-05 19:54:18 följande:
    Min chef är inte sådan som har överseende. H*ns ribba för ursäkter ligger vid nivå att man ska vara dödligt sjuk för att slippa undan i princip.
    Om det rör sig om en enstaka natt någon gång/ år kan det kanske fungera? Jag hade en AG tidigare som var singel och gillade att resa iväg och festa... han förlade alla möjliga möten på olika svårtillgängliga platser så det var omöjligt att ta sig därifrån. Sedan förväntade han sig att man skulle sitta uppe till 3-4 på natten, dricka och snacka s*it. Hände väl 5-6 nätter i MÅNADEN!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-05 20:08:45 följande:
    Om det rör sig om en enstaka natt någon gång/ år kan det kanske fungera? Jag hade en AG tidigare som var singel och gillade att resa iväg och festa... han förlade alla möjliga möten på olika svårtillgängliga platser så det var omöjligt att ta sig därifrån. Sedan förväntade han sig att man skulle sitta uppe till 3-4 på natten, dricka och snacka s*it. Hände väl 5-6 nätter i MÅNADEN!
    Så illa är det inte för mig.

Grejen är den att det kunde ha varit roligt om det inte var så att det är så fruktansvärt dålig stämning i arbetsgruppen. Det är alltid så stelt och obekvämt.

Jag vet inte ens hur det kommer att vara upplagt när man väl är där, har inte vågat fråga för mycket om det än. Men ser framför mig att vi ska vara allihopa i en liten stuga i skogen och dela rum med varandra. Där alla går runt i pyjamasbyxor på kvällen och är osminkade. Som när man var på läger när man var liten. Jag hoppas verkligen att det inte blir så. Om det blir varsitt hotellrum så kan jag leva med det, men tvivlar på det för det lär ju kosta en hel del.
  • Bubbis01

Det är väl just pga den dåliga stämningen ni skall iväg. För att lära känna varann och bonda lite. Då funkar det ju inte om inte alla är med.

Svar på tråden Kan arbetsgivaren kräva att man ska följa med?