• Anonym (Orolig)

Mycket svagare fosterrörelser v37

Jag har den senaste veckan upplevt kraftigt svagare rörelser, liksom orkeslösa och även färre. Men grejen är att jag har åkt in på förlossningen, gjort CTG och TUL och allting såg bra ut och den lille växer på mycket bra.

Men jag går ju och oroar mig som tusan ändå, från att ha gått från en fotbollsspelare till en som knappt rör sig bara sådär. 

Det jag undrar är om någon har upplevt samma? Visst att det blir trängre, men rörelserna ska väl inte minska och kännas orkeslösa för det? 

Tacksam för svar/ Mycket nojig och orolig förstföderska. 

• Svar på tråden Mycket svagare fosterrörelser v37
  • Strumpans

Har precis likadant m andra barnet. Inte ena dricka kallt, äta ngt sött hjälper.

Ctg ser bra ut, vatten finns.

Men det känns som väldigt mesiga rörelser. Tydligen helt normalt så länge jag kan identifiera 10 rörelser per dygn.

• Anonym (Orolig)
    Strumpans skrev 2012-09-05 19:58:13 följande:
    Har precis likadant m andra barnet. Inte ena dricka kallt, äta ngt sött hjälper.

Ctg ser bra ut, vatten finns.

Men det känns som väldigt mesiga rörelser. Tydligen helt normalt så länge jag kan identifiera 10 rörelser per dygn.
    Åh, jag tycker att det är så frustrerande särskilt när h*n är tjurig och ska envisas med att inte sparka/buffa tillbaka hur mycket man än petar på magen eller hur mycket vatten man än dricker.

Men det här med rörelserna är ju liksom en trygghetsgrej, när man känner, då är allting bra, jag blir ju helt förstörd och kan inte tänka på något annat eller göra något när det är såhär. Det känns ju verkligen som om något inte står rätt till.
  • Anonym (Orolig)
    Southern Belle skrev 2012-09-06 00:32:31 följande:
    Nej, rörelserna ska inte minska och kännas svagare. Jag tycker du ska ringa och rådfråga förlossningen! Hellre en gång för mycket... 

Lycka till!  
    Som jag skrev, jag har åkt in, tagit CTG kurva, gjort tillväxtultraljud och allting ser bra ut. Det finns helt enkelt inget svar till varför det är som det är.

När inte ens läkare kan ge svar, så får jag helt enkelt vända mig hit och höra om det åtminstone finns någon som har upplevt samma.
  • Anonym (Orolig)

Puffar upp..

Ingen annan? 

• Anonym (här med)

Jag är i v. 39 nu och har också känt av mindre rörelser ett par dagar. Då jag var på kontroll i förrgår var hjärtljuden väl låga så jag fick åka på en ctg kurva. Den var bättre och de bad mig bara hålla koll på rörelser. 10 på en timme ska jag försöka få. Har inte alls varit orolig hittills men i går på natten så kände jag ingenting alls hur jag än drack och buffade. Åkte in mitt i natten för säkerhets skull men även nya kurvan såg bra ut.

Igår på dagen kände jag riktigt bra rörelser mellan ca 9-10 och kring 16 tiden men efter det var det i princip lugnt igen tills 21 tiden och då var det inte stora rörelser heller. Hela natten har det varit lugnt, alltså ingenting alls och från och med förmiddagen fram till nu är det bara enstaka svaga rörelser jag känner...

Intalar mig att allt är bra iom att två kurvor ändå visat det....

Var på ultra för ca 2 veckor sedan och då sa de att det var mot mindre sidan med fostervatten. Kan detta påverka tro?

• fröken

Jag kände så från v 35 ungefär. Det var mkt få och svaga rörelser. Var inne på förlossningen ett par gånger för ctg och koll med ul.

Iofs var det en rätt lugn bebis hela grav, men det blev markant sämre med rörelser mot slutet.

Sista gången jag var inne för kontroll var dagen innan förlossning.

Ut kom en tjej som även var väldigt lugn och stillsam utanför magen...i 3 månader. Nu är det inte en lugn stund.

Hoppas allt går bra för dig!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (här med) skrev 2012-09-06 11:27:11 följande:
    Jag är i v. 39 nu och har också känt av mindre rörelser ett par dagar. Då jag var på kontroll i förrgår var hjärtljuden väl låga så jag fick åka på en ctg kurva. Den var bättre och de bad mig bara hålla koll på rörelser. 10 på en timme ska jag försöka få. Har inte alls varit orolig hittills men i går på natten så kände jag ingenting alls hur jag än drack och buffade. Åkte in mitt i natten för säkerhets skull men även nya kurvan såg bra ut.

Igår på dagen kände jag riktigt bra rörelser mellan ca 9-10 och kring 16 tiden men efter det var det i princip lugnt igen tills 21 tiden och då var det inte stora rörelser heller. Hela natten har det varit lugnt, alltså ingenting alls och från och med förmiddagen fram till nu är det bara enstaka svaga rörelser jag känner...

Intalar mig att allt är bra iom att två kurvor ändå visat det....

Var på ultra för ca 2 veckor sedan och då sa de att det var mot mindre sidan med fostervatten. Kan detta påverka tro?
    10 rörelser på EN timme? då skulle jag behöva åka in hela tiden då :S

Kräv att få ett ultraljud, så dom kan kolla flöde till navelsträngen osv, det gjorde jag, jag litar inte enbart på CTG. Och jo dom säger ju att när man har mindre fostervatten så förändras rörelserna, men hade jag vart du hade jag krävt ultraljud :)

• Anna74a

Jag råkade ut för samma sak under två dagar i v 37 började jag sakta märka av färre fosterrörelser.
    På sjukhuset upptäckte att det var alldeles för lite fostervatten,jag fick ligga kvar och de undersökte med UL flera ggr.
    Dagen efter bestämde de sig för att starta förlossningen.

• Anonym (här med)

Usch vad jag blir orolig nu...

Häromnatten då jag var in så sa de att de skulle ringa och ge en tid för ul senare samma dag men de ringde aldrig. Jag hade lugnat ner mig då iom att kurvan såg bra ut och flera barnmorskor intygade att allt var bra. Plus att de sa att de skulle ha en läkare att se på kurvan på morgonen. Har antagit att läkaren bedömt att allt är bra och att inget ul behövts då de inte ringde... Men ja, konstigt är det ju...

10 på en timme är MYCKET håller jag med om. 10 på en dag har väl varit mer rimligt för mig. Men faktiskt så är det just nu riktigt bra aktivitet i magen så jag måste ju tro att allt är ok. Man kan väl bilda mer fostervatten också?

Svar på tråden Mycket svagare fosterrörelser v37