• Anonym (..)

Mirtazapin mot dålig sömn?

Jag har länge haft problem med att jag sover dåligt - vaknar till många gånger under natten och känner mig aldrig utsövd. Fick igår Mirtazapin utskrivet mot detta. Tydligen är det en antidepressiv medicin med sömnighet som en vanlig biverkning.

Jag tog den igår kväll och sov verkligen som en stock till kl 6. Dock var jag jättetrött när jag vaknade (av ett sms som en vän skickade), så jag sov vidare.. och varje gång jag vaknade igen kände jag mig totalt utmattad, så jag kunde inte komma upp ur sängen överhuvudtaget. Nu vid 19 ikväll kände jag mig utvilad! Förvånad

Läste då biverkningslistan och såg att "utmattning, trötthet och sömnproblem" även fanns med som vanlig biverkningar..Obestämd
    Nu funderar jag på om detta verkligen är en bra medicin för mig? Problemet med min dåliga nattsömn var ju ju just att den gjorde mig väldigt trött om dagarna. Jag behöver inte en medicin som hjälper till med det problemet!
    Men ikväll måste jag ju ta medicinen igen om jag ska kunna sova inatt.

Någon som fått denna medicin utskriven av samma orsak? Hur funkade det för dig?

• Svar på tråden Mirtazapin mot dålig sömn?
  • Anonym

Halvera tabletten, ta den vid 18-20 tiden.

• Anonym

Jo ,jag var också jättetrött de första 2 veckorna men sedan blev det bättre.Nattsömnen blev mycket bättre och min ångest minskade betydligt.

• Anonym (..)
    Anonym skrev 2012-09-05 20:06:43 följande:
    Halvera tabletten, ta den vid 18-20 tiden.

Nej, det vågar jag inte.. Blev jättejättetrött en halvtimme efter intag igår.
  • Anonym (..)
    Anonym skrev 2012-09-05 20:06:56 följande:
    Jo ,jag var också jättetrött de första 2 veckorna men sedan blev det bättre.Nattsömnen blev mycket bättre och min ångest minskade betydligt.
    Okej. Så det kan vara värt att försöka härda ut?
  • Anonym

Ja ,absolut.Försök härda ut.

• Anonym
    Anonym (..) skrev 2012-09-05 20:09:36 följande:
    Nej, det vågar jag inte.. Blev jättejättetrött en halvtimme efter intag igår.
    Men halvera den ändå, och ta den i tid så att du får minst 8 timmars sömn. Du kan inte ta den efter 22.

Att ställa in sömnmed är ett knep och knåp och man reagerar olika på olika styrkor. 
  • Valaine

Nu äter inte jag just NaSSA utan SSRI kombinerat med NRI och jag är sjukligt trött och jag skyller allt på SSRI'n! Serotonin har nämligen den effekten tyvärr, att man blir sömnig. :(

• Anonym (..)
    Anonym skrev 2012-09-05 20:18:01 följande:
    Men halvera den ändå, och ta den i tid så att du får minst 8 timmars sömn. Du kan inte ta den efter 22.

Att ställa in sömnmed är ett knep och knåp och man reagerar olika på olika styrkor. 
    Tog den 21:30 igår, men undrar ändå varför man inte kan ta den efter 22?
    Valaine skrev 2012-09-05 20:23:03 följande:
    Nu äter inte jag just NaSSA utan SSRI kombinerat med NRI och jag är sjukligt trött och jag skyller allt på SSRI'n! Serotonin har nämligen den effekten tyvärr, att man blir sömnig. :(
    Jag äter redan Fluoxetin som är SSRI, men tror inte att den har påverkat mig på det sättet (svårt att veta nu när jag ätit den i 5 år..)

• shakennotstörd

Hur är din ordination på just Mirtazepinet? Fick du den som sömnmedel vid behov eller ska du ta den regelbundet?

Jag har Mirtazepin som just sömnmedel att ta vid behov och dosen har varierat lite.Är jag tillräckligt utmattad och msåte få sova så är det värt det trots att den ger mig rejäla problem dagen efter i form av trötthet,magproblem samt ökat sug/hunger.Andra sömnmedel har varit ännu sämre för mig.Jag brukar ta den ca. kl.20, 30mg. 1,5 tabl. men kan ta upp till fyra stycken. 

Ska man ta den dagligen brukar man väll trappa in den och öka dosen gradvis.Eller?! 

Så - vad sa egenligen din läkare till just dig?    

• Anonym (..)

Jag ska ta den dagligen, och skulle börja med 15 mg. Sen fick jag experimentera lite med dosen själv för att försöka hitta det som passade mig bäst. Typ.

• Kalvrumpan

Någon som märkt att den påverkat vikten? Ätit den oregelbundet i ca 1 1/2 månad och ligger +10kg ????

• Anonym (Tintin)

Jag fick mirtazapin mot depression och sömnproblem. Vad min läkare glömde nämna var att en går upp i vikt av dem.

Jag gick upp typ 15kg på kort tid. Inte skitbra för någon som samtidigt hade stora problem med självsvält.. var också väldigt trött när jag åt dem.

Fick senare höra av en läkare jag jobbade med att hon enbart skrev ut mirtazapin en kort tid (ca 4-8v) för att boosta upp måendet lite, för alla som får den går upp i vikt. O patienter som behövde antidepp under längre tid fick alltså andra mediciner.

Nu har jag ett kedjetäcke (haft i ca två år) och lergigan (antihistamin med biverkning dåsighet) och sover bättre än på många år och inga andra biverkningar än juat dåsighet som gör att jag somnar och sover utan att vakna 8-15 gånger/natt.

Svar på tråden Mirtazapin mot dålig sömn?