• Anonym

Allergisk mot guld?

Kan man bli allergisk mot guld när man är gravid?
    Kliar så in i norden efter min förlovningsring och det är nästan som en liten blåsa där det irriterar som mest. Ringen sitter inte alls hårt heller.

Det var lika dant förra graviditeten, då var det min navelpiercing i silver som började irritera och jag fick ta bort den. Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Allergisk mot guld?
  • Anonym (hm)

vet inte men det kan ju vara immunförsvaret som reagerar underligt..

jag är gravid med mitt 3e barn och mina örsnibbar tillåter INTE några örhängen, sväller upp direkt o det gör ONT.
    har alltid rent guld då jag inte tål något annat... 

• Anonym

Ja tycker med det är konstigt! Den sitter ju inte ens åt!
    Här är en bild.. men svårt att få det på bild hur det ser ut...

Fler som blivit överkänsliga mot guld under graviditeten?

• Anonym

Då är det nog inget bra guld. Guld är ju en ädel metall, som inte ska ge allergier. Därför används det i tänder osv. Men är guldet i ringen uppblandad med annat oädelt "krafs", då kan förstås allergier uppstå. Men testa med att rengöra ringen noga! Kanske är det värme (svett) som bildas under ringen som ger upphov till klådan också?

Guldallergi har jag aldrig hört talas om, men nån gång ska väl vara den första.. 

• TanganyikaIka

Mamma är svårt guldallergisk, hon tål ingen annan metall än titan. Hon får nässelutslag och svullnad samt kliade eksem när hon bär guld, oavsett guldhalt. Hon fick ta bort guldinläggen i tänderna för det orsakade såna problem. Allt började när hon slutade röka, först nickel, sen silver och sedan guld.

sv.wikipedia.org/wiki/Guldallergi

• Anonym

Jag tål inte guld, titan osv. Så det är inget ovanligt.

• Anonym (ja)

Ja, du kan vara allergisk mot nåt i smycket, behöver inte vara själva guld. Det är ju allt möjligt andra metaller inblandat med guld.

• Anonym

Det är 18 K i ringen.. alltså det vanligaste i förlovningsringar.
    Den sitter ju inte för hår.. snarare lite löstt och jag är oftast mer frysen är svettig om händerna. 
    Har aldrig reagerat på den tidigare..

Eftersom jag undar är för att det blev så här med min navelpiercing när jag var gravid första gången.. den var i silver. Har aldrig varit några som helst problem då jag inte är gravid..

• Anonym
    TanganyikaIka skrev 2012-09-06 23:48:38 följande:
    Mamma är svårt guldallergisk, hon tål ingen annan metall än titan. Hon får nässelutslag och svullnad samt kliade eksem när hon bär guld, oavsett guldhalt. Hon fick ta bort guldinläggen i tänderna för det orsakade såna problem. Allt började när hon slutade röka, först nickel, sen silver och sedan guld.

sv.wikipedia.org/wiki/Guldallergi

Det kunde man ju tro.... att man kan bli allergisk mot precis ALLT. Mot människor, sina egna föräldrar (barn som bor i tält pga infektionskänslighet), vatten, luft, el -- guld och silver. Listan kan bli hur lång som helst. Vad är det för FEL på denna planeten med alla dessa allergier????????
Svar på tråden Allergisk mot guld?