Kan jag ha drabbats av en Blodpropp?!
Är orolig för att jag utvecklat en propp i min högra hand.
Symptomen har eskalerat dom senaste timmarna, precis tagit värktabletter för att se om det kan hjälpa mot smärtan i alla fall medans jag avvaktar.
Smärtan, den bultande värmen och svullnaden är koncentrerad till nedre delen av handflatan - precis ovanför handleden. Jag kan också fysiskt se som ett rödaktigt märke på detta område. Just nu gör det ont i hela handen (plågsamt att skriva detta), smärtar när jag rör på fingrarna, smärtar i handleden och har även börjat gå ut i underarmen.
Har inte slagit mig eller gjort något annat skumt under dagen eller kvällen.
Är 24:a år, äter det nyare kombinations p-pillret Qlaira sedan 4:a mån tillbaka - min nu avlidna farmor har haft blodproppar men min gyn-läkare trodde inte det skulle innebära någon ökad risk, slutade röka helt för 2 dagar sedan och suttit ovanligt stilla de senaste 1.5-2veckorna (lustiga förkylnings symptom, hosta och ovanligt trötthetskänsla) - blev sparkad av en häst på högerarmen (ihoptryckta och skadade muskler) när jag var 17 år och har sedan dess haft generell värk och bortfall av styrka i armen som kunnat dyka upp då och då - men detta är något helt annat och sitter i handen främst, aldrig upplevt något som känns så här.
Mina symptom dök upp och eskalerade väldigt snabbt, nu jag är sjukt osäker på vad detta kan röra sig om, om jag har belägg för att vara orolig på riktigt?
Vet i princip inget om blodproppar - men kan mina symptom indikera på det? Och är det farligt för mig att avvakta tills imorgon då eller bör jag ringa nu?
Någon som vet mycket om blodproppar?
Tacksam för svar.