• marla333

bebis kräks upp allt, vad göra?

har en liten en på 4 dagar. hon går ner i vikt och enligt bm vi träffat ska hon ammas, och sen få 30ml ersättning var 3e timme.

innan så kräktes hon bara lite, rann lite efter amningen ur hennes mun.

men efter att vi börjat tvinga i henne ersättning efter amningen så spyr hon upp allting!

detta funkar inte! ska tillbaks idag för att kolla vikten. känner att jag kommer vara väldigt negativ med att fortsätta ge ersättning.

istället vill jag bara amma, se till så min mjölk kommer igång, vilket den inte har. och att ge ersättning så ammar hon ju mindre och stör amningen.

hur mycket har man att säga till om egentligen? 

någon som har tips eller råd? 

• Svar på tråden bebis kräks upp allt, vad göra?
  • Vickan I

Du har all rätt att välja precis själv. BVC är helt frivilligt. Det viktiga här är ju att er dotter börjar gå upp i vikt (på något sätt). Finns det någon amninsgcentral/ hjälp på de sjukhus där du födde? De brukar kunna ge bra tips och råd för att få amningen att fungera bättre. Ofta ser det ju ut som de kräks mkt mer än vad det är. Vårt första barn var ett riktigt kräkbarn. Annars är det ju amma ofta, ofta, ofta och då särskilt på natten som ökar produktionen bäst. Hoppas det löser sig och grattis till er lilla.

• MammaSandra1989

Min lilla kille åt bara ersättning och han gick ner i vikt. Hur mycket har din lilla gått ner i vikt. Hade jag varit du hade jag nog (om jag nu velat amma) försökt amma så mycket som möjligt och bara gett ersättning om hon inte verkade mätt.

• Annika i Gbg

Vid fyra dagars ålder är det inte ovanligt att vikten ännu inte vänt uppåt än. Fortsätt amma, amma, amma och ge bara ersättning om din baby blir trött och inte verkar orka suga. Är barnet trött behövs ibland lite ersättning för att få igång det men det brukar inte vara vid fyra dagars ålder. Amma på så mycket du orkar och babyn vill så löser det sig nog! DU bestämmer hur ni ska göra, bvc-sköterskan ska ge konstruktiva råd. Lycka till!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Lindsey Egot the only one

Bebisar kräks upp överflödet och de brukar vända i vikten efter en vecka!
    Jag har haft fem kräk barn och alla fem har vänder i vikt efter en vecka och har ökat där efter.

• Aaglars
    Annika i Gbg skrev 2012-09-06 07:06:50 följande:
    Vid fyra dagars ålder är det inte ovanligt att vikten ännu inte vänt uppåt än. Fortsätt amma, amma, amma och ge bara ersättning om din baby blir trött och inte verkar orka suga. Är barnet trött behövs ibland lite ersättning för att få igång det men det brukar inte vara vid fyra dagars ålder. Amma på så mycket du orkar och babyn vill så löser det sig nog! DU bestämmer hur ni ska göra, bvc-sköterskan ska ge konstruktiva råd. Lycka till!
  • Elvis Mamma

Men herregud hon är ju bara 4 dagar, då har ju knappt amningen kommit igång å dom flesta bebisar går ner i vikt i början! Du är absolut inte tvungen att ge ersättning, min dotter gick ner över 400 fram första dagarna å de tog en månad innan hon var uppe i födelsevikten igen men jag gav ingen ersättning för det, vill dom suga å amningen kommit igång så är de bara att amma på å amma så ofta bebisen vill, sen självklart väga ofta men som sagt, dom flesta bebisar går ner i vikt i början!

• marla333

Bra råd! Känner mig stressad att hon inte gått upp, och vill inte ge ersättning egentligen. Var på kontroll idag igen, hos en annan bm, som var mkt trevligare och tyckte vi skulle göra som vi kände. Som tur var hade hon gått upp lite, så de kanske vänder nu :)

• AnnaS83

När man ger ersättning riskerar man ju alltid att barnet ratar bröstet sen, så vill du amma så ska du nog försöka hålla dig till amningen så långt det går (utan att riskera något för barnet så klart).

• villsågärna38

Vi koppmatade vår dotter med ersättning de två första veckorna då hon föddes för tidigt. Kopp därför att hon inte skulle rata bröstet och lära sig suga ordenltigt (funkade hur bra som helst). Jag ammade alltid först och sen gav vi henne ersättning var 3:e timme, det var ungefär 10 ml första dagarna, sen ökade vi till 20 och efter en vecka började vi trappa ner igen då hon gick upp i vikt. Alla bebisar går ju ner lite först. Tror inte alls du behöver ge så mycket . Vad väger din dotter? Hoppas det löser sig!!! Kram

• Nyfiken2012

Det har ju bara gått några dar, amma på!

• Lena8502

Ja, amma på :) , min son vände inte i vikt fören efter ca en vecka. Och kanske dag 5-6 kände jag att mjölken kom igång ordentligt.  Jag upplevde att han ammade och kräktes om vart annat.

• Bina86

Strunta helt i ersättningen om din dotter verkar nöjd efter amning. Erbjud bröstet ofta så fort hon ger signaler till det. När de är så här små så vill de ofta ammas väldigt ofta och äter då små mängder i taget. I mina öron låter det rådet du fått om helt galet med tanke på att du skriver "tvinga i" då vill hon ju uppenbarligen inte ha. Det tar ju ett tag för dem att komma upp i födelsevikten igen. Dessutom ju mer ersättning du ger desto mindre stimuleras fin mjölk produktion. Så amma på du! Lita på att du vet bäst för ditt barn!

Svar på tråden bebis kräks upp allt, vad göra?