• sb90

magkatarr, Omeprazol och viktnedgång

Nu har jag varit hemma från jobbet i 4 dagar med magont, jag har pratat med min vårdcentral som sade att det var magkatarr. När jag läser om magkatarr står det att man ska kontakta läkare om man tappat mycket i vikt, jag har det senaste halvåret (?) gått ner 10-12 kilo(vad räknas som mycket?)  och berättade det för telefonisten som inte trodde att det hade ett samband. Jag har också tappat betydligt mer hår än vanligt under lika lång tid. Jag har varit i kontakt med sjukvårdsrådgivningen som tyckte att jag skulle ta kontakt med min läkare igen vilket jag nyss gjort och de tyckte att jag skulle äta Omeprazol. Jag är väldigt orolig för biverkningarna och berättade det för telefonisten som bara svarade att hon själv äter dem utan problem.

Vad ska jag göra? Jag kan inte vara hemma från jobbet hur länge som helst!

Har någon erfarenhet av Omeprazol?

Vet någon ifall just viktnedgången, magontet och håravfallet har ett samband eller är det bara en slump att allt kommer ungefär samtidigt? Apotekspersonalen tyckte även dem att jag skulle kolla upp det men hur ska jag kunna göra det när jag inte får någon läkartid (eller jo, om 2 veckor har jag en tid men jag kan ju inte vara hemma i 2v utan intyg..)

Ska även tillägga att jag inte gjort någon större förändring i min livsstil som kan ha gjort att jag gått ner så mycket i vikt.       

• Svar på tråden magkatarr, Omeprazol och viktnedgång
  • Lindsey Egot the only one

Jag började med omeprazol men fick byta till zantac pga alla biverkningar jag fick.
    Muskelsvaghet (kom inte upp ur sängen)
    Ledvärk
    Yrsel
    Huvudvärk
    Muskelvärk

Sedan dess har jag mått bra men det är konstigt att du fått tabletter utan att de gjort en gastroskopi som faktiskt är det enda sättet att konstatera magkatarr/magsår då de går ner med en kamera i munnen ner till magsäcken.

• sb90

Det är den receptfria som dem bett mig köpa. Jag har aldrig träffat en läkare för mina besvär, det är inte första gången jag har ont men det är första gången jag har såhär ont under så lång tid. Nu när jag tänker efter har jag aldrig direkt beskrivit mina symptom utan enbart sagt att jag har ont ganska högt upp i magen.... 

• sb90

förresten Linda, tappade du i vikt eller förlorade mycket hår? Nog för att jag har en del vikt att ta av men det känns ändå obehagligt.

• Lindsey Egot the only one

Nu har jag bara gått på medicinen i 21dagar och ska gå på dem i en månad. Folk runt omkring mig säger att jag blivit lite smalare. Haha.... Har precis vägt mig, blev bara tvungen och har gått ner 3kg på tre veckor.
    Tappat hår vet jag inte då jag tappar mycket pga andra mediciner också. Borde vara flint vid det här laget. Sedan om du fårriktiga attacker kan det ju vara gallsten.

• Houdini

Magkatarr gör betydligt ondare många gånger än ett magsår. Jag har/haft bägge delarna så jag vet.

Jag har ätit omeprazol och i vissa perioder Nexium i flera år och kommer behöva äta dom resten av livet pga magmunsbrock. Har inga biverkningar alls av det.

Magkatarr kan ej ses på gastroskopi men magsår kan man se.

Varför inte prova att äta omeprazolen i en period och se om du mår bättre, 

Omeprazolen är mycket bättre än de gamla sorternas mediciner. och har färre biverkningar också.

Du kan även prova att ta Samarin när du har väldigt ont, den är effektivare än vad många tror. Jag använder det själv tillsammans med mina andra mediciner. Jag har Nexium som "huvudmedicin" men tar även Zantac mellan Nexiumdoserna och däremellan samarin och papaverin (papverin är en kramlösande magmedicin som gör underverk på kramperna man får i magen av magkatarr) Men nu har jag iofs ett magsår från helvetet att dras med för tillfället det är därför jag behöver dessa mediciner nu.

Se över vad du äter, kan göra underverk med ond mage.
    Undvik kaffe, te, läsk allt som är syrarikt och surt Läsken för den innehåller kolsyra . Undvik stekt mat, grillad mat. Den mesta frukten och en hel del grönsaker tex Lök kål.   
    Om det hjälper att unvika en hel del av ovanstående är det ganska säkert magkatarr.

I Sverige har man förkastat kostråd och dietmat men jag hade en rysk läkare som rekomenderade mig att äta snäll mat. Och vid det tillfället hjälpte det.

Att man tappar hår när man tappar vikt tyder på att kroppen inte mår bra.                          

Svar på tråden magkatarr, Omeprazol och viktnedgång