• PolarnOPyret

Ska få ut en ny ring på försäkringen, får man välja ring själv?

Jag tappade min vigselring för några veckor sedan och ska få en ny på försäkringen.
    Är det nån som vet om jag måste ta en likandan ring som jag hade eller om jag får köpa vilken ring som helst med motsvarande värde?

• Svar på tråden Ska få ut en ny ring på försäkringen, får man välja ring själv?
  • Annelie 76

En ring med motsvarande värde eller eg ringens värde minus självrisk. Om du inte redan betalat in självrisken så drar de nämligen den från ersättningssumman.

Men se till att ha koll på vilken ersättningssumma det är. När jag fick ersättning från försäkrningsbolag för en ny tv så lurade affären mig att välja en tv som var värd mindre än ersättningssumman (såg detta i efterhand + att jag var ung och vågade inte säga ifrån). Vet inte varför de gjorde så men det blev ju lite surt för mig...

• TaSe

Jag fick en likadan, trots att den var dyrare än när jag köpte originalet. Enligt mitt bolag var det ringen som var försäkrad och inte värdet den hade när jag köpte den.

• Ziindlaa

Ts en fråga till dig. När din ring försvann fick du anmäla den stulen först innan du kunde ringa försäkringsbolaget? Är det drulle försäkringen eller din hemförsäkring som täcker förlusten av ringen? Min mamma har också tappat sin vigselring, det är därför jag undrar..

• Lindsey Egot the only one

Det är helförsäkringen och man får en precis likadan ring om man vill eller en annan som kostar lika mycket. Första gången jag tappade min som jag själv designat fick jag helt ny och den blev 5000:- dyrare än när jag köpte den. Nu har en av stenarna trillat ur och då får jag också en ny om de inte anser att den är förslitnings skada men det trodde inte guldsmedsbutik.

• PolarnOPyret
    Ziindlaa skrev 2012-09-06 11:51:58 följande:
    Ts en fråga till dig. När din ring försvann fick du anmäla den stulen först innan du kunde ringa försäkringsbolaget? Är det drulle försäkringen eller din hemförsäkring som täcker förlusten av ringen? Min mamma har också tappat sin vigselring, det är därför jag undrar..
    Jag har gjort en polisanmälan ja, men inte som stulen utan som "förlust".
    Skadeanmälan hos försäkringsbolaget kan man göra ändå och det ska man göra så fort som möjligt.
    Dom kommer vilja ha in polisanmälan sen när man har fått den.

Dels så har vi genom butiken där vi köpte ringen en försäkring som täcker även förlust men i vår hemförsäkring så ingår det även en sk allrisk som fungerar som en "drulle" försäkring.
    Då vi inte varit in och fått ringen värderad på 10 år så täcker försäkringen genom butiken "bara" upp till det försäkrade värdet. Men vi har nu fått den uppvärderad en hel del och då täcker hemförsäkringen resten.
    Men vi behöver bara betala en självrisk.

Så ring försäkringsbolaget och gör en skadeanmälan och gör en polisanmälan så är bollen i rullning.
    Polisanmälan kan ni göra via nätet. Jättesmidigt.
  • PolarnOPyret
    LindaEfraim skrev 2012-09-06 12:00:32 följande:
    Det är helförsäkringen och man får en precis likadan ring om man vill eller en annan som kostar lika mycket. Första gången jag tappade min som jag själv designat fick jag helt ny och den blev 5000:- dyrare än när jag köpte den. Nu har en av stenarna trillat ur och då får jag också en ny om de inte anser att den är förslitnings skada men det trodde inte guldsmedsbutik.
    Då kanske jag också får välja. Helt ny eller likadan.
Svar på tråden Ska få ut en ny ring på försäkringen, får man välja ring själv?