• Anonym

ta emot flykting barn

Nån som tar emot flyktingbarn som  kan berätta lite hur det går till?Hur mycket är ersättningen ?(gör det inte för pengar så det behöver ni inte skriva,men måste ha ekonomin för att kunna ta emot ett barn)

• Svar på tråden ta emot flykting barn
  • Mamma till många

Jag tror d handlar om vilka som fixar platsen eller ? Är det socialen eller är det några konsulenter ? Annars är det väll lika som vilket barn som helst... Tror ja i alla fall lycka till

• Anonym (Anna)

Jag har varit familjehem åt en ensam-kommande flykting pojke. (äldre tonåren, som de flesta ensam-kommande) . Vi "arbetar" / är familjehem för ett privat företag(med konsulenter) som kommuners socialtjänster anlitar när de själva har brist på familjehem. Jag tror att det överlag brukar vara så att ersättningen är högre när man anlitas av ett privat företag och lägre då man anlitas direkt av kommunens socialtjänst. Men ersättningen skiljer sig säkerligen från fall till fall, kommun till kommun, företag till företag...  Men det är ju en omkostnads del och en arvodes del, man skattar på arvodet. Jag hade om jag minns rätt ca 6000kr i omkostnad och ca 11000kr i arvode(före skatt). 

Först och främst måste du anmäla ditt intresse till antingen din kommun eller leta upp en organisation/företag. Sedan gör de en utredning på dig, om du anses lämplig som familjehem. Sen om du blir godkänd så går ni tillsammans igenom vad dina önskemål är och vilken ålders grupp som skulle vara lämpligt med mera.. sen rullar det på...

När vi fick "vår kille"  gick det till så att vi först fick förfrågan per telefon om vi var intresserade och vi fick kort, allmän information om honom. sen sa vi ja till ett möte med honom och konsulenter och socialtjänst, sen fick han tycka till och sen fick vi svara ja eller nej. vi sa ja och nästan på dagen började vi med besök och efter ett par veckor flyttade han in på heltid. 

Svar på tråden ta emot flykting barn