• ystersyster

Vem får adoptera?!

Efter flera misslyckade IVF i bakgrunden har vi fått ta ställning till om adoption är en väg för oss att kunna skaffa en familj. Men jag har hört att det är så svårt att få medgivande som adoptionsföräldrar. Åldersgränsen klarar vi, men vad är det mer man kan "köra" på vid en utredning? Viär gifta, men har båda gått ur kyrkan. Min man är oxå arbetslös efter en längre tids sjukskrivning, då han har en nervskada. Finns det fortfarande en chans för oss? Vad börjar vi med? Tacksam för alla råd!

• Svar på tråden Vem får adoptera?!
  • annika11

Det finns infå på www.mia.eu där finns info om dom olika adoptionsorganistionerna.
     ställ er i kö hos en eller flera av dom, kontakta familjerätten i er kommun för att få info om hur ni anmäler er till utbildningen man måste gå innan utredningen.
     Att ni gått ur kyrkan behöver inte vara ett hinder men det finns länder som kräver kristet engagemang.

• koalabjörn
    ystersyster skrev 2012-09-06 14:12:13 följande:

Efter flera misslyckade IVF i bakgrunden har vi fått ta ställning till om adoption är en väg för oss att kunna skaffa en familj. Men jag har hört att det är så svårt att få medgivande som adoptionsföräldrar. Åldersgränsen klarar vi, men vad är det mer man kan "köra" på vid en utredning? Viär gifta, men har båda gått ur kyrkan. Min man är oxå arbetslös efter en längre tids sjukskrivning, då han har en nervskada. Finns det fortfarande en chans för oss? Vad börjar vi med? Tacksam för alla råd!

Att ni har gått ur kyrkan är inget problem.

Men de flesta länder kräver att ni båda är fullt friska. Läkarintyg ska skickas in till de flesta länder plus att även medgivandeutredarna brukar kräva att få se läkarintyg. Samt att medgivandeutredarna hämtar ut alla sjukskrivnngar för de senaste 10 åren (finns registrerat hos Försäkringskassan). Många länder kräver även arbetsgivarintyg och att man har fast arbete och en stabil ekonomi.

Men försök ändå! Det kan gå vägen beroende på er hela situation. Vissa sjukdomar är accepterade i vissa länder tex.

Lycka till
  • Sally

Jag tror att ni kommer att ha svårt pga både din mans arbetslöshet (som kan förstås ändras) och ffa sjukskrivning, men allt beror på, samt hur han/ni mår nu, huruvida han är friskförklarad nu och sedan hur länge, etc. Länderna vill ofta se en stabil hushållsekonomi, gärna med mannen som en inkomsttagare. Lönerna behöver ute vara höga, men gärna stabila och så att man klarar sig. Jag håller med ovan, försök absolut! Det kan hända att han ska ha varit friskförklarat för en viss tid, vilket ni kanske fixar medans ni köer.

• ystersyster

Tack för era tips och råd! Vi ska kolla möjligheterna med kommun och utredare och vad de kräver av läkarintyg. Min man kommer aldrig bli helt frisk men då han vill jobba är han inte längre sjukskriven utan söker arbete. 10 år kan vi inte vänta då är iallafall jag för gammal..

• fabbemam

Jag vill bara glädja dig med att jag vet en familj som nu väntar på att adoptera ett andra barn (första är redan hemma) mamman i familjen är tom sjukpensionär fast bara 25 %. Det land de passade in på var Kina och adoption av barn med i förväg kända särskilda behov. LYCKA TILL!

Svar på tråden Vem får adoptera?!