• slamkrypare

slitstarka byxor för barn i "hål på knät"-åldern

Vi har mestadels kört mjukisbyxor på sonen tidigare då han inte har varit så jätteförtjust i jeans. Nu fyller han snart 4, lekarna blir förstås allt vildare och minst 1 gång i veckan kommer han hem från dagis med hål på knäna. Så det är väl dags att byta till mer slitstarka material. Därför efterlyser jag era tips!

I storlek ligger han just nu på gränsen 98-104, 98 börjar bli i kortaste laget på benlängden så det är väl den större storleken jag ska rikta in mig på. Dock är han ganska smal så byxor som passar på längden är ofta alldeles för stora i midjan. Reglerbar midja är därför önskvärt. Bälte har han ibland men spännet glider ofta upp och skaver på magen, och så har han inte helt kontroll på att knäppa och knäppa upp ännu så för att underlätta toabesök så skippar vi det helst. I dessa "genustider" har jag konstaterat att tjejmodeller faktiskt har suttit bättre än killmodeller så jag har inget emot att handla på flickavdelningen om vi bara kan få slippa alla dessa hjärtan och blommor och krusiduller som jag personligen inte är så förtjust i 

Så tipsa mig gärna om era favoritmärken och modeller som ni vet funkar för ett fysiskt aktivt barn! Gärna större variation än bara jeans, om det finns något. Eller varna för märken som inte funkar så bra.

• Svar på tråden slitstarka byxor för barn i "hål på knät"-åldern
  • Litenåfin

Jag köper "jeans" på cubus med mudd nertil och resår med knyte i midjan. De är mjukare än jeans men absolut inte mysbyxor. 129:- och fins i blå och grå/svart. Perfekta dagisbyxor! Lite pösiga och sonen älskar dom :)

• brage

Om man är beredd att lägga en xtra peng så kan jag tipsa om Me

• brage

Nähä inte hela inlägget med.. Me

• u77

Min son sliter ut jeans på knäna lätt som en plätt. Så här får vi köra lappar på när det har blitt ett hål. 

• emmakatta

Brage ditt "och tecken" kommer ej med från mobilen, inte det man skriver efter heller. Antar att du menar me and i. Själv lägger jag till Nova Star till tipsen

• emmakatta

De kostar lite i inköp men varje storlek räcker jättelänge och de är grymt hållbara

• brage

Emmakatta: tack!!! Började ryka lite ur öronen på mig av ilska så jag la ifrån mig mobilen istället :) ja just det meandi.. Deras canvasbyxor, lite dyra men väl värda pengarna !!!!

• Snöflinga

Blingo har ett par fina bagy jeans som är jättefina! De har reglerbart resår i midjan och är ganska mjuka i tyget. Alltså inte sådär hårt jeanstyg. Det är "mudd" vid fötterna så det blir lite pösigt.

Det är också en väldigt bra knapp som är lätt för barn att knäppa upp, d.v.s. en tryckknapp. Så det är bara att dra så åker den upp, det är ju bra om det är bråttom på toaletten.

www.blingo.se/shop

• Leni82

Men vad konstigt mitt inlägg ser ut. Ber om ursäkt. Skrev att me

• slamkrypare

Tack!
    Låter som jag får ge Me&I en chans till. De satt inte bra alls på honom när vi provade sist, men det är i o för sig ett par år sen så han har kanske ändrat proportioner sen dess.

u77 skrev 2012-09-06 17:21:17 följande:
    Min son sliter ut jeans på knäna lätt som en plätt. Så här får vi köra lappar på när det har blitt ett hål. 
    Vilket sätt är bäst för att lappa knän? Färdiga lappar (typ söta figurer e dy) eller egengjorda, inuti eller utanpå, sy eller klistra? (Märks det att textilslöjd inte riktigt är mitt favoritområde...? )
  • u77
    slamkrypare skrev 2012-09-07 12:41:39 följande:
    Vilket sätt är bäst för att lappa knän? Färdiga lappar (typ söta figurer e dy) eller egengjorda, inuti eller utanpå, sy eller klistra? (Märks det att textilslöjd inte riktigt är mitt favoritområde...? )
    Det som håller bäst är att klippa lappar från andra jeans och sy fast utanpå.

Lappar som man köper som man ska stryka dit sitter inte bra, de lossnar gärna efter några tvättar, så de brukar jag sy fast för hand. 
  • Indianica

Till min son extrem slitvarg:

Champion och Pumas mjukisbyxor, tjockt och bra material.

Isbjörns byxor och även Fristadsbyxor med förstärkningar (kan hittas på bla( www.uteungar.se).

• Leni82

Meandi var även det jag försökte få fram

• Konvaljen

Nova Star - de bästa brallorna som finns. Dyra som attan men värt varenda krona då deras jeans håller för allt!

Svar på tråden slitstarka byxor för barn i "hål på knät"-åldern