• Tine

Förlossningsdepression!

Har nyligen insett att jag lider av en förlossningsdepression och min livssituation känns helt hopplös. Är så fruktansvärt ensam i detta, har ingen att prata med och gråter hela tiden i smyg för att min son inte ska se mig ledsen. Vill verkligen inte påverka honom men vet att det är ofrånkomligt då jag knappt orkar med honom ibland. Det känns så himla orättvist att jag inte kan få vara lycklig nu när jag äntligen blivit mamma. Älskar min son över allt annat på hela jorden men orkar inte vara den mamma jag vill vara. Snart måste jag tillbaka till jobbet och då har jag mått dåligt under hela min föräldraledighet, den tid då man ska vara en lycklig mamma och njuta av sitt barn. Denna tiden får jag aldrig tillbaka och det känns så orättvist. 

Ville bara skriva av mig lite samtidigt som jag gärna tar emot tips på hur man tar sig igenom detta. 
    Finns det någon där ute som känner igen sig och vad gör ni för att orka med dagarna?  

• Svar på tråden Förlossningsdepression!
  • Carolinalovetobias

Hej!
    Känner igen mig! =/ Har precis själv vart i en deppression. Om det beror på efter förlossning eller alla traumatiska händelser som har hänt det senaste i mitt liv., det vet jag inte. Mitt råd till dig är att gå och prata med någon om du inte redan har gjort det?? Det har hjälpt mig jättemycket. Dock har jag en del ångest som ja kämpar med men har iaf kommit ur min deppression.. Ursch, ömmar med dig jag vet verkligen hur du känner! Känner igen mig så himla mycket! *SKICKAR över en STOR STYRKEKRAM*

• Kampsport

Förlossningsdepression är inget jätte ovanligt och brukar gå över av sig självt.
    Det rekommenderas att prata med sin partner även om man kan känna skuldkänslor av att vara deprimerad när alla förväntar sig att man ska vara i en av sina lyckligaste stunder i livet. Men som sagt, detta är INTE ovanligt. Din kropp har varit med om en otrolig belastning/stress. 

Symtom kan vara att man känner sig nedstämd och Inte känner några känslor inför sitt nyfödda barn.

Men be din make om hjälp med avlastning. Vila upp dig, motionera lugnt, frisk luft,rutiner, prata av dig med någon du har förtroende för.

Om du känner att det är för jobbigt eller haft det länge så ta kontakt med psykiatrin     .

/ Psykiatristudent 

Svar på tråden Förlossningsdepression!