• Anonym

Hur länge kan man vara sjukskriven?

Jag har fått ett brev från FK om att min sjukskrivningsperiod snart är över. Jag tolkade det som om man bara kan sjukskrivas under en begränsad tid. Nu läste jag i en annan tråd att en person varit helt sjukskriven sedan 2002. Själv är jag halvt sjukskriven.

• Svar på tråden Hur länge kan man vara sjukskriven?
  • Anonym (Sajko)

Jag var heltidssjukskriven i ca 6 ar.. Psykiska besvar..

• Anonym

Närdå? Reglerna har kanske ändrats?

• Anonym (Sajko)

2004-2010 .. fick en hel del diagnoser som alla visade sig vara felaktiga.. Borderline, bipolar osv.. Det pratades tom om att ge mig elchocker..

Loste problemet sjalv till slut genom att sluta ta medicin och bara ata ekologisk mat och undvika tillsatser/fargamnen osv i mat/godis. Ar idag 2 ar senare fullt frisk, 40 kg lattare och lycklig!

• Anonym

Vad härligt för dig!
    Jag är också sjukskriven för psykiska besvär, men tror inte att ändrad kost räcker för mig. Jag har nog lite väl mycket i bagaget. 

• gabardin

Kan inte länka från mob tydligen, men all info finns på fk.se. Du ska prövas mot andra jobb. Alternativt sjuk/aktivitetsersättning. Maximal tid i sjukförsäkringen Sjukpenningen är tänkt som en tillfällig ersättning vid sjukdom och är därför tidsbegränsad. När dagarna med sjukpenning är slut blir man erbjuden en arbetslivsintroduktion för att se om det finns något stöd som gör att man kan komma tillbaka till arbete. Vad händer när min ersättning tar slut? När det är cirka fyra månader kvar innan du har fått ersättning i maximalt antal dagar får du ett informationsbrev från Försäkringskassan. Därefter kontaktar din personliga handläggare dig och bokar in ett möte med Arbetsförmedlingen. Vid det mötet kan du ställa frågor om arbetslivsintroduktion. Du kommer också att få praktisk information om vad som kommer att hända. När arbetslivsintroduktionen börjar kartlägger Arbetsförmedlingen dina förutsättningar och vad du behöver för stöd. Arbetslivsintroduktionen pågår som längst i tre månader. När arbetslivsintroduktionen slutar kan du fortsätta i Arbetsförmedlingens ordinarie verksamhet.

• Anonym (sjukskriven)

det är väl så att man inte kan få sjukpenning i all evighet längre utan man blir utredd och antingen friskförklarad eller liknande eller så blir man pensionerad? jag har kommit så långt att jag har sjukpenning på fortsättningsnivå men vet inte hur länge till jag får ha det, fk är dåliga på att höra av sig.

• Anonym
    gabardin skrev 2012-09-06 20:06:38 följande:
    Kan inte länka från mob tydligen, men all info finns på fk.se. Du ska prövas mot andra jobb. Alternativt sjuk/aktivitetsersättning. Maximal tid i sjukförsäkringen Sjukpenningen är tänkt som en tillfällig ersättning vid sjukdom och är därför tidsbegränsad. När dagarna med sjukpenning är slut blir man erbjuden en arbetslivsintroduktion för att se om det finns något stöd som gör att man kan komma tillbaka till arbete. Vad händer när min ersättning tar slut? När det är cirka fyra månader kvar innan du har fått ersättning i maximalt antal dagar får du ett informationsbrev från Försäkringskassan. Därefter kontaktar din personliga handläggare dig och bokar in ett möte med Arbetsförmedlingen. Vid det mötet kan du ställa frågor om arbetslivsintroduktion. Du kommer också att få praktisk information om vad som kommer att hända. När arbetslivsintroduktionen börjar kartlägger Arbetsförmedlingen dina förutsättningar och vad du behöver för stöd. Arbetslivsintroduktionen pågår som längst i tre månader. När arbetslivsintroduktionen slutar kan du fortsätta i Arbetsförmedlingens ordinarie verksamhet.
    Jag såg precis att jag faktiskt fick hemskickat info. om sjukersättning etc.i en bilaga till brevet om att mina dagar snart är slut och ev. arbetslivsintroduktion. Eftersom jag redan har en lönebidragsanställning på deltid tycker jag personligen att det känns märkligt att pröva att utöka mina timmar, men till motsvarande A-kasseersättning. 
  • Anonym (29:an)

dessa ser att mitt jobb passar inte längre....
    arbetsförmedlingen
    min chef
    förskringskassan
    läkaren
    min man
    mina arbetskompisar
    jag själv

trots att  jag har en lönebidragsanställning.....
    då trodde vi alla parter då får vi göra nya anpassningar och där med så
    blir problem löst....
    men så enkelt var det inte .....
    det finns ingen lösning på detta ännu

har ni där ute några tips
    för jag vill ju behålla mitt jobb  så långt det är möjligt!

• Anonym (sjukskriven)
    Anonym (29:an) skrev 2012-09-07 20:38:40 följande:
    dessa ser att mitt jobb passar inte längre....
    arbetsförmedlingen
    min chef
    förskringskassan
    läkaren
    min man
    mina arbetskompisar
    jag själv

trots att  jag har en lönebidragsanställning.....
    då trodde vi alla parter då får vi göra nya anpassningar och där med så
    blir problem löst....
    men så enkelt var det inte .....
    det finns ingen lösning på detta ännu

har ni där ute några tips
    för jag vill ju behålla mitt jobb  så långt det är möjligt!

tyvärr inga tips alls, jag tycker att systemet ofta är väldigt stelt och inte anpassat efter verkliga människor. vad menar de att du ska göra då? när du redan har en lönebidragsanställning?

själv fick jag hem ett brev om arbetsbrist när jag blev inlagd och sjukskriven i vintras och nu kastas jag mellan fk och af, ingen vill ha mig.
  • Anonym (29:an)

lyckligtvis så har min chef fortfarande empati.....
    och har inte helt magen att sparka mig när han vet vad som
    väntar mig...jag hamnar tyvärr i ditt läge ingen vill ha mig...= ingen vill öppna så jag bidra till samhället ska fungera...efter min förmåga
    och då slutar ju man i beronde av bidrag trots att man kan bi dra...
    några timmar per dag 
    och det tycker jag är fel.......
    jag vill ju bidra !!

de ser att de skulle vara perfekt om jag fick vara där på 50%
    istället för 75%(har jobbat i 7 år där så de känner mig väl)
    för det som att jag orkar utan att blir en massa fel 
    pga min orka har tagit slut
    och jag skäms som hund när jag ser att jag inte styr att det blir tokigheter 
    det är pinsamt som ni förstår så vill jag ha rätt anpassning 
    vill ju inte gå hem med ont i magen av veta jag har inte gjort ett bra jobb!!
    kram  

• Anonym (fia)
    Anonym skrev 2012-09-06 20:00:31 följande:
    Vad härligt för dig!
    Jag är också sjukskriven för psykiska besvär, men tror inte att ändrad kost räcker för mig. Jag har nog lite väl mycket i bagaget. 

Allt förflutet går att reda upp, tro mig, jag vet... Bara man inte går in i offerrollen och att du bestömmer dig*! Då blir du fri snart och kan jobba! :)
  • Anonym (sjukskriven)

jag är bipolär så det är nog kört för mig angående att reda ut det förflutna men jag vill gärna hitta nån behandling som funkar så att jag också får jobba lite. vet att jag inte klarar heltid men det är jobbigt för självkänslan att gå hemma och göra ingenting.

• Anonym (fia)
    Anonym (sjukskriven) skrev 2012-09-08 01:20:43 följande:
    jag är bipolär så det är nog kört för mig angående att reda ut det förflutna men jag vill gärna hitta nån behandling som funkar så att jag också får jobba lite. vet att jag inte klarar heltid men det är jobbigt för självkänslan att gå hemma och göra ingenting.

KBT, är bra. Trist att stämla sig själv, utan att se möjligheterna
  • Anonym (Jag)

Jag har varit sjukskriven 18 månader som längst. Sedan får man vända sig till AF en sväng för att se om man kan jobba. Kan man inte det får man återgå i sjukskrivning.

Idag kan jag jobba 50%, men inte 100. Det kommer jag aldrig att klara, men vi har ju som väl är ett bra skyddsnät i Sverige.  

• Anonym
    Anonym (fia) skrev 2012-09-08 00:45:55 följande:

Allt förflutet går att reda upp, tro mig, jag vet... Bara man inte går in i offerrollen och att du bestömmer dig*! Då blir du fri snart och kan jobba! :)
    Jag började arbetsträna efter knappt ett år och har sedan arbetat på 50% lönebidragsanställning. Jag orkar dock inte med heltidsarbete och det kommer jag troligtvis aldrig att göra. När jag för ett tag sedan ökade min anställningsgrad brakade jag ihop totalt, men 50% fungerar någorlunda och jag strävar mot 75%. Jag har inte intagit någon offerroll och förstår ärligt talat inte riktigt vad du syftar på där?
  • Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2012-09-08 10:19:27 följande:
    Jag började arbetsträna efter knappt ett år och har sedan arbetat på 50% lönebidragsanställning. Jag orkar dock inte med heltidsarbete och det kommer jag troligtvis aldrig att göra. När jag för ett tag sedan ökade min anställningsgrad brakade jag ihop totalt, men 50% fungerar någorlunda och jag strävar mot 75%. Jag har inte intagit någon offerroll och förstår ärligt talat inte riktigt vad du syftar på där?

Det förstår inte jag heller. Ta inte åt dig.
  • Anonym (sjukskriven)
    Anonym (fia) skrev 2012-09-08 08:40:11 följande:

KBT, är bra. Trist att stämla sig själv, utan att se möjligheterna
    har gått i olika terapiformer i ca 10 år :) har även lyckats jobba några år men sedan kraschat igen. jag blir sjuk då och då, så är det bara.
  • Anonym (sjukskriven)
    Anonym skrev 2012-09-08 10:19:27 följande:
    jag väntar på att få börja arbetsträna och siktar på 50% till att börja med. har fått höra att jag aldrig kommer att klara heltid och troligen inte 75% heller eftersom jag brände ut mig på det sist.
Svar på tråden Hur länge kan man vara sjukskriven?