• Xadime

Sluta somna i famn med välling? 11 månader

Vi matar vår son till sömns med välling... Det är inte bra vi vet men nu är vi i det träsket. Runt 7 mån somnade han inte av flaskan utan vi la ner honom och han somnade efter 5 min babbel. Hur bra som helst tänkte vi men så blev han förkyld och det blev inte samma igen utan han vill somna i famnen. Och det räcker inte med famnen (och inte med napp eller klappa stryka etc) På natten om han vaknar kan man lägga ner honom vaken efter han ätit och då somnar han. Utom nu när han är förkyld igen, nu vill han somna på mage i famnen... Jättelätt att lägga ner utan att väcka honom...inte. Vi tänkte att så länge detta funkar bra kör vi på det för vi vill inte köra nån metod som innebär skrik. Vi tycker det funkat bra då han sovit en hel del hela nätter 10,5-12 h och ibland vaknat en gång, oftast framåt tidig morgon och sen somnat om. Nu funkat det inte lika bra längre. Han vaknar allt oftare när man lägger ner honom, vaknar lite mer osv. Då måste man börja om med mer välling i famnen igen... Det börjar kännas som att det har tagit ut sin rätt. På dagen somnar han själv i vagnen med snutte och napp (oftast men inte jämt han behöver den heller). I vagnen är han ju fastspänd men i spjälsängen snurrar och bökar han och kommer inte till ro. Använder napp bara sova på dagen aldrig annars. Vad göra? Vill inte köra nån 5mm eller så, vill inte att han ska va ledsen... Ligga bredvid i vår säng funkar INTE, han barasnurrar runt. Han är lättväckt och rör sig så mycket i sömnen att vi vill inte samsova för allas skull. Gjorde det till 4,5månad. Om ni matat till sömns vid den här åldern, hur gick det till när det blev förändring?

• Svar på tråden Sluta somna i famn med välling? 11 månader
  • Flickan och kråkan

Jag ammade oftast min yngsta till sömns i den åldern. Han tackade själv nej till tutten när han var lite över året så då fortsatte han att somna i famnen bara. Ni lägger inte ner honom för fort? De kan behöva komma in i djupsömn innan man lägger ner dem. Sitta och guppa i famnen på pilatesboll brukar de flesta små barn gilla. De kan rata att bara sitta still i famnen, men guppar det lite så kan det gå fint. Ett sätt att fasa ut vällingen kanske om det är viktigt för er. Sedan är det rätt lätt att bara guppa mindre och mindre och hamna på stillasittande. Båda våra har somnat i famnen tills de var ganska exakt 16 månader. Då gick det plötsligt (i ganska exakt samma låder lustigt nog, så har väl med utveckling att göra) bra att bara ligga tillsammans i sängen. Innan dess gick det inte alls - skrik och snurr och spring iväg .

• Xadime

Hur länge dröjer det innan djupsömnen kommer då ca? Ska kolla med en klocka att börja med. Har en boll så ska nog testa det nattetid iaf. Tror inte han är hungrig, bara ibland vid 5 kanske när han sovit sen 19. Vill ju att han ska äta välling innan han somnar trots allt för han vill inte ha välling utan att somna till den så att säga... Synd, hade varit bra att ge på dagen ibland, typ när han är sjuk och äter dåligt. Tog de napp? Känns som enklare då men tar de den inte så är det inte mycket att göra.

• Flickan och kråkan
    Xadime skrev 2012-09-06 20:40:41 följande:
    Hur länge dröjer det innan djupsömnen kommer då ca? Ska kolla med en klocka att börja med. Har en boll så ska nog testa det nattetid iaf. Tror inte han är hungrig, bara ibland vid 5 kanske när han sovit sen 19. Vill ju att han ska äta välling innan han somnar trots allt för han vill inte ha välling utan att somna till den så att säga... Synd, hade varit bra att ge på dagen ibland, typ när han är sjuk och äter dåligt. Tog de napp? Känns som enklare då men tar de den inte så är det inte mycket att göra.
    Det är nog lite individuellt när djupsömnen kommer, men jag satt alltid ett tag med dem innan jag la ner. Tyckte att man hörde lite på andning och hur de kändes i kroppen också. Inget av mina barn har haft napp.
  • Xadime

Puffar. Behöver hjälp!!! Har försökt sitta längre och några ggr har det gått bra och några inte. Igår vaknade han fast han somnat så gott och andades lugnt och jag satt 10-15 min efter han somnar. Var sen vaken från 19:25-22:30! Jag fick gå ut och dra vagnen som sista desperata åtgärd. Nu är han iofs förkyld så jag kanske inte ska dra för mkt slutsatser av detta. Vill dock lära honom somna själv i sin säng när han blivit frisk... Vet dock inte bara hur för jag vill inte låta honom skrika alls :( alltså jag kan gärna va där men somna utan flaska och liggandes i sin säng.

• Lisa1977

Jag sitter bredvid sonens säng och buffar honom i rumpan eller smeker honom på ryggen.
    Nynnar och sjunger oxå "nattsånger", typ Vyssan lull och trollmors sång.
    Sjungit har jag gjort oavsett hur pojken har somnat och ända från första dagen han kom.
    Från början var det ju i famnen sedan i våran säng för att sen sova i sin egna säng.
    Nu sover han oftast efter ca 5-10 minuter. Kan ta 30 minuter om han krånglar.
    Jag slutar smeka/buffa och sjunga om han inte ligger stilla och är lugn. Rör han sig och pratar hyschar jag bara på honom och väntar tills han tystnat och lagt sig tillrätta igen innan jag börjar smeka/buffa/sjunga igen.
    Skaffa en ordentlig lägg rutin och håll er till den.
    Vi gör som så att vi badar, sätter på pyjamas ger välling och snutten i min eller pappas famn i soffan sedan när han druckit upp så lägger vi honom i sängen och gör som jag beskrivit ovan.
    Han sover sedan hela natten och vaknar runt 7 tiden. På börjar kvällsrutinen kl 19 för att avslutas i sängen kl 19.45. Senast 20 sover han.
    Det viktiga för oss var oxå att sonen inte skulle skirka sig till sömns utan att det skulle vara en lugn och skön stund att få lägga sig i sin säng.
    Lycka till och tänk på att alla förändringar man gör kräver sin tid och att det oftast blir en period av gnäll.

• FruBecks

Vi upplevde exakt samma sak som du beskriver. Kanonlätt att bara lägga ner sonen efter vällingen fram till ca 7-8 månaders ålder men sen funkade det inte alls. Full fart i sängen och svårt att komma till ro. Nattningarna som tidigare tagit 5-10 minuter tog upp till 1-1 1/2 timme, inte kul! Efter att provat allt möjligt kom vi fram till vad som passade vår son bäst och går ut på att börja varva ner ca 1 timme för läggdags (även om han är superpigg och inte alls verkar ha planer på att bli trött närmaste tiden).  Ca 1 timme före läggdags slutar vi stimma och stoja utan tar det lite mer lugnt med leken. Släcker ner lite lampor så det blir lite dovt i huset och pratar med lugnare och lägre samtalston. Efter ca 1/2 timme är det pyjamas, napp och snutte och då brukar han förstå vad som gäller. Efter det välling och tandborstning. Sedan beroende på hur trött han blir så läser vi 2-4 böcker som han väl känner igen. Sedan går vi upp till sängen och oftast somnar han inom 15 minuter. Ibland vill han att vi är nära, ibland vänder han ryggen till och vill somna själv. 
    Kan nämna att han är 13 månader idag och detta har funkat kanon sedan han var ca 9 månader. Det tog ungefär en vecka för honom att förstå vad som gällde.  Alla barn är naturligtvis olika men jag hoppas det kan ge lite vägledning till dig.  

Svar på tråden Sluta somna i famn med välling? 11 månader