• Metalizer

    När började ni med välling? (PREMATUR)

    Hejsan!
    Min son är bara några dagar från att fira sin 6 månad (okorr).
    Korrigerad ålder är han strax över 3 månader.  (född v 28+5)

    Han har börjat äta lite gröt samt puréer, och det har gått hur bra som helst! Han älskar det och det är inte några som helst problem med lilla magen. (ca 3msk till frukost och lunch + amning efteråt)
    men min fråga är; när började ni med välling?  Korr/okorr?

    Anledningen till att jag undrar är för att det inte känns som han blir mätt av att amma!! Han har ätit nästan 1ggr/timmen i 2-3 dagar snart! Dygnet runt! och det börjar bli ganska påfrestande för mina "stackars" bröst.. 

    Hoppas ni förstod vad jag menade, jag är inte så bra att uttrycka mig i ord. :)

  • Svar på tråden När började ni med välling? (PREMATUR)
  • ränderpåtvären

    Aldrig ;) Snart två år. Kanske är tänder på gång. Eller ökningsfas. Eller förkylning. Eller mens då man kan få mindre mjölk.

  • Metalizer

    Mens har jag haft i 2 månader, kanske kan vara det?
    Tänder kan det också vara då han dreglar som en hel arme :)
    Huva, man känner sig lite maktlös, trött och förvirrad ibland när det ska tuttas så ofta! Man blir ju lite "rädd" att han inte blir mätt.. :)
    Sen tänkte jag även så att välling kanske kan hjälpa honom att bli "mättare" på natten och sova någon timme längre? Han har aldrig sovit längre än 2 timmar i stöten på nätterna innan det är dags för tuttning.. (Fast nu är det ju 1ggr/timmen MINST!)

  • Jenny 886

    Kanske din mjölk börjat sina så han inte blir mätt. Prova dig fram. Majs vällingen är väl skonsammast. Annars prova med ersättning som NAN el Sempers.

  • ränderpåtvären
    Metalizer skrev 2012-09-06 21:01:32 följande:
    Mens har jag haft i 2 månader, kanske kan vara det?
    Tänder kan det också vara då han dreglar som en hel arme :)
    Huva, man känner sig lite maktlös, trött och förvirrad ibland när det ska tuttas så ofta! Man blir ju lite "rädd" att han inte blir mätt.. :)
    Sen tänkte jag även så att välling kanske kan hjälpa honom att bli "mättare" på natten och sova någon timme längre? Han har aldrig sovit längre än 2 timmar i stöten på nätterna innan det är dags för tuttning.. (Fast nu är det ju 1ggr/timmen MINST!)
    Så har det varit vid alla de där tillfällena här. Tänder är det som hållit i sig längst och de första kom vid sex månader. Vet ibland känner man sig trött och drömmer om att få sova mer men nu märker jag knappt att hon ammar :)
    Antingen har det handlat om att öka mjölkproduktionen eller så har hon mått dåligt och behövt tröst och smärtstillande amning. Har också drömt om välling ibland men amningen kan bli lidande om du vill fortsätta amma. 
  • ränderpåtvären

    Äsch, då är det ju perfekt att amma ofta så produktionen höjs. Nattamning ökar produktionen mer än dagamning.

  • Metalizer

    Fast sinar är väl kanske fel ord när jag tänker efter, för mjölk kommer det ju..  och han har ju alltid ammat ca varannan timme, men nu är det ju som sagt 1ggr/timme, och skulle han mot alla under sova lite längre, så är dom ju sprängfulla (tuttarna alltså)
    funderar om det liksom har blivit "dålig" kvalite på min mjölk? :-/ och inte mättar något?
    Är som sagt lite dålig att förklara mig i ord.. hehe

  • ränderpåtvären
    Metalizer skrev 2012-09-06 21:26:36 följande:
    Fast sinar är väl kanske fel ord när jag tänker efter, för mjölk kommer det ju..  och han har ju alltid ammat ca varannan timme, men nu är det ju som sagt 1ggr/timme, och skulle han mot alla under sova lite längre, så är dom ju sprängfulla (tuttarna alltså)
    funderar om det liksom har blivit "dålig" kvalite på min mjölk? :-/ och inte mättar något?
    Är som sagt lite dålig att förklara mig i ord.. hehe
    Om man följer barnet och ammar när det vill tror jag inte det kan gå fel. Om man gör tvärtom och ger välling istället blir det ju mindre mjölkproduktion. Har absolut haft sådana perioder här också :)
  • Metalizer

    Ränderpåtvären: Okej :) Då ska jag försöka härda ut ett tag till! och hoppas det inte håller på i veckor.. :)

  • Jenny 886

    Jag hade en i min mamma grupp som ammade. Men när hennes dotter var ca 4 månader började hon äta oftare och blev inte riktigt nöjd. Så hon provade att amma först och ge ersättning sen och då visade sig att hennes dotter fortfarande var hungrig. Där kom mjölk från brösten men det var väl inte tillräckligt " matigt" för att hon skulle bli mätt en längre tid. Du får prova dog fram som sagt.

  • ränderpåtvären

    Man kan ge välling om man vill men om barnet är hungrigt är det smart att amma oftare istället för mer sällan som det blir om man ger ersättning eller välling. Hoppas det funkar bra! Mjölken är extra fet när det inte finns så mycket i brösten, mättar mer då. 

  • Katarina76

    Det låter inte som att du har för lite mjölk. Kanske är det tröstsnuttande för att han är i någon utvecklingsfas? Vill du fortsätta att i huvudsak amma så håll ut ett par dagar till. Om du sedan vill komplettera amningen ge ersättning istället för välling. Ersättning innehåller fler näringsämnen än välling och du ger redan gröt.

  • vännen

    Jag började ge gröt vid 5,5 mån okorr, 3 mån korr. Förtidigt, jag vet, men jag hade inget val. Jag ammade dygnet runt varje timme, jag rasade i vikt av amningen och barnet tokkräktes av all ersättning. Gröten blev min räddning.

  • Mummamalin

    På prematurer räknar man från födelsedatum vad det gäller tarmar etc. Dvs, från 4 månader okorrigerat kan du börja med att ge små smakportioner. Framförallt så kan du introducera gluten under skydd av amning, tex mjölka ur och tillsätta pyttelite mjöl i mjölken.
    Tänk på att ersättning inte är detsamma som välling förresten :)
    Men kolla med bvc, de borde ha koll på ditt barns förutsättningar.

  • vännen
    Mummamalin skrev 2013-02-06 06:31:17 följande:
    På prematurer räknar man från födelsedatum vad det gäller tarmar etc. Dvs, från 4 månader okorrigerat kan du börja med att ge små smakportioner. Framförallt så kan du introducera gluten under skydd av amning, tex mjölka ur och tillsätta pyttelite mjöl i mjölken. Tänk på att ersättning inte är detsamma som välling förresten :) Men kolla med bvc, de borde ha koll på ditt barns förutsättningar.

    Nja, Drt gäller väl kanske inte eztremprematurer, man börjar knappast med smakportioner vid 4 mån okorr på ett barn som fötts v 24.
  • Mummamalin
    vännen skrev 2013-02-07 08:54:41 följande:

    Nja, Drt gäller väl kanske inte eztremprematurer, man börjar knappast med smakportioner vid 4 mån okorr på ett barn som fötts v 24.
    Enligt mitt BVCs dietister så kan jag räkna det okorrigerade datumet. Iallafall för min tös (född i v. 25) som inte haft problem med tarmarna. Men det är ju olika från barn till barn, därav att jag tyckte att man ska höra med sitt BVC :)
Svar på tråden När började ni med välling? (PREMATUR)