• Anonym

Kylande gel? Herpes i underlivet

Igår var jag på akuttid hos gyn för att jag hade hittat en blåsa och kunde inte ens kissa pga smärtan. Doktorn konstaterade herpes och jag har påbörjat behandling som varar i 5 dagar. Hos doktorn fick jag en spruta med en gel som mildar smärtan lite och är kylande. Denna är dock snart slut så undrar om någon vet om det finns att köpa på Apoteket? Kollade deras hemsida men verkade bara finnas för utvändigt bruk. Ska jag ringa doktorn om recept? Om det är någon som har andra tips oxå mot smärtan är jag tacksam.... Helt förstörd av detta :(

• Svar på tråden Kylande gel? Herpes i underlivet
  • Anonym (Har herpes)

Okej, du har alltså genital herpes (herpes i underlivet). Det har jag också och på mig sitter det så att säga både i underlivet och kring munnen... Jag har haft två stora skov så att säga, var jättesjuk, och jag hade skitsvårt att kissa, det sved och gjorde ont. Gick till läkare och jag fick tabletter utskrivna, de har fungerat väldigt bra. Behandling som varar i 5 dagar? Okej, en tillfällig lösning alltså... Läkaren funderade inte på att du kan få utbrott igen? Frågar man mig är det mycket bättre att få tabletter utskrivna. Då kan man ha dem hemma och med sig överallt ifall man känner att utbrott/blåsor är på G... Angående smärtan kan man ju använda en bedövningssalva, dock minns jag inte om den är på recept eller om den är receptfri och minns tyvärr inte heller namnet på den... Och vid toalettbesök rekommenderar jag att tvätta med vatten istället för att använda toalettpapper. Jag tycker oftast att smärtan blir värre av toalettpapper nämligen... Och ett sista tips är att smörja med Helosan! Kliandet avtar för en stund och salvan känns mjukgörande.

Lycka till och hoppas att du kommer fram till en lösning! :)

• Anonym

Jag fick mitt första utbrott för kanske tre år sen då var ju det väldigt många utslag. Då fick jag tabletter att käka och de sa jag skulle köpa salvan Xylocain 5%, en salva som är smärtstillande. De sved i några sekunder sen var det över. Hjälper mig bra. Nu har jag utslag en gång per år ungefär men får bara 2 blåsor och de dyker alltid upp på samma ställe ungefär 2 cm från analöppningen så jag har inga större besvär av detta. Tabletterna tar jag aldrig fick så jag kan hämta ut på apoteket hade gjort de men nu är dem för gamla men jag känner jag klarar mig på salvan. Första utbrottet är ju alltid/ oftast mer extrem, dem utbrott man får efteråt är betydligt mildare. Fick två förra veckan pga jag blev snuvig så man ska försöka hålla sig frisk :) lycka till

• Anonym

Helosan har jag aldrig testat. Tar det inte längre tid för blåsan att läka till det blir skorpor då? Pga att helosanen gör så det är ständigt "fuktigt"? Annars har jag lärt mig ett nytt knep idag!

Svar på tråden Kylande gel? Herpes i underlivet