• Balaika

Lchf+Powerwalk=Gå upp i vikt ???

Började på Lchf för två veckor sen. Gick ner 3,3kg första veckan. Man blev ju peppad direkt. Så jag börja med PowerWalk. Gått 4 dagar a 50min. Kan ju tilllägga att jag inte motionerat något på 2,5 år.
    Nu denna veckan gick jag upp 1kg. Då vill man ju bara ge upp.

Äter bra och blir mätt fort. Men... tycker om att ha nått och tugga på på kvällarna när jag tittar på en bra film. Så brukar bli nån ruta mörk choklad, nötter eller vispad grädde med riven choklad.
    Kan det va så att det förstör?? Eller e det för att musklerna börjat jobba igen som för att jag gått upp??

Blir ju tokig.

• Svar på tråden Lchf+Powerwalk=Gå upp i vikt ???
  • Vinxen

Skippa choklad nötter å det andra. Käka fett när du blir sugen nu i början. Typ ostrullar med smör, babybell, bacon, stekt hallomi osv...choklad å sånt ska man bara unna sig nån gång i månaden typ. Hela syftet är ju att du ska bli av med själva suget :)

• Balaika

Är inte direkt sugen. Äter det mest för att jag vill tugga på nått gott. Är inte så glad för ost o bara äta sådär. Får väl skita i mitt kvällstugg. :) Tycker bara det e konstigt att jag går upp av det lilla när jag motionera så mkt. Gick ju ner utan att motionera :)

• Jenni73

Att sitta och peta i sig mat för att man är sugen tror jag är det största problemet vid viktnedgång. Man måste ställa in hjärnan på att man äter när man är hungrig, och behöver äta, inte när man är sugen.

Gällande LCHF så ska du undvika choklad nötter och bär om du inte går ner. Det kan fungera med lite osttärningar eller något om man är sugen, men jag tror inte du ska peta i dig det varje kväll, bättre att äta sen middag istället.

• MissDust

Jag hade samma problem. Första veckan gick jag ner 4 kg, blev så pepp så jag började gå 1,3 mil varje morgon! Våghelvetet stod still! Jag gick och jag fick. Men så slutade jag med detta men åt fortfarande lchf och rasa i i vikt :))

Mitt tips är att inte motionera eller träna dom första månaderna, när du nått ditt mål kan du börja fasta till din kropp genom träning.

Jag gick ner 20 kg på 5 månader, höll mig till vardags motion. Dvs hundpromenader

• Iida01

Jag började äta var tredje timme i stället och började röra på mig, började gå ner ganska fort. Kanske ska testa det?
    Sen med LCHF är alla olika, ett äpple en månad kan förstöra och göra så att du går upp i vikt i stället. 

• Balaika
    Iida01 skrev 2012-09-07 09:25:30 följande:
    Jag började äta var tredje timme i stället och började röra på mig, började gå ner ganska fort. Kanske ska testa det?
    Sen med LCHF är alla olika, ett äpple en månad kan förstöra och göra så att du går upp i vikt i stället. 
    Åt du lchf var tredje timma? Får testa nån vecka till annars går jag nog över till vanlig mat och äter på assiett. Och kombinerar med slanka o nutrilett browniebars. Kanske det hade fungerat bättre på mig.
  • Balaika
    MissDust skrev 2012-09-07 09:22:03 följande:
    Jag hade samma problem. Första veckan gick jag ner 4 kg, blev så pepp så jag började gå 1,3 mil varje morgon! Våghelvetet stod still! Jag gick och jag fick. Men så slutade jag med detta men åt fortfarande lchf och rasa i i vikt :))

Mitt tips är att inte motionera eller träna dom första månaderna, när du nått ditt mål kan du börja fasta till din kropp genom träning.

Jag gick ner 20 kg på 5 månader, höll mig till vardags motion. Dvs hundpromenader
    Oj.. vad märkligt. Jag e inte så sugen på och sluta motionera nu när jag kommit in i det och tycker det e roligt. Och kroppen behöver tajtas till efter två graviditeter på två år.

Grymt jobbat att gå ner 20kg.  :)
  • Balaika
    Jenni73 skrev 2012-09-07 08:03:57 följande:

Att sitta och peta i sig mat för att man är sugen tror jag är det största problemet vid viktnedgång. Man måste ställa in hjärnan på att man äter när man är hungrig, och behöver äta, inte när man är sugen.

Gällande LCHF så ska du undvika choklad nötter och bär om du inte går ner. Det kan fungera med lite osttärningar eller något om man är sugen, men jag tror inte du ska peta i dig det varje kväll, bättre att äta sen middag istället.

Äter samma som innan jag motionera. Tycker bara det är konstigt viktnedgången stannar av o jag går upp av motion. Det är ju det enda jag har förändrat. Men men, får väl ta o skippa minchokladruta.
  • Iida01
    Balaika skrev 2012-09-07 10:02:10 följande:
    Åt du lchf var tredje timma? Får testa nån vecka till annars går jag nog över till vanlig mat och äter på assiett. Och kombinerar med slanka o nutrilett browniebars. Kanske det hade fungerat bättre på mig.
    Haha nej, inte lchf alls. Utan äta vanligt fast var tredje timme ;) Bara "tips" på en annan metod! :)
  • Iida01
    Balaika skrev 2012-09-07 10:02:10 följande:
    Bara att ta en riskaka hjälper. Äter mycket riskakor då jag blivit glutenintolerant och inte kan ta en smörgås eller något sånt. Så frukost, riskaka, lunch, frukt/riskaka, middag ungefär och var tredje timme. 
  • Anghammarad

Fast nu är det en enda vecka som gått där du inte förlorat  någon vikt. Fortsätt du att träna, det är bara nyttigt. Se bara till att inte äta mer bara för att du rör på dig.

Skippa dieterna dessutom, det blir bara krångel. Se bara till att äta mindre. Jag har gått ner 10 kg på drygt två månader genom att promenera mycket och räkna kalorier med Shapeupclub.

• Faile

Jag skulle råda dig att behålla powerwalken men skippa godiset.
    En stor missuppfattning folk har gällande lchf är att man sitta och gotta sig hur mycket som helst och ändå gå ner i vikt och det stämmer naturligtvis inte. På vissa ja, men inte på de flesta. 

Däremot kan du unna dig något gott ibland till helgen, men skippa det i vardagen om du vill gå ner i vikt.  

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Annelie 76

Ge LCHF åtminstone 3 månader att funka. 2 veckor är är alldeles för kort tid (tre också) du är ju inte igenom omställningen ännu!

Dra ner och försök sluta med godiset på kvällen (choklad, nötter, grädde är godis om än LCHF-godis). Godis äter man bara på lördagar. Ät mat varje måltid och basera den på sånt som inte innehåller kolhydrater. Saker med kolhydrater kan vara tillbehör men inget man baserar en måltid på. Ät ordentligt med fett också, det är det som gör dig mätt länge och som får dig att gå ner i vikt.

Sen är det ju så att motion faktiskt motverkar viktnedgång iaf på kort sikt. Muskler som tränas binder vatten och gör dig mer hungrig. Tränar man lite för mycket (och också förmodligen en helt otränad kropp) så utsöndras kortisol, ett stresshormon. Detta hormon höjer blodsockret och hindrar därmed fettförbränning. Det är inte dåligt att träna men det ska göras för att det är kul och skönt, inte för viktnedgång.

Mitt råd är alltså skippa godiset, ät riktig mat, träna lagom och ge det hela mer tid. Tålamod är viktigaste ingrediensen i viktnedgång. Att hatta mellan olika dieter kommer ge dig problem med mer övervikt och skadad kropp.  

• Balaika

Ja mina powerwalk ska jag inte dra in på... Det blir nog och köra sunt förnuft och inte äta för mkt kolhydrater. Har svårt för att tänka mig äta lchf längre än en månad. Hatar oxå o ha förbud. Har funkat innan och kombinera slanka med riktig mat. Gick då ner 10kg på 10v utan motion. Tar jag slanka hoppar jag iaf inte över några mål.

Tack för alla svar och tips :) 

Svar på tråden Lchf+Powerwalk=Gå upp i vikt ???