Anonym skrev 2012-09-07 11:10:14 följande:
Tyvärr framkallar kaffe/te dålig andedräkt. Nu vet jag inte om du röker/ snusar eftersom det bidrar till att munhålan blir torr . Även om de vanligaste anledningarna är illaluktande svavelföreningar i munnen kan sjukdom och vissa mediciner också orsaka dålig andedräkt. Vid sjukdom kan bakterier samlas i veck på halsmandlarna eller tonsillerna, detta kan ge en dålig andedräkt. Infektioner som rör luftvägarna kan också vara orsaken, t.ex. i bihålorna, magen, halsen eller lungorna. Sjukdom leder också ofta till muntorrhet som i sin tur kan bidra till sämre andedräkt. Största anledningen till att mediciner kan bidra till dålig andedräkt är att de inte sällan bidrar till muntorrhet som i sin tur leder till bakterietillväxt. Vissa vitaminer och antibiotika kan också leda till att illaluktande ämnen sprids via luftvägarna via lungorna. Be en tandhygienist göra en ordent
Nej jag röker inte eller snusar, kaffe dricker jag inte. Te däremot kan jag hälla i mig och slutade med det i våras för då hade jag sådan halsbränna, men jag har börjat igen så jag får väl tyvärr sluta igen. Har inte druckigt något idag, tyvärr. Äter Omeprazol för magen och Venastat. Men inget av dessa borde göra att jag får dålig andedräkt. Jag är inte förkyld eller ont i halsen.