Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Vill kyssas)

Dålig andedräkt

Hej

Jag har haft dålig andedräkt från och till. I våras hade jag stora problem med halsbränna och magkatarr fick medicin mot detta och det har hjälpt och därmed försvann den dåliga andedräkten.Drack vid denna tiden mycket te och slutade med det.

Den har tyvärr Gråteråterkommit enligt min sambo, den enda nya förändringen är att jag börjat dricka te igen. Kan det vara möjligt att det kan bero på det?

Vad ska man göra? jag röker inte, lider verkligen av detta och vågar nästan inte pussa min sambo för jag är rädd han ska tycka det är äckligt. Jag är glad att han säger något för annars kan jag ju inte veta. 

• Svar på tråden Dålig andedräkt
  • Anonym

Provat SB12 som finns på apoteket eller zinktabletter som oxå finns på apoteket?

• Anonym (Vill kyssas)
    Lumo skrev 2012-09-07 08:37:13 följande:
    Gå till tandhygienisten minst 1 gång/år!
    Gör jag redan, borstar tänderna och tungan 2 ggr/dag
  • Anonym
    Anonym (Vill kyssas) skrev 2012-09-07 08:47:30 följande:
    Gör jag redan, borstar tänderna och tungan 2 ggr/dag

Varför svarar du inte på inlägg 1...??
  • Anonym (tandsköterska)

SB12 kan ge motsatt effekt, och istället torka ut och ge sämre andedräkt. Mitt råd som tandsköterska är att borsta tänderna 2 ggr per dag, och att använda något MELLAN tänderna. Det är oftast där den dåliga andedräkten kommer ifrån. (förutom tungan då)
    Testa softpics, riktigt bra! En gång om dagen.
    Sen kan det ju vara så att det ligger tandsten under tandköttet, och då är det bara tandhygienisten som kan få bort det.

• Anonym (Vill kyssas)
    Anonym skrev 2012-09-07 08:12:01 följande:
    Provat SB12 som finns på apoteket eller zinktabletter som oxå finns på apoteket?
    Förlåt, jo jag har provat SB12 innan däremot inte Zinktabletter, finns det på alla apotek
  • Anonym (Vill kyssas)
    Anonym (tandsköterska) skrev 2012-09-07 10:15:08 följande:
    SB12 kan ge motsatt effekt, och istället torka ut och ge sämre andedräkt. Mitt råd som tandsköterska är att borsta tänderna 2 ggr per dag, och att använda något MELLAN tänderna. Det är oftast där den dåliga andedräkten kommer ifrån. (förutom tungan då)
    Testa softpics, riktigt bra! En gång om dagen.
    Sen kan det ju vara så att det ligger tandsten under tandköttet, och då är det bara tandhygienisten som kan få bort det.

Det är inte så längesedan jag var hos tandhygienisten och de tog bort lite tandsten men det fanns inte så mycket faktiskt, vad är softpics?
  • Anonym

Är du torr i munnen? Det finns tabletter som ökar salivmängden i munnen så du inte är så torr, och då luktar det mindre... finns på apoteket.

• Anonym

Tyvärr framkallar kaffe/te dålig andedräkt. Nu vet jag inte om du röker/ snusar eftersom det bidrar till att munhålan blir torr . Även om de vanligaste anledningarna är illaluktande svavelföreningar i munnen kan sjukdom och vissa mediciner också orsaka dålig andedräkt. Vid sjukdom kan bakterier samlas i veck på halsmandlarna eller tonsillerna, detta kan ge en dålig andedräkt. Infektioner som rör luftvägarna kan också vara orsaken, t.ex. i bihålorna, magen, halsen eller lungorna. Sjukdom leder också ofta till muntorrhet som i sin tur kan bidra till sämre andedräkt. Största anledningen till att mediciner kan bidra till dålig andedräkt är att de inte sällan bidrar till muntorrhet som i sin tur leder till bakterietillväxt. Vissa vitaminer och antibiotika kan också leda till att illaluktande ämnen sprids via luftvägarna via lungorna. Be en tandhygienist göra en ordent

• Anonym (Vill kyssas)
    Anonym skrev 2012-09-07 11:08:38 följande:
    Är du torr i munnen? Det finns tabletter som ökar salivmängden i munnen så du inte är så torr, och då luktar det mindre... finns på apoteket.
    Ok tack ska testa det
  • Anonym (Vill kyssas)
    Anonym skrev 2012-09-07 11:10:14 följande:
    Tyvärr framkallar kaffe/te dålig andedräkt. Nu vet jag inte om du röker/ snusar eftersom det bidrar till att munhålan blir torr . Även om de vanligaste anledningarna är illaluktande svavelföreningar i munnen kan sjukdom och vissa mediciner också orsaka dålig andedräkt. Vid sjukdom kan bakterier samlas i veck på halsmandlarna eller tonsillerna, detta kan ge en dålig andedräkt. Infektioner som rör luftvägarna kan också vara orsaken, t.ex. i bihålorna, magen, halsen eller lungorna. Sjukdom leder också ofta till muntorrhet som i sin tur kan bidra till sämre andedräkt. Största anledningen till att mediciner kan bidra till dålig andedräkt är att de inte sällan bidrar till muntorrhet som i sin tur leder till bakterietillväxt. Vissa vitaminer och antibiotika kan också leda till att illaluktande ämnen sprids via luftvägarna via lungorna. Be en tandhygienist göra en ordent
    Nej jag röker inte eller snusar, kaffe dricker jag inte. Te däremot kan jag hälla i mig och slutade med det i våras för då hade jag sådan halsbränna, men jag har börjat igen så jag får väl tyvärr sluta igen. Har inte druckigt något idag, tyvärr. Äter Omeprazol för magen och Venastat. Men inget av dessa borde göra att jag får dålig andedräkt. Jag är inte förkyld eller ont i halsen. 
  • Isbit

Använder du tandtråd varje dag?

• Anonym (tandsköterska)

www.google.com/imgres&um=1&hl=sv&client=safari&rls=en&biw=1278&bih=686&tbm=isch&tbnid=kJuDecjyzSEXMM:&imgrefurl=www.yatego.com/zahnpflegeshop/p,47501bdcc6577,4dee91d40eb3f8_9,gum-soft-picks-metallfreie-interdentalbuersten&docid=xqhR0fRA2z-5BM&imgurl=picture.yatego.com/images/4dee91d40eb3f8.9/variant_5116322-kqh/gum-soft-picks-metallfreie-interdentalbuersten.jpg&w=420&h=706&ei=Ur5JUNyGD4fDtAav6QE&zoom=1&iact=hc&vpx=177&vpy=114&dur=2872&hovh=291&hovw=173&tx=98&ty=141&sig=117019618060401514759&page=1&tbnh=160&tbnw=86&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:0,s:0,i:70

• Anonym (tandsköterska)

ajdå, länken fungerade visst inte... men det är som en tandsticka men i gummi, finns på apoteket!

• Anonym (Vill kyssas)
    Anonym (tandsköterska) skrev 2012-09-07 11:30:26 följande:
    ajdå, länken fungerade visst inte... men det är som en tandsticka men i gummi, finns på apoteket!
    Jo jag vet, men tack ändå. Jag googlade ska skaffa sådana. Ska till apoteket och köpa ALLT som går att inhandla hahaha
  • Anonym (Vill kyssas)
    Isbit skrev 2012-09-07 11:21:10 följande:
    Använder du tandtråd varje dag?
    Nej är väl inte så bra på det,
  • Isbit
    Anonym (Vill kyssas) skrev 2012-09-07 11:39:53 följande:
    Nej är väl inte så bra på det,
    Det gör STOR skillnad
  • Anonym (Vill kyssas)
    Isbit skrev 2012-09-07 11:49:35 följande:
    Det gör STOR skillnad
    Ska köpa det med