• Inana

Autism - lära sig att skriva bokstäver?

Hejsan. Jag har en fråga till er föräldrar som har barn inom autismspektrumet. Min son är fem år och ritar inte huvudfotingar. Han bara "kladdar" på pappret. Om ett år börjar han skolan och då ska de börja träna på att skriva bokstäver (förmodar jag?). Hur kan det komma att gå? Hur gick det för era barn (de som inte kom längre än till "kladd")? Gick det bra att lära sig att skriva trots huvudfotingens icke-närvaro? Flört

• Svar på tråden Autism - lära sig att skriva bokstäver?
  • Litet My

Nu har sonen förvisso Autism men har aldrig haft svårt för bokstäver eller rita, något som däremot satte fart på det hela var bokstavsmallar med alfabetet på. Han lekte med dem först men sedan kom nyfikenheten på att rita bokstäverna på fri hand och sedan sätta ihop dem till ord.

Skulle det vara något för ditt barn?  

• tigermamma
    Inana skrev 2012-09-07 09:11:39 följande:
    Hejsan. Jag har en fråga till er föräldrar som har barn inom autismspektrumet. Min son är fem år och ritar inte huvudfotingar. Han bara "kladdar" på pappret. Om ett år börjar han skolan och då ska de börja träna på att skriva bokstäver (förmodar jag?). Hur kan det komma att gå? Hur gick det för era barn (de som inte kom längre än till "kladd")? Gick det bra att lära sig att skriva trots huvudfotingens icke-närvaro? Flört

det kommer nog gå bra, de flesta skolorna har jag hört låter barn med sen finmotorik använda skrivplattor för att de inte ska behöva tappa mot sina kamrater pga den svårigheten
  • mammigamia

Hej! Min lille kille har autism i barndomen, men har varit intresserad av alfabetet och siffror sedan han vid 2,5 års ålder spelade tvspelet V-smile med Nalle Puh Honungsjakten, där får man på ett roligt  sätt in bokstäver och det blir inte som en läxa. Han är nu 3,5år och kan alla bokstäver både stora och små, han fick till en början använda en dator för att skriva ner bokstäverna, där får man fort respons på det man vill skriva utan att behöva kämpa med finmotoriken. Han har även börjat försöka forma bokstäver för hand nu. :O) (Jag vet att det finns olika skolor i Norge som testat detta på skolbarn också, att huvudsaken är att barnen blir intresserade av skriva och låta finmotoriken mogna lite innan de börjar skriva för hand.) 

Jag tror inte du behöver oroa dig för att han "bara" klottrar nu. Koncentrera er istället på att hitta något spel, tv-program eller alternativ som gör att han får upp intresset för språk och bokstäver. Det ska vara roligt och lustfyllt.

• Stjärn

Hej, min son är 6 år och har aspergers, han började nyss i skolans förskoleklass. Han började ganska sent att rita huvudfotingar, var väl 4,5 år om jag minns rätt, eller om han hann fylla 5 år. Jag var orolig att han inte ville rita saker/objekt utan endast "klottra". Nu när han är 6 år så kan han rita väldigt detaljerat, mkt mer detaljer än andra barn i hans ålder, men han kan lika gärna "klottra" som en teckning fortfarande.

I vintras när han var 5,5 år så lärde han sig hur man läser, han förstår hur man ljuder ihop bokstäverna. Men han har inte lärt sig många bokstäver (har inte tålamod till det) och kan endast ibland skriva sitt namn utan hjälp, så där ligger han efter sina jämnåriga. Så i skolan när de ska skriva sitt namn får han hjälp.

• pigglet
    tigermamma skrev 2012-09-07 09:19:37 följande:

det kommer nog gå bra, de flesta skolorna har jag hört låter barn med sen finmotorik använda skrivplattor för att de inte ska behöva tappa mot sina kamrater pga den svårigheten
    Hur funkar det? Är det som en dator, att de trycker för att få fram bokstäver? Vad är fördelen jämfört med dator?
    (Helt lost!) 
  • mammamu1
    Inana skrev 2012-09-07 09:11:39 följande:
    Hej,
    min son är 6 år o har autistiskt syndrom.
    Han har aldrig tyckt ngt vidare om att rita, det har kommit lite sista året men det är fortfaranade att man inte alltid
    ser vad han ritar..förutom att han OFTA ritar regnbågar:) Men sen har vi ju alla olika intressen också..

Däremot har han, ända sen han var runt 3 år älskat bokstäver o siffror..de är två av hans "special-intressen!"
    Så när storasyster (idag 8 år) lärde sig läsa ordentligt i 1:an lärde han sig också. Nu har han precis börjat 1:an själv
    o läser jättebra (tom bättre än vissa utan diagnos).
    Hans fröken tycker han "hänger med" skapligt än så länge, men det har iof sig bara gått en månad sen skolstarten..
    Men man får greppa tag i de där "ljusglimtarna;)"

Hoppas det går bra för din son!

• tigermamma

Tänk en IPad, det är en skrivplattað???

• pigglet
    tigermamma skrev 2012-09-11 13:03:34 följande:
    Tänk en IPad, det är en skrivplatta😊

Tja, jag är inte så insatt - vet inte skillnaden mellan iPad o iPod och telefoner osv. Men då tror jag att jag är med i alla fall, det är som en liten, liten dator?
    Vad är fördelen jämfört med en "vanlig" dator med tangentbord? Att den är mindre och mer portabel? För det är samma funktion - att man trycker fram bokstäver? 
  • silvertiger

Hej!

Jag har visserligen inget barn med autism, men jag har växt upp med en två år yngre bror som är gravt autistisk. Och när vi var små så var det väldigt populärt med Fem myror är fler än fyra elefanter, och det gav min lillebror en riktig skjuts i utvecklingen med alfabetet och siffror. Han såg dessa filmer om och om och om igen, lärde sej alfabetslåtarna och sifferlåtarna utantill. Han hade även fri tillgång till papper och pennor, så han kunde pröva sej fram. Och jag kan säga att det gick åt ett par kilo papper :)

Det jag vill ha sagt, är att Fem myror är fler än fyra elefanter är en mycket pedagogiskt filmserie, även om den idag anses som gammalmodig. Min lillebror lärde sej alfabetet före mej :)
    Så det är ett tips i alla fall.

Mina föräldrar försökte även det här med lärande PC-spel, men då var någon tvungen att övervaka hela tiden, eftersom han hade en tendens till att ändra om datakoderna :)

Min lillebror har nu gått ur skolan, och bor nu i egen lägenhet på ett gruppboende. Han kan skriva inköpslistor, önskelistor m.m.Glad 

Svar på tråden Autism - lära sig att skriva bokstäver?