Mage som blitt pajjad av antibiotika
När i helskotta kommer den i schack igen? Och vad kan jag göra för att hjälpa till? Knaprar Imodium som en idiot känns det som... =/
När i helskotta kommer den i schack igen? Och vad kan jag göra för att hjälpa till? Knaprar Imodium som en idiot känns det som... =/
Skippa imodium och ta mjölksyrebakterier istället.
Finns dessa och köpa på apoteket? eller i speciella produkter i affärn? När kan magen tänkas komma i schack igen?
Finns i olika mejeriprodukter, tex serien som heter Cultura (det är acidophilus och bifidobacterium du ska leta efter i innehållsförteckningen). Annars finns det tabletter på apoteket.
Det brukar ta någon vecka eller två att få ordning på magen. Ät "snäll" mat under tiden, dvs inte hårt stekt eller väldigt kryddstark eller sånt som du vet med dig pajar just din magen.
Jag har ätit två kurer med antibiotika innan denna och klarat mig, men sista jag åt slog hårt på magen. Slutade med denna i förrgår morse. Sen dess har jag druckit massor och också druckit juice med bifidus bakterier. Men får nog lov kanske och köpa tillskott på apoteket då, probiotikan verkar ju bra kanske. Annars har jag haft kontakt med VC som bett mig avvakta och blir det inte bättre så får man göra ett prov, för man kan få dåliga bakterier i magen tydligen som behöver dödas med antibiotika =( Fy, jag som vill må bra nu! Är så less, först hudinfektion och nu det här. Började skolan i förrgår och orken finns ju verkligen inte till att gå ut när man mår såhär i magen =(
Verums hälsofil brukar göra susen för magar i olag.
All form av probiotika är bra. Dessa bakterier är ju dödade av antibiotikan:)
Köpte probiotika igår och tog en kapsel, 59 kvar. Hoppas magen kommer i schack snart, annars blir det VC på måndag =(
Imodium ska man undvika. Det enda den gör är att minska tarmrörelserna så äcklet stannar kvar i tarmen längre, och de dåliga bakterierna kan fortsätta växa. Att den marknadsförs med ord som "naturlig" gör mig illamående.
Vänta du med att gå till vct tills du ätit upp kuren du börjat på. Är det antibiotikat som orsakat dina magbesvär tar det längre tid än över helgen att få magen stabil igen. Och eftersom det låter som du kan ha det lite stressigt nu med skolstart så räkna med ytterligare några dagar, stress+mage= inte bra. Bara mild mat (inget kryddat, stekt mm, hellre ris och kokt fisk, du vet säkert också vad som är skonsamt mot magen :)) och snälla bakterier så lindras det inom några veckor. Hälsofil eller A-fil brukar många använda och menar att det hjälper.
Proviva är särskilt utvecklad för att tillföra goda bakterier som stannar kvar i tarmen och läker ut den efter magoperationer och andra ingrepp.
Vi kör med den alltid vid magsjuka och under/efter antibiotikakur.
Är man riktigt magsjuk är Proviva snällare än vatten, eftersom den innehåller rätt salt/sockerhalt och halvsmälta havrefibrer som kropppen kan ta till sig fast tarmen mår kass.
Problemet är att när du ätit antibiotika så dör många av dina "goda" magbakterier. Då kan andra "onda" bakterier lättare få fäste i tarmen. Men då brukar man på vct fråga om du t.ex ätit kött som ej varit upphettat nog (vanligare nu på sommaren med grillningen) , eller varit utomlands eller så. Man kan ta en odling då som letar efter t.ex campylobacter som sprids med ovanstående eller andra tarmsmittor. Har du fått en sådan tarmsmitta under din antibiotikabehandling så stämmer det att du kan behöva en ny kur. Men svaret jag skrev baserade sig bara på att du var dålig i magen orsakat av antibiotikakuren, vilket är vanligt och kan egenvårdas. Hoppas du blir bra i magen snart oavsett orsak :)
Jag slår ett slag för proviva! Brukade alltid äta den efter antibiotika kur. Jag har även en tarmsjukdom som gör mig jättekänslig för antibiotika men proviva gör susen alla gånger! Men det tar kanske 3-4 dagar.