• MEMFS

Mage som blitt pajjad av antibiotika

När i helskotta kommer den i schack igen? Och vad kan jag göra för att hjälpa till? Knaprar Imodium som en idiot känns det som... =/

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Svar på tråden Mage som blitt pajjad av antibiotika
  • MEMFS

Finns dessa och köpa på apoteket? eller i speciella produkter i affärn? När kan magen tänkas komma i schack igen?

• Fia 28
    MEMFS skrev 2012-09-07 09:46:00 följande:
    Finns dessa och köpa på apoteket? eller i speciella produkter i affärn? När kan magen tänkas komma i schack igen?
    De finns både på apoteket och i vissa matvaruaffärer. Fil ska väl också vara lugnande för magen, så länge du inte är känslig för laktos förståss.
    Nästa gång du äter antibiotika ska du börja ta dessa genast eftersom du verkar väldigt känslig. Jag kan inte säga hur länge det tar, det är så olika men det kan tyvärr ta länge.
  • BuoBä
    MEMFS skrev 2012-09-07 09:46:00 följande:

Finns i olika mejeriprodukter, tex serien som heter Cultura (det är acidophilus och bifidobacterium du ska leta efter i innehållsförteckningen). Annars finns det tabletter på apoteket.

Det brukar ta någon vecka eller två att få ordning på magen. Ät "snäll" mat under tiden, dvs inte hårt stekt eller väldigt kryddstark eller sånt som du vet med dig pajar just din magen. 

• MEMFS

Jag har ätit två kurer med antibiotika innan denna och klarat mig, men sista jag åt slog hårt på magen. Slutade med denna i förrgår  morse. Sen dess har jag druckit massor och också druckit juice med bifidus bakterier. Men får nog lov kanske och köpa tillskott på apoteket då, probiotikan verkar ju bra kanske. Annars har jag haft kontakt med VC som bett mig avvakta och blir det inte bättre så får man göra ett prov, för man kan få dåliga bakterier i magen tydligen som behöver dödas med antibiotika =( Fy, jag som vill må bra nu! Är så less, först hudinfektion och nu det här. Började skolan i förrgår och orken finns ju verkligen inte till att gå ut när man mår såhär i magen =(

• MEMFS

Köpte probiotika igår och tog en kapsel, 59 kvar. Hoppas magen kommer i schack snart, annars blir det VC på måndag =(

• Bio

Imodium ska man undvika. Det enda den gör är att minska tarmrörelserna så äcklet stannar kvar i tarmen längre, och de dåliga bakterierna kan fortsätta växa. Att den marknadsförs med ord som "naturlig" gör mig illamående.

• mannehund

Vänta du med att gå till vct tills du ätit upp kuren du börjat på. Är det antibiotikat som orsakat dina magbesvär tar det längre tid än över helgen att få magen stabil igen. Och eftersom det låter som du kan ha det lite stressigt nu med skolstart så räkna med ytterligare några dagar, stress+mage= inte bra. Bara mild mat (inget kryddat, stekt mm, hellre ris och kokt fisk, du vet säkert också vad som är skonsamt mot magen :)) och snälla bakterier så lindras det inom några veckor. Hälsofil eller A-fil brukar många använda och menar att det hjälper. 

• Themis

Proviva är särskilt utvecklad för att tillföra goda bakterier som stannar kvar i tarmen och läker ut den efter magoperationer och andra ingrepp.

Vi kör med den alltid vid magsjuka och under/efter antibiotikakur.

Är man riktigt magsjuk är Proviva snällare än vatten, eftersom den innehåller rätt salt/sockerhalt och halvsmälta havrefibrer som kropppen kan ta till sig fast tarmen mår kass.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • greeneyes
    MEMFS skrev 2012-09-07 09:56:58 följande:
    Jag har ätit två kurer med antibiotika innan denna och klarat mig, men sista jag åt slog hårt på magen. Slutade med denna i förrgår  morse. Sen dess har jag druckit massor och också druckit juice med bifidus bakterier. Men får nog lov kanske och köpa tillskott på apoteket då, probiotikan verkar ju bra kanske. Annars har jag haft kontakt med VC som bett mig avvakta och blir det inte bättre så får man göra ett prov, för man kan få dåliga bakterier i magen tydligen som behöver dödas med antibiotika =( Fy, jag som vill må bra nu! Är så less, först hudinfektion och nu det här. Började skolan i förrgår och orken finns ju verkligen inte till att gå ut när man mår såhär i magen =(
    Juice är generellt sett inte bra för magen, det är surt. Som någon skrev så är mjölksyrebakterier och de mejeriprodukter som innehåller snälla bakterier bra, exempelvis a-fil. Läs på om magsårsråd, vad man ska undvika etc. Det är tex svart kaffe, juicer, sura frukter - speciellt på tom mage eftersom det fräter då. Sedan inte tugga tuggummi heller (förutom om du redan har mat i magen, då gör det inget).
    Det kan funka med typ zantac brus som är mot magkatarr. Men det är om du fått såna symptom, annars kan det istället sabba...

Fick du några råd av VC? Om inte, så ringa sjukvårdsrådgivningen, de kanske kan komma med tips. 
  • MEMFS
    mannehund skrev 2012-09-08 09:03:29 följande:
    Vänta du med att gå till vct tills du ätit upp kuren du börjat på. Är det antibiotikat som orsakat dina magbesvär tar det längre tid än över helgen att få magen stabil igen. Och eftersom det låter som du kan ha det lite stressigt nu med skolstart så räkna med ytterligare några dagar, stress+mage= inte bra. Bara mild mat (inget kryddat, stekt mm, hellre ris och kokt fisk, du vet säkert också vad som är skonsamt mot magen :)) och snälla bakterier så lindras det inom några veckor. Hälsofil eller A-fil brukar många använda och menar att det hjälper. 
    På VC sa dom att jag skulle göra ett prov om det inte blitt bättre inom en vecka, för man kan få bakterier i tarmen(onda sådana) efter att man ätit antibiotika och för att ta död på dom så behövs antibiotika. Dessa bakterier smittar tydligen också, för han fråga om jag jobbade på dagis eller inom sjukvård. Nej sa jag men har barn själv...

Jo det är väldigt stressigt just nu, jag pluggar men är ju tvungen och va hemma pga magen för vågar knappt gå ut =( Sen har jag inga pengar, familj som mår lite dåligt och ja, du ser. Stress, stress, stress.

Min mamma köpte hälsofil från Verum idag åt mig.
    Lillis80 skrev 2012-09-08 09:05:56 följande:
    Jag jobbar som sjuksköterska och vi brukar ge proviva mellan tablettintagen och en tid efter avslutad behandling. Det brukar göra susen :) Baradu tillför probiotika så normaliseras tarmfloran snart.
    Okej, då håller jag tummarna för det! Tog en tablett igår av den och har ju då 59 kvar. Men börjar bli lite less på magen och det då jag haft diarre nu sen i tisdags morse =(
    greeneyes skrev 2012-09-08 09:21:00 följande:
    Juice är generellt sett inte bra för magen, det är surt. Som någon skrev så är mjölksyrebakterier och de mejeriprodukter som innehåller snälla bakterier bra, exempelvis a-fil. Läs på om magsårsråd, vad man ska undvika etc. Det är tex svart kaffe, juicer, sura frukter - speciellt på tom mage eftersom det fräter då. Sedan inte tugga tuggummi heller (förutom om du redan har mat i magen, då gör det inget).
    Det kan funka med typ zantac brus som är mot magkatarr. Men det är om du fått såna symptom, annars kan det istället sabba...

Fick du några råd av VC? Om inte, så ringa sjukvårdsrådgivningen, de kanske kan komma med tips. 

Oj okej, det visste jag inte. Läste ju att den innehöll Bifidus och tänkte då att den skulle vara lite snäll mot magen.
    Ska gå in och läsa där, alltid bra med tips även om man kan en hel del själv.

Fick inga tips alls av VC faktiskt =(

• mannehund

Problemet är att när du ätit antibiotika så dör många av dina "goda" magbakterier. Då kan andra "onda" bakterier lättare få fäste i tarmen. Men då brukar man på vct fråga om du t.ex ätit kött som ej varit upphettat nog (vanligare nu på sommaren med grillningen) , eller varit utomlands eller så. Man kan ta en odling då som letar efter t.ex campylobacter som sprids med ovanstående eller andra tarmsmittor. Har du fått en sådan tarmsmitta under din antibiotikabehandling så stämmer det att du kan behöva en ny kur. Men svaret jag skrev baserade sig bara på att du var dålig i magen orsakat av antibiotikakuren, vilket är vanligt och kan egenvårdas. Hoppas du blir bra i magen snart oavsett orsak :)

• banansmoothie

Jag slår ett slag för proviva! Brukade alltid äta den efter antibiotika kur. Jag har även en tarmsjukdom som gör mig jättekänslig för antibiotika men proviva gör susen alla gånger! Men det tar kanske 3-4 dagar.

Svar på tråden Mage som blitt pajjad av antibiotika