• Chessy

Ögonfärgen på kattungar..

Fick hem två små kattungar igår, en grå liten på endast 10v och en svartvit på 14v. 
    Den gråa har mörkgrå/blåa ögon & den svartvita har ett gult öga & ett ljusblått. Tycker det är så fint, men det blåa kommer hon inte ha kvar sen va?  
    När brukar ögonen få sin "vuxna" färg? 

• Svar på tråden Ögonfärgen på kattungar..
  • nemo1

Får jag fråga varför tagit en kattunge alldeles för tidigt från sin mamma? Enligt LAG är det förbjudet och kattungar ska vara MINST tolv veckor innan flytt. Du kan få stora beteendeproblem när den blir äldre, så som felkissande och aggressivitet. Lämna tillbaka ungen och hämta den igen om tre veckor!

• icy
    vi kan åstadkomma permanent skada hos kattungarna, genom att ta dem från deras mödrar så tidigt. Det finns många viktiga mentala, känslomässiga, och utvecklingsmässiga milstolpar en kattunge genomgår mellan sex och 12 veckors ålder. Att separera kattungen från dess mamma, syskon, och välkända omgivningar i den åldern kan orsaka ångest och stress i många fall, och allvarliga medicinska problem eller t.o.m. dö, i värsta fall.
  • Smulan 89
    nemo1 skrev 2012-09-07 10:22:27 följande:
    Får jag fråga varför tagit en kattunge alldeles för tidigt från sin mamma? Enligt LAG är det förbjudet och kattungar ska vara MINST tolv veckor innan flytt. Du kan få stora beteendeproblem när den blir äldre, så som felkissande och aggressivitet. Lämna tillbaka ungen och hämta den igen om tre veckor!

Du har inte funderat på att det kan bero på många olika saker varför ena kattungen är lite för ung? Tidigare ägaren kanske blev allergisk, kattmamman kanske har dött tex. VI flick en kattunge på 7 v för många år sedan, då kattmamman hade dött.
    Det med ögonfärgen vet jag tyvärr inget om. 
  • Majsan70
    Smulan 89 skrev 2012-09-07 10:26:58 följande:

Du har inte funderat på att det kan bero på många olika saker varför ena kattungen är lite för ung? Tidigare ägaren kanske blev allergisk, kattmamman kanske har dött tex. VI flick en kattunge på 7 v för många år sedan, då kattmamman hade dött.
    Det med ögonfärgen vet jag tyvärr inget om. 

Katungen skall inte byta hem oavsett om kattmamman dör. Den behöver samma hem tills den är mogen att flytta. Blir man allergisk får man stå ut den tiden då man valt att sätta kattungar till världen.
    Så oavsett orsak handlar man fel när man tar en för ung kattunge.
  • icy

Ögonfärgen på alla kattungar är ju blå, och ändras efter några månader har jag för mig

• viseversa

Äh det kan finnas många orsaker till att man får en kattunge för tidigt! Min mamma fick sin katt Leo när han var endast 6-7 veckor gammal!! Hon visste att det var tidigt men det var då eller så skulle ägaren DRÄNKA honom(känslokall) gubbe som bodde på landet och hade allt för mycket katter han inte brydde sig om! Mamma ville ju ha honom! Så hon tog honom ändå! Han kände sig väldigt snart hemma och tydde sig till våran äldre katt Jonas! Leo är idag 15 år gammal och världens snällaste finaste gubbe! Hm har gått på lådan hela livet och har inga andra "problem" efter att tyvärr blivit sliten från sin mamma så tidigt!!

• Chessy

Jag ifrågasatte också åldern men fick inget direkt svar då hon jag fick katterna av endast hade haft dom i 2 v, så tyvärr va den här lilla kissen endast 8v när den lämnade sin mamma :/ 
    men det va inte det tråden handlade om.. Någon som vet när katterna får sin riktiga ögonfärg?

Så här ser hon ut nu med sina fina ögon :)

• ForReal

Vad tråkigt att någon tagit dem så små, du får se till att vara extra mammig åt dem så de lär sig allt de ska och leka mycket med dem. 

Kattungar brukar byta ögonfärg senast runt 12 v ålder, generellt. Tror det ev. är lite sent, så vette tusan om den katten på bilden är 14 veckor men det kan väl vara olika. Söt kisse! 

• ForReal
    viseversa skrev 2012-09-07 10:34:42 följande:
    Äh det kan finnas många orsaker till att man får en kattunge för tidigt! Min mamma fick sin katt Leo när han var endast 6-7 veckor gammal!! Hon visste att det var tidigt men det var då eller så skulle ägaren DRÄNKA honom(känslokall) gubbe som bodde på landet och hade allt för mycket katter han inte brydde sig om! Mamma ville ju ha honom! Så hon tog honom ändå! Han kände sig väldigt snart hemma och tydde sig till våran äldre katt Jonas! Leo är idag 15 år gammal och världens snällaste finaste gubbe! Hm har gått på lådan hela livet och har inga andra "problem" efter att tyvärr blivit sliten från sin mamma så tidigt!!
    Vet att det är OT i denna tråd, men varför detta inlägg? Blir lite som att göra reklam för att det går bra ändå, men nej ett exempel säger tyvärr ingenting. Det ska inte finnas några orsaker och det måste sluta vara OK, att din mamma ville ha en katt som enligt ägaren skulle dränkas gör inte att det är strunt samma. Aldrig att detta ens skulle diskuteras när det gäller t ex hund. 
  • viseversa

Nej jag gör inte reklam något! Säger bara att det KAN finnas anledning till att man ibland får en för ung kattunge! Och att det kan gå bra ändå! Kan säga att ägaren GASADE ihjäl mamman med hjälp av sin moped en vecka efter att han "blivit av med kattungarna"

Men alla är så jävla snabba med att hacka på ts när man uppenbarligen inte har en aning om varför hon har en för ung kattunge! Jag tycker också dom ska få stanna hos sin mamma tills dom är mogna att flytta! Men ibland ser inte verkligheten ut så tyvärr! Finns katter som blivit av med sin mamma
    På andra sett! Ska man då avliva dom om
    dom kan klara sig bra ändå?

• Chessy

Ja, jag tycker med det är tråkigt att folk drar isär kattungarna från sin mamma när de är för små.. o även om jag inte kan ersätta mamman så gör jag ju så gott jag kan med dessa små sötnosar, såsom busar, ger mat, myser & sätter de på toan.

12 v säger du.. jo men hon är ju 14v, nästan dubbelt så stor som den andra storleksmässigt. Tänk om hon kanske får behålla sin blåa färg på ögat då :) Lite speciellt, men lika söt om det ändrar färg sen ändå! :) 

• Majsan70

Vissa katter har ju olika färg på ögonen.
    Jag har enbart blåögda katter och deras ögonfärg kommer ju efter bara några veckor även om tonen i dem varierar under nåt år.

• ForReal
    viseversa skrev 2012-09-07 13:16:17 följande:
    Nej jag gör inte reklam något! Säger bara att det KAN finnas anledning till att man ibland får en för ung kattunge! Och att det kan gå bra ändå! Kan säga att ägaren GASADE ihjäl mamman med hjälp av sin moped en vecka efter att han "blivit av med kattungarna"

Men alla är så jävla snabba med att hacka på ts när man uppenbarligen inte har en aning om varför hon har en för ung kattunge! Jag tycker också dom ska få stanna hos sin mamma tills dom är mogna att flytta! Men ibland ser inte verkligheten ut så tyvärr! Finns katter som blivit av med sin mamma
    På andra sett! Ska man då avliva dom om
    dom kan klara sig bra ändå?

Njae du sa att "Äh det finns massa anledningar"... Men OK, självklart finns det en anledning och det är död kattmamma. (Det gällde ju dock inte i ditt exempel just vid tidpunkten). Vilken vidrig gubbjävel. Jag vet inte men jag tycker att det finns fall då det är bättre att katterna avlivas ja, men under humana former. Men absolut inte genom dränkning, då var det bättre att hon tog katten.

Nej jag förstår att du inte gör reklam, jag menade bara att man behöver inte poängtera att det finns exempel på både och. Det ska inte förekomma i nästan något fall. Men jag tror vi är på samma sida, hoppas du inte tog illa upp :)

• ForReal
    Chessy skrev 2012-09-07 15:24:08 följande:
    Ja, jag tycker med det är tråkigt att folk drar isär kattungarna från sin mamma när de är för små.. o även om jag inte kan ersätta mamman så gör jag ju så gott jag kan med dessa små sötnosar, såsom busar, ger mat, myser & sätter de på toan.

12 v säger du.. jo men hon är ju 14v, nästan dubbelt så stor som den andra storleksmässigt. Tänk om hon kanske får behålla sin blåa färg på ögat då :) Lite speciellt, men lika söt om det ändrar färg sen ändå! :) 

Ja men det kan säkert gå jättebra, man får jobba en del dock. Det är väl toppen att du tar hand om dem nu, inte ditt fel :) 

Alltså det är vad jag läst (12 v), men det kan säkert vara en medelsiffra. Det är väl kanske inte säkert katten är 14 v heller? Men tja, det kan ju bli en med olika ögonfärg. Ser ju nästan ut så :)

• IceJossan

Kattungar byter ögonfärg kring 7 veckors ålder, vissa tidigare (de hittekattungar jag har nu hade börjat få sin vuxenfärg på ögonen när de var 4 v.

Det är vanligt att blåögda huskatter är döva (på raskatter avlar man inte på katter med hörselfel men på huskatter skiter folk i det), och så även att ett öga är blått = ett öra dövt. Försök lista ut om han är döv på vänsterörat eftersom vänsterögat är blått!

• Majsan70
    IceJossan skrev 2012-09-08 11:09:23 följande:

Kattungar byter ögonfärg kring 7 veckors ålder, vissa tidigare (de hittekattungar jag har nu hade börjat få sin vuxenfärg på ögonen när de var 4 v.

Det är vanligt att blåögda huskatter är döva (på raskatter avlar man inte på katter med hörselfel men på huskatter skiter folk i det), och så även att ett öga är blått = ett öra dövt. Försök lista ut om han är döv på vänsterörat eftersom vänsterögat är blått!

Njae..är inte detta när katten är vit?  Är katten helvit med blå ögon innebär det ofta dövhet. Så står det i besiktningsprotokollen i allafall. Finns en speciell ruta för det med vit katt o dövhet.
  • IceJossan
    Majsan70 skrev 2012-09-08 13:43:43 följande:

Njae..är inte detta när katten är vit?  Är katten helvit med blå ögon innebär det ofta dövhet. Så står det i besiktningsprotokollen i allafall. Finns en speciell ruta för det med vit katt o dövhet.
    Jo iofs, tänkte mest på att det är mest helvita katter som är blåögda, men det stämmer säkert det du skriver, att helvita blåögda katter oftast är döva. Dock inte helvita gulögda.
  • Catbride

Fin kisse du har!! Den kommer helt säkert att fortsätta vara "odd-eyed" resten av livet, men den blåa färgen kan komma att ändra nyans från den bäbyblå som den har nu.

Svar på tråden Ögonfärgen på kattungar..