Hjälp UR att ge en bra bild, tack!
Hejsan!
Jag jobbar på Utbildningsradions Barn - och Ungdomsredaktion.
I höst ska vi producera en tv-programserie som heter ”Orka” med temat neuropsykiatriska funktionsnedsättningar för barn i åk 4-6.
Syftet med programserien är att skapa kännedom och förståelse om dessa typer av funktionsnedsättningar bland de som inte har dem. Programmen ska även fungera stärkande för de som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Vårt fokus kommer inte ligga på det negativa även om vi kommer att lyfta upp de svårigheter som det innebär att leva med en eller flera funktionsnedsättningar.
De neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som vi planerar att ta upp är: ADHD, ADD, Autism, Asperger syndrom, Tourettes syndrom och OCD.
Min undran är om jag skulle kunna få hjälp med att få svar på frågorna nedanför från barn, med diagnos, som är i åldern 10-14 år? Är man äldre får man gärna svara med tillbakablick.
Någon vuxen får självfallet vara med och svara med barnet!
Inga av barnen eller svaren kommer att vara med i tv och alla kommer att vara anonyma. Det jag vill är att få höra barnens egna perspektiv, hur dem upplever vardagen och hur det är att ha en diagnos.
Frågor:
Ålder? Diagnos? Har du något syskon?
Vilka intressen har du? Vad gör du på din fritid? Vad vill du bli när du blir stor?
Vad är det bästa du vet? Vad är det värsta du vet? Favorit mat/godis?
Hur gör funktionsnedsättningen dig speciell? Hur är det? Märker andra att du har en diagnos? Vad är det jobbigaste med diagnosen? Finns det något bra med den här diagnosen?
Gillar du skolan? Går du i en liten eller stor klass? Vad är det bästa/sämsta med din klass?
Vad brukar du göra med dina kompisar? Vad tycker dina kompisar om att du har en diagnos?
Berätta om någon gång när din diagnos ställt till med problem.
(Knasigt nog funka det inte att fixa siffrorna i listan, hade tänkt mig 1-20. Förlåt för detta!)
SVAREN skickas till: [email protected]
Hoppas på att några kan tänka sig att svara på mina frågor!
Och om någon undrar över något så är det bara att fråga!
Glada hälsningar
Beatrice Joelsson
BEATRICE JOELSSON
Sveriges Utbildningsradio AB, 105 10 Stockholm
Besöksadress: Oxenstiernsgatan 34, Kunskapshuset
TEL: 08-784 40 00 MOB: 070-83 99 583 E-POST: [email protected]
www.ur.se www.ur.se/play