• Gumsegumsan

Vilka är de bästa skalkläderna?

Har en fyraårig pojke som blivit mer och mer aktiv och nu är det dags att skaffa skalkläder till honom.

Det största kravet jag har är att det ska hålla fukten borta vid regn (kanske inte ösregn, för då tar vi regnkläder som komplement) och vara tåligt.

Det enda jag känner till är POP, men ett set kostar ändå ca 1300 kr och det känns som mycket pengar. Jag har en liten kille till som kan ärva så jag är beredd att betala en slant, men då vill jag veta att jag får det absolut bästa.

Vilka skalkläder har ni erfarenheter av och vad kan ni rekommendera?     

• Svar på tråden Vilka är de bästa skalkläderna?
  • Vit Lilja

Vi använder bara skalkläder, oavsett vindpustar eller ösregn, fattar inte alls grejen med galon. Jag tycker faktiskt att både HM och Lindex har bra skalkläder, läcker inte och sitter bra. PoP är överskattat tycker jag. Sen har STADIUM riktigt bra också, billigare än PoP men dyrare än HM.

Köpte sist skaljacka och byxor i ullared, gekås som jag blev väldigt glatt överraskad över, trodde aldrig dom skulle vara så bra. Jackan kostade 179 och byxorna 119. Billiga var dom också! 

• Gumsegumsan
    Vit Lilja skrev 2012-09-07 10:30:10 följande:

Vi använder bara skalkläder, oavsett vindpustar eller ösregn, fattar inte alls grejen med galon. Jag tycker faktiskt att både HM och Lindex har bra skalkläder, läcker inte och sitter bra. PoP är överskattat tycker jag. Sen har STADIUM riktigt bra också, billigare än PoP men dyrare än HM.

Köpte sist skaljacka och byxor i ullared, gekås som jag blev väldigt glatt överraskad över, trodde aldrig dom skulle vara så bra. Jackan kostade 179 och byxorna 119. Billiga var dom också! 

det låter ju jättebra!
    Jag har funderat lite kring sportaffärerna om de har bra varianter, jag kanske ska kika där. Jag vill gärna köpa bra grejer som kan gå i arv till lillebror. 

jag har också provat Gekås, men känner att jag blev väldigt missnöjd då de inte hållit fukten borta... men det finns ju olika märken där nere också, vet du vilket märke du köpte som du var nöjd över? 
  • marmelad
    Gumsegumsan skrev 2012-09-07 10:38:09 följande:

det låter ju jättebra!
    Jag har funderat lite kring sportaffärerna om de har bra varianter, jag kanske ska kika där. Jag vill gärna köpa bra grejer som kan gå i arv till lillebror. 

jag har också provat Gekås, men känner att jag blev väldigt missnöjd då de inte hållit fukten borta... men det finns ju olika märken där nere också, vet du vilket märke du köpte som du var nöjd över? 
    Vi har oxå skalkläder från Gekås, jackor i märket "on the peak" och byxor minns jag inte vad märket heter just nu, men det är en uggla på själva märket tror jag?! Jag gillar dem och tycker att de är väldigt bra.
    Har aldrig provat något dyrare märke, så kan inte tipsa bland dem  
  • Gumsegumsan
    marmelad skrev 2012-09-07 10:50:08 följande:
    Vi har oxå skalkläder från Gekås, jackor i märket "on the peak" och byxor minns jag inte vad märket heter just nu, men det är en uggla på själva märket tror jag?! Jag gillar dem och tycker att de är väldigt bra.
    Har aldrig provat något dyrare märke, så kan inte tipsa bland dem  
    on the peak har jag testat och det är just dessa som inte verkar ha fungerat så bra för oss... men jag minns inte att jag sett nån uggla på dem, kanske det är ett annat märke du menar trots allt?

• marmelad
    Gumsegumsan skrev 2012-09-07 10:59:58 följande:
    on the peak har jag testat och det är just dessa som inte verkar ha fungerat så bra för oss... men jag minns inte att jag sett nån uggla på dem, kanske det är ett annat märke du menar trots allt?

Nu har jag tittat på kläderna och den ena sonen har on-the-peak på sin jacka, den andra har Wave protech på sin jacka. Och båda har byxor med märket pick-a-boo. 
  • Litet My

Vi kör med POP, fast säljer vidare sedan så mellanskillnaden inte blir så stor Cool

• BelindaL

Vi kör skaljacka från stadium märket Everest och vindflecce i samma märke och pop skalbyxor. Vi är nöjda.

• yessan

Isbjörn of Sweden kör vi oxå på :)
    Men har även kört på POP, Kaxs och Reima, bara det är över (10000mm vattenpelare?) tycker jag, då håller det nästan till allt väder, och isbjörn med sina 20000 håller i allt tycker jag! :)

• Krila

Pop och didriksons har jag kört på. Men didrikson har inte varit lika bra mot vätan, men på förskolan har dom alltid regnkläder när det regnar så de har funkat ändå.

• pigglet

Pop. Köper byxor på tradera, man bör kunna få dem för 2-300. Barnen är helt torra i dem, även i ösregn. Jag tycker de håller bra också.

• sommar2001

Kör med Isbjörn. Finns inte bättre kläder. Flitigt använda men ser ut som nya efter en säsong. Håller väta och kyla ute. Helt klart värt varenda krona.

• Trulis78

Kaxs från Kapp Ahl tycker jag har fungerat jätte bra. 10 000 mm vattenpelare står det och kläderna har i alla fall hållit mina barn torra trots ordentligt regn. Prisvärda är dom också.

Vi har även haft Everest set från Stadium och varit nöjda men jag tycker ändå Kapp Ahl är bättre.

• Konvaljen

Pop. Dyra i inköp men superbra och de tål att ärvas. Just att de kan ärvas är viktigt för oss som har tre barn, då blir totalkostnaden inte så stor

• Lisa1976

Gekås Pick-a-boo  har varit kanon, har haft i flera storlekar.
    Nu har min dotter en Kaxs som hon badat i vattenpölarna med utan att bli det minsta blöt under.

Son 0804 Dotter 1101
  • Gumsegumsan

tack för allas tips!

det får nog bli POP trots allt. det känns som ett säkert kort eftersom jag inte hört om någon som varit missnöjd. vi har ju en lillebror också så totalt sett kanske man kan använda kläderna i 4-5 säsonger och då blir ju totalkostnaden inte så stor. kan man dessutom få en slant sen när man inte behöver kläderna längre så är det ju ännu bättre. 

• Tuss 1

Har varit nöjd med pop fick Everest av farmor och de fungerande jätte bra tycker jag.

Svar på tråden Vilka är de bästa skalkläderna?