• Fru Stjärna

Vanligt med muntorrhet?

Förra graviditeten var så annorlunda. Den här gången mår jag bara illa hela tiden och är supertorr i munnen. Alla tuggor bara växer i munnen när jag äter. Bröd får jag inte ner över huvud taget. Jag har testat salivhöjande tabletter, men de hjälper föga. Är så törstig hela tiden. Nätterna är värst. När jag vaknar på morgonen känns det som jag är jättebakis...

Är det fler som drabbats av muntorrhet?

• Svar på tråden Vanligt med muntorrhet?
  • DidaSara

Japp japp Kroniskt torr i munnen... Känns inte alls fräscht Dricker massor...

• barasara

Min Bm sa att det är vanligt med muntorrhet. Hon rekommenderade flourtabletter till mig. Det funkade jättebra. Kommer inte ihåg varför man blev så torr i munnen men säg vilka krämpor man undviker under en graviditet.
    Du kan ju alltid prova...det är ju inget skadligt precis. Lycka till....

• Lindonen

Jag har oxå det besväret, man får ju inte stans frächaste andedräkt heller, haha!!
    Håller med om att man känner sig bakis varje morgon när man vaknar....

• Jojo77

Samma här. Känner sig så ofräsch på morgonen speciellt.

• Lillasyrran76

Jeps, känner igen mig. Smaken i munnen har ändrats också, vet inte om det är den där metallsmaken folk pratar om men konstigt smakar det i alla fall, och illa luktar det när man vaknar.

• Fru Stjärna

Skönt att höra att det inte är något ovanligt. Konstigt att man är lika (ja kanske inte fullt lika) hispig i andra graviditen...

• Carolin i Götet

Här är en muntorris till....är snustorr inget kul alls
    Till och med jobbigt att prata ibalnd, man liksom måste stanna upp och väta munnen med det lilla salivet man har. Läkerol har varit min räddning så här långt, men nu har jag köpt Salivin på apoteket de är bra när man är torr i munnen.
    Muntorrhet vid garviditet har ajg för mig beror på att kroppen retenerar (drar till sig) vatten. Eftersom blodvolymen ska öka så måste blodet "spädas" med vatten så att volymen ökar, även blodkropparna blir ju fler. Blodvolymen ökar ju frö att syret ska transporteras runt i kroppen bättre eftersom syrebehovet ökar.

Hoppas ni förstår vad ajg menar....
    *Nana sött....*

• Mojo Jojo

Precis samma här, har aldrig haft så vid mina 2 tidigare grav. men denna gången har jag det. Skulle vilja ha en isbit i munnen hela tiden.

Svar på tråden Vanligt med muntorrhet?