• Vimsan77

Sjukanmälan från o med 8 e dagen

Hej Jag har en undran. Jag har varit självsjukskriven en vecka nu på måndag. Har hört att man måst ha läkarintyg fr.o.m. Dag 8? Är detta ett måste eller kan arbetsgivaren ge tillåtelse att vara hemma en vecka till utan läkarintyg IOM att det ändå är han som betalar ens sjuklön o ingen fk är inkopplad? Sen vet jag att man MÅSTE ha ett intyg fr.o.m. V 3 då man kopplar in fk.. Tacksam för snabbt svar:)

• Svar på tråden Sjukanmälan från o med 8 e dagen
  • Philippa

Alla arbetsgivare vill ha ett läkarintyg från 8:e dagen... även FK vill se det ifall de blir inkopplad...

• Vimsan77

min arbetsgivare tycker att jag gott kan vara hemma en vecka till då hon ser att jag har det tungt nu sista veckan av graviditeten. Jag tänkte sedan from v 3 ta fp. Så min arbetsgivare skulle nog säga att det ej behövs(om det inte finns lag på att det ska finnas, därför jag undrar)

• Gladskit
    Vimsan77 skrev 2012-09-07 13:35:24 följande:
    min arbetsgivare tycker att jag gott kan vara hemma en vecka till då hon ser att jag har det tungt nu sista veckan av graviditeten. Jag tänkte sedan from v 3 ta fp. Så min arbetsgivare skulle nog säga att det ej behövs(om det inte finns lag på att det ska finnas, därför jag undrar)

Det står i lagen, svar ja:

8 § Sjuklön skall inte avse mistade förmåner under tid innan arbetsgivaren fått anmälan om sjukdomsfallet. Sjuklönen skall dock avse sådana förmåner från och med den dag då sjukdomsfallet inträffade, om arbetstagaren varit förhindrad att göra anmälan och sådan gjorts omedelbart efter det att hindret upphört.
    Arbetsgivaren är skyldig att utge sjuklön för mistade förmåner under tid från och med den sjunde kalenderdagen efter dagen för sjukanmälan endast om arbetstagaren styrker nedsättningen av arbetsförmågan under denna tid genom intyg av läkare eller tandläkare. Intyget behöver inte innehålla närmare uppgift om vilken sjukdom arbetstagaren lider av. Om sjuklön utges för mistade förmåner under tid före anmälan skall den första ersättningsdagen eller den tidigare dag för vilken sjuklön inte utges enligt 6 § första stycket 1 anses som sjukanmälningsdag.
  • MajaVira
    Gladskit skrev 2012-09-09 19:54:39 följande:

Det står i lagen, svar ja:

8 § Sjuklön skall inte avse mistade förmåner under tid innan arbetsgivaren fått anmälan om sjukdomsfallet. Sjuklönen skall dock avse sådana förmåner från och med den dag då sjukdomsfallet inträffade, om arbetstagaren varit förhindrad att göra anmälan och sådan gjorts omedelbart efter det att hindret upphört.
    Arbetsgivaren är skyldig att utge sjuklön för mistade förmåner under tid från och med den sjunde kalenderdagen efter dagen för sjukanmälan endast om arbetstagaren styrker nedsättningen av arbetsförmågan under denna tid genom intyg av läkare eller tandläkare. Intyget behöver inte innehålla närmare uppgift om vilken sjukdom arbetstagaren lider av. Om sjuklön utges för mistade förmåner under tid före anmälan skall den första ersättningsdagen eller den tidigare dag för vilken sjuklön inte utges enligt 6 § första stycket 1 anses som sjukanmälningsdag.
    Men lagen säger ju att arbetsgivaren måste betala ut sjuklön om arbetstagaren har sjukintyg, men det innebär ju inte att (en "snäll") arbetsgivaren inte kan betala ändå.
  • Gladskit

Nä förvisso.
    Men jag förstår inte varför en arbetsgivare skulle göra så.
    Dessutom kan FK ifrågasätta att så att säga "ta över" sjuklöneperioden från dag 15 om det inte finns ett sjukintyg från 8:e dagen.

Svar på tråden Sjukanmälan från o med 8 e dagen