Vimsan77 skrev 2012-09-07 13:35:24 följande:
min arbetsgivare tycker att jag gott kan vara hemma en vecka till då hon ser att jag har det tungt nu sista veckan av graviditeten. Jag tänkte sedan from v 3 ta fp. Så min arbetsgivare skulle nog säga att det ej behövs(om det inte finns lag på att det ska finnas, därför jag undrar)
Det står i lagen, svar ja:
8 § Sjuklön skall inte avse mistade förmåner under tid innan arbetsgivaren fått anmälan om sjukdomsfallet. Sjuklönen skall dock avse sådana förmåner från och med den dag då sjukdomsfallet inträffade, om arbetstagaren varit förhindrad att göra anmälan och sådan gjorts omedelbart efter det att hindret upphört.
Arbetsgivaren är skyldig att utge sjuklön för mistade förmåner under tid från och med den sjunde kalenderdagen efter dagen för sjukanmälan endast om arbetstagaren styrker nedsättningen av arbetsförmågan under denna tid genom intyg av läkare eller tandläkare. Intyget behöver inte innehålla närmare uppgift om vilken sjukdom arbetstagaren lider av. Om sjuklön utges för mistade förmåner under tid före anmälan skall den första ersättningsdagen eller den tidigare dag för vilken sjuklön inte utges enligt
6 § första stycket 1 anses som sjukanmälningsdag.