• Sofiaochjonas

Göra egen smörgåstårta

Jag har tänkt ge mig i kast med att göra egen smörgåstårta för första gången! Ost och skinka ska det vara, men vad fyller man den med? Köper man landgångsbröd eller funkar vanlig formfranska lika bra? 

Tips mottages tacksamt.. =) 

• Svar på tråden Göra egen smörgåstårta
  • Tesse1000

Vanlig formfranska går bra, men tänk på att lägga skivorna omlott annars hänger tårtan inte ihop särskilt bra.

• Indiansommar

Jag brukar ta vanligt rostbröd och skära bort kanterna och använda. Landgångsbröd funkar också, men är dyrt och ibland finns det runt bröd i frysen på tex coop som är till för smörgåstårta om man vill göra en rund. Men tänk på att alltid skära bort kanterna på brödet för det blir hårt och torrt.

Lager 1: Mjukost & skinka
    Lager 2: Majonäs, tonfisk och kokt ägg
    Lager 3 har jag ibland, ibland inte och då tar jag och rör ihop av det som är kvar!

Ibland väljer jag mimosa sallad i stället för tonfisks röran, men tänk på att köra den i mixern lite först så att inte fruktbitarna blir så stora!

Stryker sedan ett tunt lager av vispad grädde över hela tårtan och garnerar med räkor, tomat, ägg, ost, vindruvor, skinka, paprika, mm. 

• Indiansommar

Jag lägger inte bitarna omlott, då blir varje bit färdigskuren och som en "bakelse" lätt och ta, då behöver man inte skära bitarna och lättare att beräkna hur många bitar det blir. Köp gärna det lite mindre brödet som ofta är billigt på tex willys så blir inte så stora bitar.

• Emmi27

Det här låter äckligt men det blir jättegott: leverpastej med gurka blandat med lite vispad grädde. Sen har jag skagenröra samma tårta men det är svingott

• Majandra

Samma här, leverpastej och litegrädde och smörgåsgurka mixat blir ett jättegott lager. Sen brukar jag göra mimosasallad med finhackad rökt skinka också :)

• Eleonor01

Smörgåstårta

För: 8-10 personer

12 st landgångsbröd

Fyllning ett:
    200 g bostongurka
    250 g leverpastej
    1 dl crème fraiche

Fyllning två:
    Ca 400 g räkor
    3 hårdkokta ägg
    1 dl majonnäs
    1 dl crème fraiche
    ½ tsk salt
    3 msk dill (eller efter smak)
    Citronsaft efter smak

Fyllning tre:
    400 g mimosasallad
    400 g kassler (eller skinka)

Topping
    3 dl crème fraiche
    2,5 dl majonnäs

Plus dekoration

Dag ett:
    Fyllning ett: mosa leverpastejen med gaffel, tillsätt bostongurka och crème fraîche. Rör klumpfritt. Fördela på första botten. Lägg på andra botten.

Fyllning två: koka äggen, låt svalna och riv dem sedan på den grova sidan på ett rivjärn eller hacka dem. Hacka räkorna. Blanda majonäs, crème fraîche, räkor, ägg, salt, citronsaft och dill. Bred på andra botten. Lägg på tredje botten.

Fyllning tre: hacka/dela/skär kasslern/skinkan i små bitar. Rör ihop med mimosasalladen och fördela på tredje botten. Lägg på fjärde botten.

Blanda majonnäsen och crème fraichen och bred på över hela tårtan, spara det som blir över till dagen efter då brödet kan suga upp en del av majonnäs och crème fraicheblandningen. Låt vila i kylen över natten.

Dag två:
    Fördela resten av majonnäs och crème fraiche blandningen där det saknas. Klä med isbergssallad och börja dekorera.

Lycka till :)

• tro  hopp  kärlek

Du kan även beställa botten på ditt lokala bageri, det kan kosta runt 80 kr för en som är stor som en långpanna,

Här är mitt bästa recept, och det är inte så mäktigt.
    Lager 1
    Lätta på botten
    Bredbar leverpastej
    Gurksallad nästgårds

Lager 2
    Lätta
    2 dl gräddfil (eller vispad grädde)
    1 dl majonäs
    1 burk tonfisk i vatten
    3 hårdkokta hackade ägg
    1/2 dl dill (färsk/frusen) eller 1-2 msk torkad
    1 dm hackad purjolök
    citronsaft 

Fyll dagen innan och plasta in. Garnera dagen efter, (smeta in toppen med lätta och majonäs så fäster skinkan och salladen. 

Svar på tråden Göra egen smörgåstårta