• MartinAndersson

Kommer jag någonsin få veta vad försäkringen kostar?

Bakgrund: Jag och min fru ska teckna varsin sjuk- och olycksfallsförsäkring och de svar vi får är god dag yxskaft, enligt nedan. Är det jag som är korkad eller deras svar!?

Och vet någon vad deras försäkring kostar efter 54 års ålder? Eftersom dom inte ger något svar så måste det vara svindyrt. 

Vår resa till kunskap började den 13 augusti 2012.

Hej, vi ska teckna varsin kombinerad sjuk och olycksfallsförsäkring och sitter nu och kollar runt. Hittar dock inte prisuppgift för er sjuk- och olycksfallsförsäkring efter 54 års ålder. 

Gäller samma pris 55-65 år som 51 - 54 år? Eller är det annat pris då (i sådana fall vore vi tacksamma för fullständiga prisuppgifter)?  

//Martin

Den 14 augusti 2012 08:53 skrev box_th-privat <[email protected]>: 

Hej Martin! 

Tack för ditt mail. 

Vi har tyvärr ingen sjuk & olycksfall som kan tecknas efter 54 års ålder. Försäkringen som vi erbjuder därefter är 55+ och det är endast olycksfall. Välkomna åter om det är något mer vi kan hjälpa er med.

Hej Emanuella,  

Vi är 30 respektive 27 år - så vi klarar alltså ålderskravet!   

Innan vi tecknar en försäkring önskar vi uppgift om vad försäkringen skulle kosta oss per år från 54 års ålder.  

Är det samma pris eller blir den dyrare/billigare?  

//Martin 

Hej igen! 

Om ni tecknar nu så behåller man försäkringen upp till 65 års ålder sen får man erbjudande om 55+ som endast är olycksfall. Jag skickar prisbladen till er så att ni kan se skillnaderna. 

(min kommentar - prislistan visar enbart pris upp till 54 års ålder)

Hej igen,  

Blir inte riktigt klok på detta här. Är nog lite för trög. Vad gäller av följande alternativ?  

1. Sjuk- och olycksfallsförsäkringen övergår vid 55 års ålder till "55+" och vi har då enbart ett skydd för olycksfall.  
    2. Jag kan ha kvar mitt skydd för både sjuk och olycksfall fram till jag fyller 65 år. Därefter övergår den till en ren olycksfallsförsäkring? Om detta alternativ - vad kostar försäkringen per år efter 54 års ålder?  
    3. Annat - i sådana fall vad? 

P.S: Om du inte redan förstått det. Förklara som om jag är fem år gammal!  

/Martin 

Den 3 september 2012 13:17 skrev box_th-privat <[email protected]>: 

Hej Martin, 
    Du verkar förstått allt rätt men jag förklarar igen =) 
    TryggVuxen kan du behålla tills 65 års ålder. Efter det kommer du erbjudas en försäkring som gäller endast för olycksfall. 
    Jag kan inte nu svara på vad din försäkring kommer att kosta då detta kan skilja mot priserna idag. 

Återkom gärna om du inte är med på vad jag skriver ovan. 
    Ha en fin dag.

hej igen,  

men om vi utgår från er nuvarande prislista. Vad skulle försäkringen kosta då? 

//Martin

Hej igen =) 
    Här ser du de olika alternativen för TryggVuxen-försäkringen och vad de kostar:   
    https://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/pdf/2012/P00428_1204%20Prisblad%20Trygg%20Vuxen_KLAR.pdf 

(min kommentar - prislistan visar - återigen-  enbart pris upp till 54 års ålder)

Den 7 september 2012 15:08 skrev Martin Andersson <[email protected]>:

Hej igen,  

Jag har sett den prislistan. Min fråga är vad försäkringen kostar EFTER 54 år, d.v.s. när jag är 55-65 år eller: 

Ålder                     Premie

55 år                         ?

56 år                         ?

57 år                         ?

58 år                         ?

59 år                         ?

60 år                         ?

61 år                         ? 

62 år                         ?

63 år                         ?

64 år                         ?

65 år                         ?

Undrar vad dom svarar...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer jag någonsin få veta vad försäkringen kostar?
  • Ms H

Priset sätts väl efter hur gammal du är när du tecknar försäkringen? Dvs du ska enbart titta på vad priset är för er nuvarande åldersgrupper. Om du är 30 år nu, så betyder det INTE att du kan titta i tabellen och se vad du kommer att betala om tio år genom att titta på 40 år, utan priset kommer att ändras med KPI och säkerligen beroende på hur det går för företaget (precis som alla försäkringar). Den försäkring du tecknar kan du om du vill behålla tills du fyller 65, men inte längre. Vad olycksförsäkringen kostar för en 65-åring om 35 år kan de förstås inte förutspå idag.

• Dina08
    Ms H skrev 2012-09-07 16:40:23 följande:
    Priset sätts väl efter hur gammal du är när du tecknar försäkringen? Dvs du ska enbart titta på vad priset är för er nuvarande åldersgrupper. Om du är 30 år nu, så betyder det INTE att du kan titta i tabellen och se vad du kommer att betala om tio år genom att titta på 40 år, utan priset kommer att ändras med KPI och säkerligen beroende på hur det går för företaget (precis som alla försäkringar). Den försäkring du tecknar kan du om du vill behålla tills du fyller 65, men inte längre. Vad olycksförsäkringen kostar för en 65-åring om 35 år kan de förstås inte förutspå idag.

• krompa

Priset på försäkringen gäller bara 1 år i taget, oftast höjer de några ören/kronor vid varje förnyelse, så exakta summor kan du inte få då det gäller så långt in i framtiden. Vi vet ju inte ens om den svenska kronan finns kvar då...

• MartinAndersson

så ni menar att jag är dum som vill veta prislistan när jag tecknar försäkringen? 

Ms H skrev 2012-09-07 16:40:23 följande:
    Men jag får en uppskattning över hur mycket priset höjs (eller sänks) när jag blir äldre och kan ta ställning kring om jag vill teckna försäkringen. Köper jag exempelvis en tv på avbetalning vill jag veta varje månadskostnad under HELA perioden, inte bara de två första månaderna och sedan får det bli som det blir. När det häller Trygg Hansas försäkring vet jag vad det kostar till 54 års ålder - sedan vet jag ingenting.
    krompa skrev 2012-09-07 18:19:31 följande:
    Priset på försäkringen gäller bara 1 år i taget, oftast höjer de några ören/kronor vid varje förnyelse, så exakta summor kan du inte få då det gäller så långt in i framtiden. Vi vet ju inte ens om den svenska kronan finns kvar då...
    Varför har då övriga försäkringsbolag jämförelsepriser? Och varför Har Trygg Hansa priser tom 54 års ålder? Med ditt resonemang borde det ju inte finnas några prislistor? 
  • Ms H

Priset för en 54-åring som tecknar försäkringen idag är högst troligen inte detsamma som priset är för den 54-åring som tecknade sig försäkring för 15 år sedan. Så prislistan anger inte det du söker svar på, om jag fattar det rätt.

• clembke

Det är ju skillnad på att köpa en tv på avbetalning o teckna en försäkring. Du betalar (förhoppningsvis) inte på tvn om 35 år.

Priserna på försäkringar skiljer sig från år till år.

Din prislista visar väl vad en 54 åring betalar idag på sin försäkring o inte vad en blivande 54 åring kommer att betala när h*n bli 54 om kanske 10 år.

Då ni har många år kvar till 54 så är det knappt intressant vad det kommer att kosta då. För mkt kan hända på vägen. Bolaget kan gå i konkurs, vi är med i euro eller annan valuta som kommer kanske om 20 år, hälsan för dåtidens 54åringar kan se helt annorlunda ut o det gör att försäkringarna blir billiga/dyrare osv osv...

Kolla runt o se vad dom kostar för er idag o vad olika bolag har för olika villkor. Villkoren kan skilja sig mellan olika bolag o det kan vara mer intressant än vad dom kostar kan jag tycka. Jag vill att dom ska gälla för så mkt som möjligt.

Tex kan vissa bolag ha villkor för dom flesta hjärtsjukdomar medan vissa bara ha för några..

• Tramsa

Tja, förmodligen kommer du att få en tydlig prisuppgift samma månad som du fyller 55. Men det fanns inget sånt alternativ att kryssa i.

• Ms H

Man har ju ingen aning om vad ens hemförsäkringen kommer att kosta om 10-20 år heller.

• annox

Du som är yxskaftet i den konversationen måste jag säga :)

• annox

Varför vill du veta vad det kommer att kosta om 25 år???

Svar på tråden Kommer jag någonsin få veta vad försäkringen kostar?