• RockaTot

Tips för att snyggt skydda väggar mot fettfläckar

Vi har inte plats att äta alla i köpet. Så vi äter i vardagsrummet och lycks inte förhindra att våra barn på ett eller ett annat sätt förstör tapeten. Det går sakta utför.. Det är ingen ide att tapetsera om innan barnen är äldre så jag funderar på en alternativ lösning för att dölja de fettfläckar som finns och förhindra nya. Tänker på tyg - kan man göra nått fint med det vid själva matbordet som står intill väggen, eller dekaler av något slag? Hur förhindrar du förstörda tapeter utan exemplariskt bordsskick och konstant tvättande och torkande av händer?

• Svar på tråden Tips för att snyggt skydda väggar mot fettfläckar
  • La Lola

Vad gör era barn egentligen? Slänger mat omkring sig?Förvånad

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Vickan I
    Hmm får Déjà vu på denna tråd, skumt!

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • RockaTot
    La Lola skrev 2012-09-07 19:29:04 följande:
    Vad gör era barn egentligen? Slänger mat omkring sig?

Ja det förekommer ju ;) men mest har de en förmåga att kladda ner händena och ta på tapeten :o
    Vickan I skrev 2012-09-07 19:38:14 följande:
    Hmm får Déjà vu på denna tråd, skumt!
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)

Har du nyss skrivit, läst eller tänkt på en tråd som denna?
  • La Lola
    RockaTot skrev 2012-09-07 20:27:12 följande:

Ja det förekommer ju ;) men mest har de en förmåga att kladda ner händena och ta på tapeten :o
    Så ni låter de hoppa ner från bordet innan du torkat av de?
  • La Lola
    La Lola skrev 2012-09-07 20:36:31 följande:
    Så ni låter de hoppa ner från bordet innan du torkat av de?
    stolen snarare...trött...
  • RockaTot
    La Lola skrev 2012-09-07 20:36:49 följande:
    stolen snarare...trött...

Nee, men de återkommer :p Ingen med snygga tips?
  • LadyTeague

Köp en spånskiva och klä den med någon snygg vaxduk, fungerar utmärkt att ställa mot väggen. Då kan du även sy på några söta fickor till ex servetter och sådant.

• RockaTot
    LadyTeague skrev 2012-09-08 18:17:21 följande:
    Köp en spånskiva och klä den med någon snygg vaxduk, fungerar utmärkt att ställa mot väggen. Då kan du även sy på några söta fickor till ex servetter och sådant.

Tack,riktigt bra ide, då markerar vi mer med vart matdelen är i v-rummet :) Hittar man sånna på typ bahouse?
  • LadyTeague
    RockaTot skrev 2012-09-09 23:16:41 följande:

Tack,riktigt bra ide, då markerar vi mer med vart matdelen är i v-rummet :) Hittar man sånna på typ bahouse?
    Ja, det finns väl på alla byggvaruhus. Säkert även på coop bygg. De brukar dessutom inte vara dyra, jag betalade nog bara 200kr för 140(?) x 260cm (använder min som sänggavel med ett tjockt täcke under tyget).
  • RockaTot
    LadyTeague skrev 2012-09-10 01:07:58 följande:
    Ja, det finns väl på alla byggvaruhus. Säkert även på coop bygg. De brukar dessutom inte vara dyra, jag betalade nog bara 200kr för 140(?) x 260cm (använder min som sänggavel med ett tjockt täcke under tyget).
    haha, ja men en sänggavel letar jag ju också efter och har inte hittat någon jag vill ha
  • SupersurasunkSara

Skivor finns på alla byggföretag, mer eller mindre dyra Standardmått är 120x240 ungefär.
    (Vissa är 124x244 av nån anledning)

Eller så spikar/skruvar i fast en list nära taket som ni fäster kardborreband på, finns självhäftande och så fäster ni den mjuka delen av ett kardborreband på ett tug och fäster. Det är lätt och snabbt gjort att byta. Alt att ni skruvar i två krokar i väggen högt upp som ni sen lägger en rundstav på. Trä på ett tyg först bara så Man kan köpa en färdig gardin om man inte vill sy.

• RockaTot
    SupersurasunkSara skrev 2012-09-13 18:18:13 följande:
    Skivor finns på alla byggföretag, mer eller mindre dyra Standardmått är 120x240 ungefär.
    (Vissa är 124x244 av nån anledning)

Eller så spikar/skruvar i fast en list nära taket som ni fäster kardborreband på, finns självhäftande och så fäster ni den mjuka delen av ett kardborreband på ett tug och fäster. Det är lätt och snabbt gjort att byta. Alt att ni skruvar i två krokar i väggen högt upp som ni sen lägger en rundstav på. Trä på ett tyg först bara så Man kan köpa en färdig gardin om man inte vill sy.
    Åhh mycket bra, låter enkelt att tvätta också!!!
  • SupersurasunkSara
    RockaTot skrev 2012-09-17 01:06:16 följande:
    Åhh mycket bra, låter enkelt att tvätta också!!!
    Det är det också Jag hade en sån gardin i mitt gamla  hem, tror bild finns i albumet. En slät kappa uppsatt med kardborreband. Smidigt och slät blev den också
  • Koppkaka

La lola, kom med tips istället för att ifrågasätta sådär nedvärderande.

Svar på tråden Tips för att snyggt skydda väggar mot fettfläckar