• Anonym

Fler med hälsporre? Jag botade min själv med receptfri salva!

Har lidit av denna fotåkomma i snart 5 månader, dvs inflammation i ligamenten under ena foten. Varit hos doktorn och fått Voltaren, antiinflammatorisk gel mm. Remiss till ortoped för utprovning av specialsulor mm. Har redan köpt bra skor (Ecco, Dr Sholl), stretchat ofta, masserat osv. Men läkningen har gått sakta sakta under dessa månader.

Tills jag på ren impuls köpte en burk tigerbalsam på apoteket. Jag masserade flera gånger per dag (slutade med all medicin och gel), och hör och häpna: Jag är i princip helt smärtfri nu! På bara en vecka!

Så ett tips till er med liknande problem: testa tigerbalsam först innan ni går på det tunga (och biverkningsfulla) artilleriet!  

• Svar på tråden Fler med hälsporre? Jag botade min själv med receptfri salva!
  • Anonym (saxat från nätet)
    Tigerbalsam är en salva som med sina ingredienser värmer det område som man applicerar salvan på och även ökar blodtillförseln till det område på grund av dem aromatiska ingredienserna. Ökad blodtillförsel är kritisk för att ett skadat område ska kunna läka ordentligt. För utan blodet kan inte det skadade området få hjälp av kroppens byggstenar, vilket hämmar läkningen och skadan tar längre tid att reparera.

Tigerbalsam fungerar effektivt mot lindrigare skador som stukningar, svagare inflammationer, ledvärk, sträckningar och även mot ryggvärk. Det finns även dokumenterat att det ska fungera bra mot mindre insektsbett.
    Varför man borde föredra tigerbalsam framför modernare smärtstillande: Tigerbalsam täcker det mesta vid din skada. Den lindrar smärta, den hjälper till att läka dina skador och lindrar besvär vid rygg och magsmärta. Man kan även använda tigerbalsam i förebyggande syfte. Det är mycket bättre att använda någonting som är naturligt, istället för att äta smärtstillande tabletter för lindring och muskelavslappning då flera av dagens smärtstillande också ger levern stryk

Personliga reflektioner: Jag kom första gången i kontakt med tigerbalsam efter en lätt kampsportsskada. Jag hade överansträngt fotlederna och det gjorde väldigt ont och var lite svullet. Jag smörjde in fotlederna med tigerbalsam och kände först en mycket bekväm kylande effekt och smärtan försvann nästan på en gång och det var mindre ömt. Jag kunde inte sova dem närmsta nätterna utan att applicera salvan, så jag blev verkligen beroende av den. Har efter det använt salvan vid ryggont och ledvärk vilket jag har ofta och är extremt glad över att tigerbalsam finns då jag hellre använder det än att bli tvungen att äta smärtstillande piller. Jag tycker tigerbalsam är en jättebra produkt och att alla borde ha en liten burk hemma i sitt badrumsskåp. Jag rekommenderar den till alla!

• SupersurasunkSara

TACK! Ska genast testa! Har haft mitt skit i över ettår nu. PLUS hälseneinflammation på samma ben. Ska snarast skaffa tigerbalsam.

SupersurasunkSara skrev 2012-09-08 11:47:58 följande:
    TACK! Ska genast testa! Har haft mitt skit i över ettår nu. PLUS hälseneinflammation på samma ben. Ska snarast skaffa tigerbalsam.
    Lycka till! Funkar det så funkar det...
  • missen73

Min läkare tipsade mig om tigerbalsam mot hälsporre i tidigt skede men det hjälpte inte alls

missen73 skrev 2012-09-08 12:45:38 följande:
    Min läkare tipsade mig om tigerbalsam mot hälsporre i tidigt skede men det hjälpte inte alls
    Vad synd. Vad hjälpte dig?

Men jag har kombinerat med bra skor och inläggsulor, massage flera gånger om dagen. Tror nog det är en kombination av faktorer som spelar in. Tigerbalsam kan vara det där lilla extra som gör susen. Hälsporre kan man dras med i ett par år i värsta fall, om man inte behandlar.
  • missen73

Jag har fortfarande känningar av min 1 år efter jag fick den , lindrar med varma fotbad , zoonsalva o Ipren när det är som värst !

missen73 skrev 2012-09-08 16:16:57 följande:
    Jag har fortfarande känningar av min 1 år efter jag fick den , lindrar med varma fotbad , zoonsalva o Ipren när det är som värst !

Vad tråkigt! Fick du inga gjutna sulor av ortopeden? Jag fick höra hur otroligt viktigt det var, för att avlasta de inflammerade ligamenten. Samt att gå med ortopediska inneskor på hårda golv. Dessutom är högklackat ok! Dock inte platta skor, det är no no!
  • missen73

Jo men jag tycker dom är skitäckliga att ha så jag har köpt ett par vanliga träningskor som funkar bättre , dyra men värt det ! Foppa funkar oxå :)

missen73 skrev 2012-09-08 16:33:49 följande:
    Jo men jag tycker dom är skitäckliga att ha så jag har köpt ett par vanliga träningskor som funkar bättre , dyra men värt det ! Foppa funkar oxå :)

Där ser man! Då kanske jag skippar mina sulor också, verkar bökigt... Är ju så mycket bättre nu på egen hand! Har du kvar tigerbalsamen? Du kan ju alltid testa nu när du är bätte, att massera in foten lite ett par gånger om dan. Kan ju inte skada iaf?

Kram, trevlig lördag! 
  • Anonym

Det finns tre sorters Tigerbalsam. TS! Vilken sort använde du? Röd,Vit eller Soft?

• missen73

Har testat men den hjälper inte , så använder tigern till nacken istället :)

Anonym skrev 2012-09-08 18:41:50 följande:
    Det finns tre sorters Tigerbalsam. TS! Vilken sort använde du? Röd,Vit eller Soft?

Jag använder den vita!
  • Espana

Haft hälsporren i 2 månader nu. Ha inte använt nåt för det. Nu tog ja tigerbalsam för att se om de hjälper. Och det va tur att jag hitta tipset. Bra att ni rekomenderat det. Ha aldrig haft hälsporre tidigare heller. Tack alla pch hoppas det känns bättre imorn redan.

Svar på tråden Fler med hälsporre? Jag botade min själv med receptfri salva!