Tigerbalsam är en salva som med sina ingredienser värmer det område som man applicerar salvan på och även ökar blodtillförseln till det område på grund av dem aromatiska ingredienserna. Ökad blodtillförsel är kritisk för att ett skadat område ska kunna läka ordentligt. För utan blodet kan inte det skadade området få hjälp av kroppens byggstenar, vilket hämmar läkningen och skadan tar längre tid att reparera.
Tigerbalsam fungerar effektivt mot lindrigare skador som stukningar, svagare inflammationer, ledvärk, sträckningar och även mot ryggvärk. Det finns även dokumenterat att det ska fungera bra mot mindre insektsbett.
Varför man borde föredra tigerbalsam framför modernare smärtstillande: Tigerbalsam täcker det mesta vid din skada. Den lindrar smärta, den hjälper till att läka dina skador och lindrar besvär vid rygg och magsmärta. Man kan även använda tigerbalsam i förebyggande syfte. Det är mycket bättre att använda någonting som är naturligt, istället för att äta smärtstillande tabletter för lindring och muskelavslappning då flera av dagens smärtstillande också ger levern stryk
Personliga reflektioner: Jag kom första gången i kontakt med tigerbalsam efter en lätt kampsportsskada. Jag hade överansträngt fotlederna och det gjorde väldigt ont och var lite svullet. Jag smörjde in fotlederna med tigerbalsam och kände först en mycket bekväm kylande effekt och smärtan försvann nästan på en gång och det var mindre ömt. Jag kunde inte sova dem närmsta nätterna utan att applicera salvan, så jag blev verkligen beroende av den. Har efter det använt salvan vid ryggont och ledvärk vilket jag har ofta och är extremt glad över att tigerbalsam finns då jag hellre använder det än att bli tvungen att äta smärtstillande piller. Jag tycker tigerbalsam är en jättebra produkt och att alla borde ha en liten burk hemma i sitt badrumsskåp. Jag rekommenderar den till alla!