• Anonym (fegis)

Hur vågar man stöta?

Jag är upp över öronen förälskad i en man. Vi började som kollegor och jag kände ett "hallelujah-moment" från första stund jag såg honom. Jag älskar att vara i hans närvaro, och ingen annan har någonsin fått mig att må så bra som han gör. Vi har det skittrevligt ihop, och vi trivs. För ett år sedan bytte han arbetsplats och jag tänkte att vi troligtvis skulle tappa kontakten. Men vi har fortsatt att umgås och vi smsar dessutom varandra flera gånger i veckan. Smsen skrivs med glimten i ögat, och har en skämtsam ton. När vi träffas pratar vi om allt mellan himmel och jord, och ofta skrattar vi så att vi gråter.

Jag har alltså haft känslor för den här mannen i snart fyra år och aldrig vågat säga vad jag känner. Varför? Jag är rädd för att stå med skägget i brevlådan och få nobben. Jag har haft ett förhållande tidigare i mitt liv. Det varade i drygt sex år, men då blev vi ihop i gymnasiet.

Hur gör man? Jag vet inte hur man tar initiativ till en relation, och jag är rädd att förlora vänskapen och känna mig bortgjord.

• Svar på tråden Hur vågar man stöta?
  • Anonym

Har det inte blivit något på 4 år?? Är båda intresserade brukar det gå myyyyycket fortare.

• Anonym (fegis)

Jag vet inte hur intresserad han är av en relation, alternativt i vilken takt hans känslor har utvecklats. Han har liksom jag varit singel största delen av hans vuxna liv. Ingen av oss är typen som har relationer, om man kan säga så.

• Anonym
    Anonym (fegis) skrev 2012-09-08 13:35:26 följande:
    Jag vet inte hur intresserad han är av en relation, alternativt i vilken takt hans känslor har utvecklats. Han har liksom jag varit singel största delen av hans vuxna liv. Ingen av oss är typen som har relationer, om man kan säga så.

aha, gulligt

men du, man måste våga saker och ting, annars är livet inget värt
    är er vänskap tillräckligt stark så kommer den inte förstöras för att du berättar att du är kär i honom

finns det vibbar mellan er?      
  • Anonym (fegis)

Jag upplever det som att det finns vibbar, men samtidigt vet jag inte om det är rent önsketänkande från min sida. Vi kramas när vi ses, och det är långa varma kramar som aldrig vill ta slut. Han har ett leende som gör att det slår volter i mig, och han är, åtminstone i min förälskade tankevärld, allt jag någonsin velat ha.

Jag är en sån tjej som killar gärna vill vara med, men de vill oftast aldrig vara mer än vänner. Jag har "höjt bössan" och chansat flera gånger men fått nobben. Det har tagit mig riktigt hårt och därför är jag väldigt rädd för att försöka. Särskilt i detta fall när jag är så rysligt förälskad och det aldrig riktigt verkar gå över.

• Anonym (fegis)

Hur gör man? Jag behöver seriöst coachning i det här.
    Säger man bara: "hörrudu, jag är förälskad i dig. Vad gör vi nu?" eller är man lite mer diskret kring det och bjuder ut honom? Samtidigt vet jag inte hur man får det att kännas mer romantiskt än vänskapligt om vi skulle gå ut och käka.

• MittAnvändarnamn

Har du inte möjlighet att bjuda hem honom på middag då..istället för att ni ses ute? På så sätt är det ju fortfarande "som vänner" men om allt känns rätt kan ni kanske ta ett glas vin till middagen, sätta på en film och hamna bedvid varandra i soffan? Det känns oftast mindre krystat om man ses på hemmaplan istället för ute bland folk. Tycker inte du ska kasta dina känslor på honom - utan ta det lugnt och känn dig fram.. Om han är med på allt och inte backar så får du ju liksom svar på dina funderingar :)

• Anonym (fegis)

Bra idé. Vi ska visserligen iväg på en kompisresa om drygt en vecka. Han, jag och två till. Han och jag ska dela rum under vistelsen. Får se hur det går. Jag vill ha honom i mitt liv för han är en fantastisk människa, och jag hoppas verkligen att mina känslor är besvarade. Ska tänka på att inte kasta känslorna över honom, har jag väntat så här länge så är det väl ingen större brådska nu heller ;)

• MittAnvändarnamn

Jamen då så..då är det ju bara att hålla tummarna för att resan blir som du hoppas! Nej som sagt..ingen stress, ibland är det bra att skynda långsamt :)

• Anonym (fegis)

Någon mer som vill ge mig råd?

• Anonym (fegis)

mittanvändarnamn: Hoppas bara att mitt "skynda långsamt" inte blir för långsamt så att det till slut blir försent.

• Anonym

Kom ihåg att ett förhållande är en annan sak än en flört - bara för att ni kommer överens på den nuvarande basisen så betyder inte det nödvändigtvis att ni kommer att funka som ett par. Det är en helt annan sak att få en kollega/kompis att "må bra" och att få sin partner att göra det. Nyckeln till ett lyckligt liv är låga förväntningar! Lycka till!

• Anonym (fegis)

Anonym: Det har du rätt i. Och jag har flera gånger funderat på om jag i min mångåriga förälskelse höjt honom till skyarna för mig själv. Det är 50/50 om vi skulle fungera som par. Men jag vill ta chansen, jag hoppas bara att jag får mod till det.

• MittAnvändarnamn

Det är skillnad mellan att lugnt och stilla berätta att man är intresserad och att kasta sig omkring halsen och förkunna att "jag-kommer-dö-om-vi-inte-gifter-oss-NU!". Det var det jag menade med att ta det sakta och säkert.. Om du haft känslor för mannen i 4 år så är det _verkligen_ på tiden att du gör något :)

• Anonym

Tycker definitivt du ska berätta hur du känner. Men på ett lugnt och sofistikerat sätt. Om han också har känslor för dig kommer han nappa direkt, tro mig. Om inte du tar chansen så kanske en annan kvinna ser sin chans, har du tänkt på det?

Du lever bara en gång, vad är det värsta som kan hända? Han ger dig nobben? Ja då har du iallfall fösökt. det är som att vilja vinna på lotto. Om du aldrig utsätter dig för chansen att spela så kan du omöjligt vinna. OM han nobbar dig så har han bara gått miste om en chans med dig och tro mig att det finns andra män som kommer vilja ta den chans han missar.

Tro på dig själv och just do it!!

FInns en sida om skriver om kärlek och relationer, hur man går vidare efter att ha fått nobben, hur man vet om ngn är intresserad m.m. Lovestandars.se  Kanske kan du få en ego- boost där så du äntligen vågar!

Lycka till!         

• Frankk

Plocka in alkohol i bilden. Festa ihop och sen lägger du in en stöt lite subtilt, så ni hamnar i säng. Eller ialla fall så att du tar på han på ett sensuellt sett. Det är ju alldeles för risky att ta detta nyktert och dåliga odds på att det ska lyckas, tror jag. Stor risk för kalla fötter om du chockar han med för mycket ärlighet, för snabbt.

Den tyngsta sorgen är att inse att vi själva är enda orsaken till alla våra motgångar.
  • Anonym
    Frankk skrev 2012-09-09 00:32:44 följande:
    Plocka in alkohol i bilden. Festa ihop och sen lägger du in en stöt lite subtilt, så ni hamnar i säng. Eller ialla fall så att du tar på han på ett sensuellt sett. Det är ju alldeles för risky att ta detta nyktert och dåliga odds på att det ska lyckas, tror jag. Stor risk för kalla fötter om du chockar han med för mycket ärlighet, för snabbt.
    varför skulle han få kalla fötter om han är intresserad själv?
  • Anonym (fegis)

anonym: Rolig sajt. Fick mig att dra på smilbanden ;) Vill han inte har mig så finns det väl nån mening med det. Förhoppningsvis finns lyckan på annat håll i så fall.

• Anonym (fegis)

Frankk: Han är nykterist (jobbar med alkoholskador), så alkohol är nog ingen idé ;)
    Men jag tror på att långsamt visa att jag vill vara mer än bara vänner. Men att försöka få honom i säng är nog inte riktigt the way to go. Han är inte den typen, om man kan säga så.

• Anonym (fegis)

Kan berätta en anekdot, som säkert inte är märkvärdig i sig själv, och ni relationsvana rycker säkert på axlarna för det, men ändå:
    Vi smsade en kväll, fjantade oss, pratade om ditten och datten. Det började bli sent och jag skulle upp och börja jobba klockan sex så jag skriver typ "godnatt och sov gott". Varpå han skriver "Du också :) Puss!"

Jag vet att folk skriver puss & kram och sånt i sms. Men detta är inte hans stil överhuvudtaget. Det behöver säkert inte betyda något, men ändå så... Han är väldigt...ordentlig. Uttrycker sig i stil med "Hoppas du har det bra tills vi hörs nästa gång", "Vi får höras av" eller "Hör av dig!".

Vad gjorde jag då? Ja, stolpskott som man är så låg jag och glodde på telefonen och försökte fundera ut vad jag skulle svara, sedan somnade jag drygt två timmar senare och han fick aldrig nåt svar tillbaka. Why do fools fall in love?

Svar på tråden Hur vågar man stöta?