Dagsvilan för en 1 1/2 åring
Min dotter på 1 1/2 år har alltid haft svårt att komma till ro o somna. Vagnen har funkat bäst så där har hon sovit mest sen hon var liten. (För där är hon fastspänd med bältet o kan inte ta sig ur vilket hon vet och det får henne att koppa av direkt :)
När hon började dagis nu var jag lite osäker på hur hon skulle kunna somna på en madrass. (På kvällen måste vi ligga nära nära henne o hålla om henne för att hon inte ska hålla sig själv vaken med alla möjliga konster).
Månaden innan dagisstart provade vi återigen att lägga henne i sängen efter lunch o göra som på kvällen. Då somnade hon bra för det mesta. Men nu sedan dagis har börjat är det i bland omöjligt att få henne att somna i sängen hemma efter lunch, på dagis däremot går det jättebra, det ligger en fröken brevid henne o buffar lite i rumpan :) Men hemma gör hon ALLT för att inte somna (fast hon kan va hur trött som helst) Efter 1 1/2 timma har hon ibland fortfarande inte somnat, men om ´vi skulle lägga henne i vagnen skulle hon somna på stört. Visst det är skönt att hon gillar vagnen men tänkte man skulle sippa dra den över tröskeln inne nu i vinter, hade varit smidigt att bara kunna lägga henne i sängen (särskilt om man är borta)
Jag förstååår inte varför hon inte kan lägga sig ner o koppla av o somna här hemma efter lunch!!?? Vi har gjort på samma sätt nu länge så rutiner har vi...men funderar på om dagsrutinen är för lik kvällsrutinen... det kanske inte är så bra??? (Vi har tvärr ingen plats i vår lilla lgh för en madrass på golvet)
Hur ser era rutiner ut inför vilan/sovstunden på dagen??