Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Tezz11

Dagsvilan för en 1 1/2 åring

Min dotter på 1 1/2 år har alltid haft svårt att komma till ro o somna. Vagnen har funkat bäst så där har hon sovit mest sen hon var liten. (För där är hon fastspänd med bältet o kan inte ta sig ur vilket hon vet och det får henne att koppa av direkt :) 

När hon började dagis nu var jag lite osäker på hur hon skulle kunna somna på en madrass. (På kvällen måste vi ligga nära nära henne o hålla om henne för att hon inte ska hålla sig själv vaken med alla möjliga konster). 

Månaden  innan dagisstart provade vi återigen att lägga henne i sängen efter lunch o göra som på kvällen. Då somnade hon bra för det mesta. Men nu sedan dagis har börjat är det i bland omöjligt att få henne att somna i sängen hemma efter lunch, på dagis däremot går det jättebra, det ligger en fröken brevid henne o buffar lite i rumpan :) Men hemma gör hon ALLT för att inte somna (fast hon kan va hur trött som helst)  Efter 1 1/2 timma har hon ibland fortfarande inte somnat, men om ´vi skulle lägga henne i vagnen skulle hon somna på stört. Visst det är skönt att hon gillar vagnen men tänkte man skulle sippa dra den över tröskeln inne nu i vinter, hade varit smidigt att bara kunna lägga henne i sängen (särskilt om man är borta)

Jag förstååår inte varför hon inte kan lägga sig ner o koppla av o somna här hemma efter lunch!!?? Vi har gjort på samma sätt nu länge så rutiner har vi...men funderar på om dagsrutinen är för lik kvällsrutinen... det kanske inte är så bra??? (Vi har tvärr ingen plats i vår lilla lgh för en madrass på golvet)

Hur ser era rutiner ut inför vilan/sovstunden på dagen??       

• Svar på tråden Dagsvilan för en 1 1/2 åring
  • Natulcien

Det kan inte vara så att förskolestarten har gjort henne lite oroligare då?

Vår son är snart 2 år (22 mån) och har just börjat förskola. Han har gått i fyra veckor.
    Och de tre första förskoleveckorna blev han otroligt svår att lägga, både på dag- och kvällstid.
    Tidigare så la vi oss med honom (han sover på madrass på golvet), sjöng lite och klappade om honom, sen lämnade vi honom och han somnade själv inom 5-10 min.
    Men i samband med förskolestarten så ville han ha oss kvar tills han somnade, vilket tog 40-60 min eftersom han var så speedad...
    Men så, för ca en vecka sedan så gick det över, lika plötsligt som det kom. En kväll så sa han bara "Mamma, gå!" när jag hade sjungit och legat hos honom i 5 minuter. Så jag gick, och han somade direkt. Så sedan dess är allt som vanligt igen.

Så det kan ju vara en fas av lite oro i samband med förskolestarten. Det är ju en stor omställning för ett litet barn.

• fågelblå

Tycker att man ska göra det som funkar bäst för tillfället. Låt henne sova i vagnen då ni är hemma. Hon somnar ju bra där och eftersom hon precis börjat på förskolan mår hon kanske bäst om hon får ha gamla trygga rutiner hemma.

Här hos oss har tvillingarna på 20 månader också precis börjat på förskolan och somnar ganska snabbt och lugnt där om en från personalen ligger bredvid. Här hemma har dagslurar inomhus aldrig funkat särskilt bra, inte ens om jag ligger bredvid. Det tar evigheter på sig att somna och vaknar av minsta lilla ljud medan de på förskolan sover gott med 8 andra barn i samma rum.

Så vi låter dem sova i vagnen de dagar då de sover hemma eftersom det inte är värt att förstöra det som fungerar.

Svar på tråden Dagsvilan för en 1 1/2 åring