• Anonym (?)

Min sambo hävdar att om det tar slut så har han rätt att kasta ut mig efter 1 dag.

Jag diskuterade detta med honom inatt att om vi gör slut så måste vi ju ändå bo ihop en månad (för det är en månads uppsägning på den lägenheten jag hyr ut, som normalt)

Han hävdar eftersom han hyr sin pappas hus så har jag ingen rätt att bo där alls direkt när det tar slut trots att han vet att det är en månads uppsägning.

Vad jag fått veta så om man räknas som sambo och man betalar hyra och allt så bör väl samma tid gälla där så att man hinner få ett nytt boende? Eller är jag helt utanför lagen nu eftersom han bara hyr huset av sin far? Det låter konstigt i mina öron. Han hävdar också att hans far som äger huset som han hyr av har laglig rätt att kasta ut honom på dagen från huset han bor i. Låter helt hål i huvudet.     

Men i vilket fall hade ni andra här gått med på att leva otryggt hela tiden och få veta att om han tex hittar en ny så har jag en natt på mig att flytta allt jag har ur huset, och veta att jag har en månad innan min hyresgäst kan flytta. Var ska jag bo då? Jag har inga vänner som kan ta in mig och de djur jag har. Inga föräldrar heller.

Jag sa helt enkelt att detär ett krav för att jag ens ska betala något av hans hyra det är att jag liksom alla andra har rätt till en månad innan man måste flytta. Om jag inte har några rättigheter och en stor osäkerhet och likväl kan få sova i bilen i december då tycker iallafall inte jag att jag ska betala en krona annat än förbrukning på el och vatten.    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-09 22:32
    Han har gått med på en månads uppsägningstid nu under trådens gång.
  • Svar på tråden Min sambo hävdar att om det tar slut så har han rätt att kasta ut mig efter 1 dag.
  • Anonym

Om du är skriven på hans adress så måste han ge dig 3 månaders uppsägningstid och han får absolut inte kasta ut dig från en dag till en annan.

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-09-08 15:50:49 följande:
    Om du är skriven på hans adress så måste han ge dig 3 månaders uppsägningstid och han får absolut inte kasta ut dig från en dag till en annan.

Även om det är hans pappa som han hyr huset av? För hans pappa har sagt till honom att han har rätt att kasta ut honom på dagen om han vill med. Låter väldigt fel.

Jag kommer stå som C/O adress då, men han räknar oss inte som sambos, men han vill att vi bor ihop. Och han vägrar att några papper skrivs.
    För han säger att sambolagen bara gäller om man skriver papper, och att jag har inga bevis på att vi ens varit ihop, då kommer han bara säga att "jag träffade henne igår vi är inte sambos"

Jag frågade om vi haft barn då och bott tillsammans hur ska han göra då? Ja då får jag bo på vandrarhem tills jag hittar något eget för ut ska jag, så får barnen träffa mig när jag skaffat eget. Lät inte riktigt bra i mina öron heller. Om vi skulle skaffa barn måste man skriva på gemensam vårdnad då eftersom han säger så som han gör kan väl jag bara inte skriva genemsam vårdnad den dagen vi får barn, för att säkra att jag kan få bo med mina barn, för en månad utan att få träffa sina barn låter helt sjukt.

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-09-08 15:48:45 följande:

Jag diskuterade detta med honom inatt att om vi gör slut så måste vi ju ändå bo ihop en månad (för det är en månads uppsägning på den lägenheten jag hyr ut, som normalt)

Han hävdar eftersom han hyr sin pappas hus så har jag ingen rätt att bo där alls direkt när det tar slut trots att han vet att det är en månads uppsägning.

Vad jag fått veta så om man räknas som sambo och man betalar hyra och allt så bör väl samma tid gälla där så att man hinner få ett nytt boende? Eller är jag helt utanför lagen nu eftersom han bara hyr huset av sin far? Det låter konstigt i mina öron. Han hävdar också att hans far som äger huset som han hyr av har laglig rätt att kasta ut honom på dagen från huset han bor i. Låter helt hål i huvudet.     

Men i vilket fall hade ni andra här gått med på att leva otryggt hela tiden och få veta att om han tex hittar en ny så har jag en natt på mig att flytta allt jag har ur huset, och veta att jag har en månad innan min hyresgäst kan flytta. Var ska jag bo då? Jag har inga vänner som kan ta in mig och de djur jag har. Inga föräldrar heller.

Jag sa helt enkelt att detär ett krav för att jag ens ska betala något av hans hyra det är att jag liksom alla andra har rätt till en månad innan man måste flytta. Om jag inte har några rättigheter och en stor osäkerhet och likväl kan få sova i bilen i december då tycker iallafall inte jag att jag ska betala en krona annat än förbrukning på el och vatten.    

Är det hans hem bestämmer han hur länge du får bo kvar.
  • Anonym (?)

Alltså jag hävdar till honom att enligt lag har jag rätt till minst en månads kvarboende eftersom jag betalar hyra och vi räknas som sambos, jag har dessutom bott med honom sen flera månader tillbaka. Han hävdar att bara för att jag bor där så är vi inte sambos och då gäller inte sambolagen.

Jag blev skitsne på detta, jag menar jag har en månads uppsägning på min hyresgäst. Jag har tre katter. Han tyckte jag kunde avliva katterna då och bo hos en kompis. Vilken kompis vill ha alla mina grejer hos sig i en månad? Mina vänner har inte plats för mig och mina katter det kan jag garantera.

Han ändrade sig dock nu via sms och skriver: Okej du får tryggheten 1 månad.     Det måste ju gälla som överenskommelse? Nu har jag ju det nedskrivet. 

• listo

Detta är alltså en diskussion som ni har nu, inför att ni ev ska flytta ihop? Utan att veta mer om ert förhållande skulle jag säga "backa och get the hell out", för det du beskriver låter totalt rubbat.
    Är du beredd att bo med en man som säger till dig att han utan att blinka skulle ljuga och säga att han inte ens känner dig, och att du inte skulle få träffa era barn? På riktigt?

• Anonym

Kan du bevisa att du bott där en längre tid t ex genom att ha varit skriven där, betalat hyra eller annat så kan din sambo eller hans pappa få sex månaders fängelse om han plötsligt kastar ut dig. det är olagligt att göra någon hemlös i Svergie. Ett tips är att läsa igenom sambolagen, det borde alla egentligen göra.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-08 16:08:27 följande:
    Nej, den dag ts flyttar in och skriver sig där får ts rätt att bo kvar minst 3 månader även om han vill kasta ut henne i morgon. Hon kan till och med få rätten att bo kvar efter det tagit slut, om hon skulle anses behöva bostaden bättre än honom.

Sambolagen gäller så länge ni inte avtalar bort den ts. Så din blivande sambo har helt fel. Men, varför diskuterar ni som om ni kommer att separera redan innan ni flyttat ihop?
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-09-08 16:08:27 följande:

Jag har läst på lite och vad jag kan se, så även om någon hyr av någon annan så ska jordabalken ändå gälla, den ger tre månader. Jag nöjer mig med en eftersom min hyresgäst har en månads uppsägning. 

Min sambo hävdar att jag får kasta ut min hyresgäst över natten med. Det tror jag knappast på. "då får hon väl flytta hem till en kompis bara" säger han. Jag har en månads uppsägningstid gentemot henne, och nej det går inte att ändra på.

Svar på tråden Min sambo hävdar att om det tar slut så har han rätt att kasta ut mig efter 1 dag.