• Anonym (Beatrice)

Hur lång tid tar det att gå ner 50 kg?

Kvinna, 35 år. Behöver loosa 50 kg. Minst.

Min plan är att äta normalt, små portioner med mkt grönsaker. Utesluta socker som är min största bov.

Motionera mer än tidigare.

Det vill säga: Ingen strikt diet, men vansinnigt mkt bättre än tidigare + mer motion. 

Hur lång tid? Vad gissar ni?  40 veckor? 

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att gå ner 50 kg?
  • icy

Det tog 6 månader för en väninna till mig att gå ner 25kg

Vissa går ner betydligt snabbare, vissa tar det längre tid. 

• Anonym (Matdagboken)

Pröva att använda tjänsten www.matdagboken.se Den är gratis och där kan du lägga upp en plan. Super! Du ser hur mycket energi du behöver för att vara viktstabil och hur mycket du behöver dra ned för att minska i vikt. Sedan lägger du in det du äter och motionerar etc. Du kan se exakt hur mycket energi olika livsmedel innehåller (det är kopplat till en livsmedelsdatabas, jättelätt). För att gå ned ett halvt kilo i veckan behöver man vanligen dra ned 500 kcl per dag, 1 kg motsvara 1000 kcl per dag. Men om man har stor övervikt går man ofta ned snabbare,

Lycka till! 

• tvåprinsar

jag gick ner 25 kg men det på 2 år. Jag ville gå ner långsamt för att inte gå upp igen. Och det har fungerat.

Theodor 090430 Vincent 100805
  • MsM84

I början kommer det gå mycket fortare än i slutet men jag skulle säga minst ett år.

Ett snitt om ett kg/vecka under en längre period är väldigt bra jobbat.  

• Anonym

Ungefär 100 veckor skulle jag säga, så 2 år då. OM du kan hålla disciplinen, motivationen och tempot under precis hela perioden.

Kom ihåg att det inte tog 40 veckor att gå upp 50 kilo, då kommer det aldrig att ta 40 veckor att bli av med dem heller.

• Anonym (Katarina)

Det är nog väldigt olika från person till person. Min kompis har gått ner 25kg sen i våras. Hon började dock med tre veckors pulverdiet för att komma igång. Sen har det rullat på. Hon äter normal mat, unnar sig gott, men tränar flera dagar i veckan. 

Lycka till! 

• Anonym (Etappvis)

Jag skulle råda dig att inte ha så bråttom. Att gå ner ett kilo i veckan är bra, men det är samtidigt en påfrestning för kroppen. Din tanke om 50 kilo på 40 veckor är dessutom ännu snabbare. Jag har tagit det i etapper. Gått ner ca tio kilo, sen "pausat" och fortfarande ätit bra men inte med viktminskning som mål utan med målet att stabilisera vikten. Låta kroppen vänja sig och den nya vikten "sätta sig". Sedan har jag gått in i en ny period och tagit tio kilo till, sen låtit dem stabilisera sig. Då har jag hunnit med mentalt, kroppen har hängt med dvs när den börjat kännas lite hängig har den fått tid att anpassa sig. Här är ju träning viktigt också, för att inte se ut som en smält snögubbe sen ;) På det här sättet har jag gått 29,5 kilo, på drygt ett år. Nu tar jag en lite längre paus eftersom jag är gravid, men har som mål att ändå hålla vikten. Sen har jag ca tjugo kilo till som jag vill går ner. Det tar tid att skaffa sig ny kunskap, nya rutiner och ett nytt förhållningssätt till mat..

• Anonym (Beatrice)

Tack alla för era svar. Varför jag tänte 40 veckor är för att jag säkerligen i början går ner minst 2 kg per vecka, sen på slutet står jag nog nästan still. Men även efter 50 kg har jag övervikt enligt BMI, men det kommer jag nog strunta i, huvudsaken jag mår bra.

Nu håller jag tummarna att jag lyckas. Helst skulle jag ju vara smal redan nästa vecka, men så funkar det tyvärr inte.

• Johan75

Omöjligt att svara på, det är väldigt individuellt.

Hur lång tid tog det att gå upp dessa 50 överflödskilon?

Jag tycker du ska ge denna viktnedgång minst två år, men gärna kanske fem. Går det snabbare så - bra för dig!  

Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Hur lång tid tar det att gå ner 50 kg?