• Mamma och Mor

Helt plötsligt röda ögon och klet i ögonvrån :(

Sonen, snart tre år gammal, var förkyld för ca en vecka sedan. Mitt på dagen idag började hans ögon att bli kletiga. Först bara ena ögat och då lite vitt klet. Inom två timmar var bägge ögonen kletiga i ett "gojs" som är gulgrönt till färgen. han är irriterad runt ögonen och är gärna där och gnider i dem. Lite rödsprängda ögonvitor han han också.
    Är det detta den ökända "ögonflussen" som han fått och vad gör jag åt detta?
    Hittills har jag torkat bort kladdet med lite papper fuktat med ljummet vatten samt att han fått avsvällande näsdroppar.
    Hur gör man med förskolan när de får ögonfluss - kan de gå dit eller bör de vara hemma?
    Jag läste lite på 1177´s hemsida men det var lite luddigt skrivet och när blir "lite kletigt" istället "var"?    

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Svar på tråden Helt plötsligt röda ögon och klet i ögonvrån :(
  • Kasperina

De får inte gå på förskola så länge ögonen genererar klet eftersom det är ohyggligt smittsamt. Använd en bomullstuss eller liknande med ljummet vatten och tvätta ögonen ett par ggr/dag från yttre ögonvrån till inre. Var noga med handhygien, annars kommer du också få det och det är jättejobbigt  Går det inte över på 2-3 dagar ska man söka läkare 

• M i l l a n

Låter som ögoninflammation. Ofta är också ögonen hopklistrade av gegget när barnet vaknar på morgonen. Jag brukar börja behandlingen med egengjord koksaltlösning. Om det inte hjälper att behandla med koksaltlösning så är det bäst att få något på recept. Men det brukar ofta försvinna inom en vecka. Vi har som policy på min förskola att barn inte får vara där med ögoninflammation, eftersom det smittar otroligt lätt. Hör med er förskola om deras policy?

Svar på tråden Helt plötsligt röda ögon och klet i ögonvrån :(