• Anonym (livrädd)

    livrädd för vaginal förlossning

    Jag har postat denna fråga till barnmorskan men det borde nog ligga hör istället. Tacksam för svar

      Jag fick tvillingar i vecka 20 år 1997. De dog. Jag fick ett fruktansvärt bemötande ,blev bland annat inlåst i ett förråd utan larmklocka. Fick ligga där i timmar utan att någon tittade till mig. Jag fick ingen smärtlindring alls Jag förlorade medvetandet av smärta flera ggr Vid 6 tiden på morgonen blev jag förflyttad till ett vanligt rum. Brnmorskan bad mig att gå ut och kissa och då trillade en av bebisarna bokstavligen ur mig. Efter det vågade jag inte bli gravid på flera år. 1999 blev jag gravid och hamnade hos en underbar barnmorska som förstod min rädsla och redan i månad 4 hade jag en tid för kejsarsnitt efter besök hos kurator och läkare.Nu har det gått 13 år sen min dotter föddes. Jag har träffat en ny man som gärna vill ha barn. Men jag har fortfarande mardrömmar om det som hände med mina tvillingar. Har i omgångar fått gå på antidepressiv medicin. Blivit väldigt sjukhusrädd. Dessutom har jag under åren utvecklat diskbråck som gör väldigt ont. Jag har bland annat varit sjukhusliggande för det. Jag undrar om det stämmer att man räknas som förstföderska igen efter så många år?? Jag är nu 36 år gammal.Jag kan absolut inte tänka mig att föda vaginalt efter det som hände med tvillingar och nu är jag dessutom rädd att mitt diskbråck kan bli värre vid en vaginal förlossning. Tror du jag har någon chans att få ett planerat snitt igen ?? Finns det någon jag kan kontakta innan en eventuell graviditet??

  • Svar på tråden livrädd för vaginal förlossning
  • lena2012

    Hej !

    Så  tråkigt  att  du upplevde bemötandet på detta sätt  när du  väntade  dina två  första barn. 
    Inte förran i  v 22+0 som blivande mammor tillhör förlossningsavdelningen  utan den gynekologiska avdelningen.
    Omhändertagande ska  ju  vara bra  och är avgörande för framtida förlossningar / rädslor .
    Du blev kejsarsnittad   gång nr 2  och vill  detta igen  inför en ev förlossning om jag förstår dig rätt. 
    Förra graviditeten hade du  en bra barnmorska  , ska du inte i  första hand kontakta  den mottagningen du  var på  för ett samtal  ?

    När man beslutar om kejsarsnitt tas hänsyn till din tidigare historik .

    Hälsningar
    Lena      
           

Svar på tråden livrädd för vaginal förlossning