• Rådjur

Att ha 2 olika röstlägen/röster?

Hah, alltså detta må låta lite konstigt för de som ej tänkt på detta, men ibland känner jag att jag har TVÅ olika röster Obestämd Den ena rösten är typ en lättsam, mellanljus och glad röst. Den andra rösten är MÖRK .... den är mer osäker och långsam och mer nedstämd.

Känner att jag "får" den ena rösten när jag pratar med folk jag är bekväm med och mår bra med, dvs. den "ljusa" rösten. När jag är med nån som jag känner mig obekväm med eller är nervös - får jag den här förbannade mörka rösten som jag hatar.

Finns det nån mer som "lider" av samma sak ?    

Har ni reflekterat över detta och vad det beror på för er ?

Diskutera!

• Svar på tråden Att ha 2 olika röstlägen/röster?
  • Flurpa

Det är nog rätt vanligt att rösten speglas av ens känsloläge, hos vissa märks det säkert av mer än hos andra. Ibland kanske skillnaden hörs mest i ens eget huvud... jag kan pendla jättemkt på rösten, men även i dialekten. Vissa märker det, andra inte. För mig är det en naturlig grej hos mig bara, inget att haka upp sig på. Men jag brydde mig mer när jag var yngre.

• Rådjur
    Flurpa skrev 2012-09-09 00:41:45 följande:
    Det är nog rätt vanligt att rösten speglas av ens känsloläge, hos vissa märks det säkert av mer än hos andra. Ibland kanske skillnaden hörs mest i ens eget huvud... jag kan pendla jättemkt på rösten, men även i dialekten. Vissa märker det, andra inte. För mig är det en naturlig grej hos mig bara, inget att haka upp sig på. Men jag brydde mig mer när jag var yngre.

Tack för kommentaren, skönt att jag ej är ensam! Jag "hör" skillnaden så väl i mitt huvud asså ... Med min pojkvän har jag den ena rösten (glada), men med t.ex. en kompis kan jag ha den mörka... antagligen för jag känner mig obekväm. Haha det låter helt stört, men så är det ...
    Hoppas man vänjer sig mer med åldern, jag är rätt ung 
  • Themis

Äsch, de flesta byter väl röst nånstans i registret?

Jag har stort omfång och har sjungit i kör i många år förut, men jag har ändå "två" röster, om man väljer att se det så.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Jorun

Hahaha jag har exakt samma "problem"! Mörkare, darrig röst när jag är nervös! Skitdrygt! Man blir ju mer nervös för att prata för att man vet hur det kommer låta!

• Jorun

Förutom att min nervösröst inte är långsam, jag brukar råka prata alldeles för fort så ingen hinner höra vad jag säger!

• lighthouse

Hahaha jag känner igen mig TS! Jag får dock en flammsig, nervös, snabb röst när jag är obekväm. Usch, känner mig så löjlig. Vågar låta mer bestämd, mörk och långsam när jag är med människor jag är trygg med! :) Kram

• Rådjur
    lighthouse skrev 2012-09-13 21:22:32 följande:
    Hahaha jag känner igen mig TS! Jag får dock en flammsig, nervös, snabb röst när jag är obekväm. Usch, känner mig så löjlig. Vågar låta mer bestämd, mörk och långsam när jag är med människor jag är trygg med! :) Kram
    Haha vad kul att höra att det kan va helt tvärtom också Skrattande Är du man eller kvinna btw ?
    Har nämligen gått i samma klass som ett antal män som fått LJUSARE röst när de blivit nervösa, t.ex. vid redovisningar när de behövt prata inför klassen! 
  • control

Västerbottningar talar genom näsan, så jag är inte förvånad att du har två röstlägen

• Rådjur
    control skrev 2012-09-15 20:55:34 följande:

Västerbottningar talar genom näsan, så jag är inte förvånad att du har två röstlägen

Om detta svar var till mig så - va ? Tungan ute Vad säger dig att jag är från västerbotten ?
  • Butterscotch

Jag har olika tonlägen beroende på vilket språk jag pratar, men tror att jag håller mig till samma tonläge inom respektive språk.

• Excentriskan

För mig hörs det nog mest om jag är arg. Då får jag en väldigt mörk röst (rytande). Min syster däremot går upp i falsett. Så jag kan tänka mig vi låter lite lustiga om vi bråkar med varandra..

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Att ha 2 olika röstlägen/röster?