• bonaqua2012

Flytta till Helsingborg, bra områden? Höganäs?

Planer på att flytta till Helsingborg. Vi letar att hyra hus, Max pris 10.000/månad. Vi har kollat blocket och finns mycket i just Höganäs, är detta ett bra område? Vi vill ha nära men inte Bo i centrum, Max 30 min bil körning. Alla tips på bra områden tackas! Vi letar efter ett trevligt område med bra människor och bra förbindelse till stan, bussar etc. Inget radhus! Inget ungdoms område eller närhet av lägenhetshus. Tipsa på! Tack tack

• Svar på tråden Flytta till Helsingborg, bra områden? Höganäs?
  • JECJ

Hej!

Höganäs är naturnära och fint. Men det blir väldigt dyrt om ni senare vill köpa hus där. Där finns nästan inga pubar (förutom nåt inavlat vattenhål där det sker mkt dramatik) På sommaren finns det mkt turister och rörelse, på vintern är vägarna nästan öde. Om ni vill slippa att bli indragna i "de gamla" höganäsarnas dramatik så bör ni undvika nya lerberget, höganäs övre och allt kring långaröd. Viken är mysigt men dyrt. Det är också väldigt fint mot möllehållet men där går bussarna dåligt.

Höganäs är en egen kommun och tillhör inte helsingborg.
    Bussen från höganäs till helsingborg tar ca 30 minuter.
    Höganäs har en trevlig gymnasieskola och ett stort citygross. Stränderna är väldigt fina.

• bonaqua2012
    JECJ skrev 2012-09-09 07:56:09 följande:
    Hej!

Höganäs är naturnära och fint. Men det blir väldigt dyrt om ni senare vill köpa hus där. Där finns nästan inga pubar (förutom nåt inavlat vattenhål där det sker mkt dramatik) På sommaren finns det mkt turister och rörelse, på vintern är vägarna nästan öde. Om ni vill slippa att bli indragna i "de gamla" höganäsarnas dramatik så bör ni undvika nya lerberget, höganäs övre och allt kring långaröd. Viken är mysigt men dyrt. Det är också väldigt fint mot möllehållet men där går bussarna dåligt.

Höganäs är en egen kommun och tillhör inte helsingborg.
    Bussen från höganäs till helsingborg tar ca 30 minuter.
    Höganäs har en trevlig gymnasieskola och ett stort citygross. Stränderna är väldigt fina.
    hej!
    tack för svaret!

har du andra tips än höganäs då?

som sagt, inte mer än 30 min med bilresa och gärna förbindelse med bussar etc.

tack :)
  • Vili
    bonaqua2012 skrev 2012-09-09 11:30:24 följande:
    hej!
    tack för svaret!

har du andra tips än höganäs då?

som sagt, inte mer än 30 min med bilresa och gärna förbindelse med bussar etc.

tack :)
    andra tips är Gantofta, Påarp, Bårslöv små trevliga samhällen där det tar ca 10 min med bil till Helsingborg. Ett mycket trevligt litet samhälle 2 mil utanför Helsingborg är Jonstorp som ligger nära Höganäs.
    Isak 090122 Viggo 120820
  • deede

Vad vill du ska finnas där du ska bo?
    Kolla Ekeby/Bjuv. Lugna förorter till Hbg, har ingen koll på bussförbindelser dock.
    Du kan även kolla Hyllinge, Åstorp.  

Miranda 080302 Minnéa 110706
  • Themis

Jag säger Rydebäck. Två busslinjer, egen tågstation med fri parkering, 1 mil eller 8 min med tåg till Helsingborg C, strandnära.

Egen vårdcentral, hemköp, bibliotek, pizzerior, kondis, världens bästa gym, ett par trevliga restauranger, nära till golfbana, sporthall, kommunal skola 1-9 och Montessori upp till åk 6.

Villor är inte billigt men vi bor i ett äldre radhus 150 kvm med 400 m till sandstranden och jag tycker det slår att ta stora lån för en ny villa som ligger längre bort från havet, faktiskt.

Men vill man satsa så finns det klart både gamla och nya villor också, för den som har lust att renovera efter hand.

Jag är helt kär i läget, vill aldrig flytta härifrån. Folk turistar omkring här på söndagarna och kommer med husbil från Europa för att njuta av vår natursköna by.

Men Höganäs är för all del trevligt det också.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Themis

Ska tillägga att jag också har sagt "aldrig radhus" innan vi hittade detta men jag ändrade mig.

(trodde inte det fanns så stora radhus som inte var lyhörda, och så trevliga grannar )

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • bonaqua2012
    deede skrev 2012-09-09 11:36:40 följande:

Vad vill du ska finnas där du ska bo?
    Kolla Ekeby/Bjuv. Lugna förorter till Hbg, har ingen koll på bussförbindelser dock.
    Du kan även kolla Hyllinge, Åstorp.  

Ja. Nära till Ica stormarknad :D eller annat bra och billig matbutik. Bor just nu centralt i Västerås och matbutikerna i staden är, ja DYRA!

Flyttar ner pga min sambo är skåning och har startat eget i Helsingborg.

Vi vill ha lagom stort hus 120-150 kvm. Stort garage samt uteplats med gärna stor tomt.

Bra område och människor i närheten.

Nära till havet. 5-30 min att gå.

Svårt att säga fingret på just vad.

Nu bor i i lägenhet på 120 kvm mitt i Västerås och aldrig mer bo i lägenhet eller centralt. Usch med folk som skriker på gatorna på kvällar etc.

Bara ett mysigt och trevligt område med närhet av matbutiker och andra små butiker, vattnet i närheten och inga radhus ( klarar inte ha folk vägg till vägg)

Om någon känner någon som hyr ut hus också är det tacksam även att få information om detta.

Vi letar som sagt runt 10.000 kallhyra/månad för tillfället. Känns som man får rätt mycket hus för detta ( vad vi sett i alla fall)
  • MickeN1973
    Themis skrev 2012-09-09 11:45:08 följande:
    Jag säger Rydebäck. Två busslinjer, egen tågstation med fri parkering, 1 mil eller 8 min med tåg till Helsingborg C, strandnära.

Egen vårdcentral, hemköp, bibliotek, pizzerior, kondis, världens bästa gym, ett par trevliga restauranger, nära till golfbana, sporthall, kommunal skola 1-9 och Montessori upp till åk 6.

Villor är inte billigt men vi bor i ett äldre radhus 150 kvm med 400 m till sandstranden och jag tycker det slår att ta stora lån för en ny villa som ligger längre bort från havet, faktiskt.

Men vill man satsa så finns det klart både gamla och nya villor också, för den som har lust att renovera efter hand.

Jag är helt kär i läget, vill aldrig flytta härifrån. Folk turistar omkring här på söndagarna och kommer med husbil från Europa för att njuta av vår natursköna by.

Men Höganäs är för all del trevligt det också.
    Sen är det nära till nakenbadet i ålabodarna....
  • amandaw

Ängelholm, super trevlig liten stad! Måste du kolla in

Riktigt bra tåg-,buss- & bilförbindelser till hbg

Lycka till

• bonaqua2012
    amandaw skrev 2012-09-09 12:42:36 följande:
    Ängelholm, super trevlig liten stad! Måste du kolla in

Riktigt bra tåg-,buss- & bilförbindelser till hbg

Lycka till
    kan du nämna några bra områden i/nära Ängelholm ? :)
  • MickeN1973
    bonaqua2012 skrev 2012-09-09 18:47:56 följande:
    båstad
  • bonsai

Vi bor i villa i Stockholms skärgård o har släkt i rydebäck o Höganäs o hyllinge. Jag skulle utan tvekan säga rydebäck! Skulle flytta dit på studs om sambon ville. Dom bor i radhus område men under alla år har vi aldrig störts. Jag är extremt känslig för störande ljud men skulle förmodligen inte märka grannarna där. Rydebäck har allt, nära till Helsingborg, Danmark, nära till stort köpcentrum Väla, gångavstånd till havet, nära till liten mataffär, nära till naturen, stall överallt, tåg, Råå som är hur fint som helst! Finns ju såklart villor där med.

• bonaqua2012
    bonsai skrev 2012-09-09 19:16:59 följande:
    Vi bor i villa i Stockholms skärgård o har släkt i rydebäck o Höganäs o hyllinge. Jag skulle utan tvekan säga rydebäck! Skulle flytta dit på studs om sambon ville. Dom bor i radhus område men under alla år har vi aldrig störts. Jag är extremt känslig för störande ljud men skulle förmodligen inte märka grannarna där. Rydebäck har allt, nära till Helsingborg, Danmark, nära till stort köpcentrum Väla, gångavstånd till havet, nära till liten mataffär, nära till naturen, stall överallt, tåg, Råå som är hur fint som helst! Finns ju såklart villor där med.
    Kollade på rydebäck från någon som körde en flygplan ovanför.

Fanns ett område där det var indelat i 4-6 husområden. Där VARJE hus såg exakt likadant som grannens! Ne usch vad tråkigt.
    Dock fanns det flera områden utanför dessa nybyggda områden.som såg ut som vanliga hus.

Någon som har kontakt med nån som vill hyra ut sitt hus längre tid?
  • bonsai

Våran släkt bor i gamla området:) det nya är inte så fint o vansinnigt dyrt. Men som sagt rydebäck är supermysigt!

• amandaw
    Ja, finns massa.. i Ä.holm så finns en del bostadsområden, så som Södra Utmarken,  Epadalen,  Skälderviken, Havsbaden, Nyhem mfl.
    Sen finns Vejbystrand & Magnarp.  Strövelstorp är ett litet samhåalle som ligger mitt i mellan Ängelholm & Helsingborg..

Kolla hemnet.se finns säkert en del hus/lägenheter till salu där.. Områdena varierar i pris  
  • Vili
    Björkhagen och Magnarp kan rekommenderas i närheten av Ängelholm. Ca 10min till ängelholm och 20-30min till helsingborg.
    Isak 090122 Viggo 120820
Svar på tråden Flytta till Helsingborg, bra områden? Höganäs?