• tinglo

Beteendevetare - vad jobbar ni med och vad har ni för lön

Jag är utbildad beteendevetare med huvudämnet Sociologi. Men jag har även 90 hp i socialt arbete och 90 hp i rehabilitering + lite annat. Idag jobbar jag för socialförvaltningen med missbruksfrågor. Jag har jobbat i 2 år och har en lön på 26 000 tusen innan skatt.

Varför jag frågar är för att när jag läste utbildningen så sa alla att det skulle bli svårt att få jobb som Beteendevetare men det tycker jag inte alls. Jag upplevde det snarare tvärtom, det finns ju hur många jobb som helst. Jag läste inget program , utan bara fristående kurser.

Så alla beteendevetare där ute, hur gick det för er????    

• Svar på tråden Beteendevetare - vad jobbar ni med och vad har ni för lön
  • Nettan77

Är samhällsvetare/ beteendevetare och började på vikariat i januari som socialsekreterare. Fick fast jobb 1 sep och har 26000 kr/ månaden. Fick också höra att det skulle bli svårt men jobben har avlöst varandra, har aldrig varit arbetslös

• tinglo

Ja alla sa till mig att man måste vara socionom, men jag har absolut inte märkt av det. Fick först jobb som biståndshandläggare sedan har det utvecklas från det.

Jag tycker att det är tråkigt att många säger så efterom jag tyckte det var kul att själv helt få välja inriktning och den takt som jag själv ville. Pluggade när jag var gravid och hade småbarn så det blev även en del distanskurser.  

• Nettan77

Det sa dom till mig med, men med rätt kontakter och inte rädd att visa framfötterna och hårt arbete så kan man ta sig dit man vill

• Gabuski

Sparar tråden! Läser sociologi nu och har funderat mycket på om det kommer finnas jobb när jag är klar. Skönt att läsa att det finns jobb för beteendevetare

• LittleMissSunshine

Detta ger mig lite hopp! Är precis nyexad med fil.kand i sociologi och har nu sökt jobb aktivt i ca 8 veckor. Vet inte om det räknas som länge men det känns som en evighet. Väntar i skrivande stund på att ca 30 arbetsgivare skall höra av sig. Ska fortsätta ringa runt i morgon till olika ställen. Jag fattar inte hur folk gör för att få jobb så fort eftersom det verkar som att man bör ha erfarenhet om man inte måste ha utbildningen och tvärt om. Har skrivit en annan tråd om det här också. 

Men TS, vart har du läst socialt arbete på fristående kurser? Jag vill verkligen göra detta för att bredda mig men hittar inga fristående.

Och hur länge har du läst då? Känns som om man kommer bli den eviga studenten liksom om man skall skaffa sig all extra kompetens...

Sedan har jag en fråga om biståndshandläggare...har funderat på det. Vad gör man där egentligen, vad bör man kunna liksom? Är det statistik och juridiska termer och sådant man bör ha koll på? 

Detta blev långt men jag blev så glad över att se fler beteendevetare ;) 

• LittleMissSunshine

Och ursäkta mitt eviga "liksom"...är en ful vana jag skäms över som akademiskt utbildad :S 

• Tjolinti

Snälla vill ni skriva ner vad ni har läst för fristående kurser då jag läser massa kurser nu men jag har kiminologi som huvudämne, tyvärr, men nu försöker jag fylla på med massa andra kurser för att få ett arbete. 

• LittleMissSunshine

Jag har läst sociologi 90 hp, Psykologi 30 hp, tillgodoräknade kurser från utbytesstudier i filosofi och rådgivning för familj och individ. 

• Tjolinti

Kriminologi 90 HP
    Juridisk översiktskurs i Lund 15 HP
    Ilska och aggression 15 HP
    Neuropsykiatri och kriminalitet 7.5 HP
    Rättspsykologi 30 HP
    Arbetsrätt i Malmö 15 HP
    Sociologi, Samhälle, risk och miljö 7,5 HP

Detta är mina kurser, just nu läser jag Sociologi A och jag funderar på att läsa socialt arbete distans till våren, Sunshine, googla lite på socialt arbete för jag har hittat en del kurser men komme rinte ihåg ju nu var.  

• LittleMissSunshine

Jag har kollat upp det på Allastudier.se men hittar bara kurser som ingår i socionomprogrammet eller avancerade kurser...men kanske har jag inte varit uppmärksam...ska kolla upp detta igen. Jag vill verkligen bredda mig men vill sikta in mig på distanskurser och kvällskurser medans jag samtidigt jobbar. Vill komma ut på arbetsmarknaden nu. Jag är så taggad och det känns så dumt att jag bara sitter och ruvar på min talang ;) Haha, så frustrerande!

Skulle läst socialrätt nu, men har inte motivationen till det eftersom jag vill jobba...Så jag får ta det på distans till våren istället och hoppas att jag har fått jobb tills dess. 

Svar på tråden Beteendevetare - vad jobbar ni med och vad har ni för lön